رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

۹۷ درصد از عرصه‌های ملی سند مالکیت دارد

بابایی گفت: تاکنون ۱۳۲ میلیون و ۱۴۷ هزار هکتار معادل ۹۷ درصد عرصه‌های ملی دارای سند شده است.

حسن بابایی گفت: تعداد قابل توجهی از اراضی و املاک هنوز سند عادی دارند و به مدیران دستگاه‌های مختلف گفته‌ایم نسبت به صدور سند رسمی اقدام کنند اما هنوز دستگاه‌ها برای صدور سند رسمی اقدام نکرده‌ اند.

وی ادامه داد: چطور است که هنوز دستگاه‌های دولتی دارای عرصه و املاک با سند عادی هستند؛ باید این موضوع با عنوان تخلف شناخته شود. انتظار ما این است که اختلاف بین دستگاه‌ها حل شود تا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای صدور سند این زمین‌ها اقدام کند.

بیش از ۸۰ درصد سواحل آزادسازی شده دارای سند حدنگاری هستند

بابایی با اشاره به آزادسازی حریم رودخانه‌ها گفت: بیش از ۸۰ درصد سواحل آزادسازی شده دارای سند حدنگاری هستند و به محض آزادسازی نهایی سند صادر می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح الزام ثبت اسناد رسمی معاملات غیر منقول افزود: این موضوع در کمیسیون قضایی مطرح شده و ایرادهای آن هم رفع شده است و این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است.

بابایی ادامه داد: یکی از راهبردهای ما این است که اراضی قولنامه‌ای وجود نداشته باشد و اجرای قانون حدنگار نیز عامل مهمی در اجرای حدنگاری و صدور سند رسمی است و با وجود سند رسمی نقل و انتقال با سند عادی باید ممنوع شود.

وی گفت: تاکنون ۱۳۲ میلیون و ۱۴۷ هزار هکتار معادل ۹۷ درصد عرصه های ملی دارای سند شده است و این درحالیست که در سال گذشته این میزان حدود ۷۰ درصد بود اما در یک سال اخیر شاهد رشد ۳۴ درصدی در صدور اسناد بوده‌ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: مابقی اراضی نیز دارای پرونده در دادگاه‌ها هستند و امیدواریم در سال آینده حدنگاری اراضی ملی را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

بابایی با بیان اینکه حدنگاری اراضی کشاورزی را از سال گذشته آغاز کردیم، افزود: این اراضی ۱۸ میلیون هکتار است و تاکنون برای ۲ میلیون و ۸۶۰ هکتار سند کاداستر صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره عملکرد این سازمان از ابتدای سال تا پایان آذر گفت: تعداد کل خدمات ثبتی ارائه شده در ۹ ماهه ۱۴۰۱، ۸۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۹۰۵ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۶۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۹۴۵ فقره بود، شاهد رشد ۳۳ درصدی خدمات ثبتی بودیم.

وی ادامه داد: اکنون بخش عمده خدمات ثبتی به صورت الکترونیک و از طریق سامانه‌ها انجام می‌شود و در ۹ ماهه امسال، خدمات الکترونیک ۸۲ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۷۷ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۶۲ میلیون و ۲۸ هزار و ۸۶۱ مورد بود، شاهد رشد ۳۳ درصدی بوده‌ایم.

بابایی در مورد خدمات ثبتی امور املاک اظهارداشت: جمع کل اسناد مالکیت صادره در کشور در ۹ ماهه امسال ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۷۴۱ فقره بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۶۱ فقره بوده اسناد مالکیت صادره رشد ۱۴ درصدی را شاهد هستیم.

رشد ۲۵۴ درصدی صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اسناد مالکیت صادره اراضی کشاورزی گفت: در این مورد جهش بسیار خوبی را امسال داشتیم؛ در ۹ ماهه امسال ۳۵ هزار و ۷۴ فقره اسناد مالکیت صادره کشاورزی را داشتیم که در مقایسه با سال گذشته که ۹ هزار و ۹۱۶ فقره بوده، ۲۵۴ درصد رشد داشته‌ است.

بابایی درباره اسناد مالکیت صادره در اجرای طرح مسکن مهر گفت: ۲۲ هزار و ۳۹۷ فقره سند مالکیت در اجرای طرح مسکن مهر صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته که ۱۷ هزار و ۵۳۶ فقره بوده، رشد ۲۸ درصدی را شاهد هستیم.

وی درباره اسناد اوقافی افزود: این اسناد که یکی از محل اختلافات است و موجبات تضییع حقوق می‌شود ۱۹ هزار و ۹۰۹ فقره در سال جاری سند مالکیت صادر شده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۵ هزار و ۲۴۸ فقره بوده، رشد ۳۱ درصدی را شاهد هستیم.

بابایی درباره اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی، گفت: از ابتدای سال تا پایان آذر، ۱۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۷۱۵ فقره سند در دفترخانه‌ها تنظیم شده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۱میلیون و ۷۰۵ هزار و ۲۶۴ فقره بوده، شاهد رشد ۲۰ درصدی هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در اجرای مفاد اسناد رسمی در واحدهای ثبتی نیز پرونده‌هایی تشکیل شده که تعداد آنها ۲۴۰ هزار و ۷۷۰ فقره بوده است و در مقایسه با سال گذشته که ۲۲۴ هزار و ۲۷۱ فقره بوده؛ حاکی از رشد هفت درصدی است.

بابایی از رشد قراردادهای داخلی بانک‌ها که به واحدهای اجرایی ثبت ارجاع و برای آنها اجراییه صادر شده است، گفت: از ابتدای سال تا پایان آذر، ۳۷ هزار و ۶۸۹ فقره پرونده برای بانک‌ها تشکیل شده که در مقایسه با سال گذشته که ۳۰ هزار و ۳۴۳ فقره بوده، ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال وصولی وصول معوقات بانکی در واحدهای ثبتی ۲۹۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح تصدیق گفت: در راستای ارتقای امنیت برای نقل و انتقال اسناد بنا است تا ۲۲ بهمن در تمام کشور این طرح فراگیر شود.

وی در مورد افزایش تعرفه دفاتر اسناد رسمی گفت: در ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی، بازنگری تعرفه‌ها هر چهار سال یکبار انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۲ باید به این موضوع ورود پیدا کنیم؛ در طی یکی دو سال اخیر شرایط تورم و اقتصاد کشور غیر قابل پیش بینی بود و شرایط قهری منجر شد تا به این موضوع ورود پیدا کردیم و بحث اصلاح تعرفه‌ها مطرح شد و شرحی به رئیس قوه قضاییه نوشته شده است تا تعرفه تغییر کند.

کاهش درآمد دفترخانه های اسناد رسمی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اسناد بیع تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی کاهش داشته است، گفت‌: از ابتدای امسال تا پایان آذر، همه اسناد تنظیمی ۲۰ درصد رشد داشته اما در حوزه سند بیع یک میلیون و ۱۸۷ هزار سند تنظیم شده و در مقایسه با سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است؛ اسناد خودرو در ناجا تنظیم می شود و مصیبت در مصیبت شد؛ بنابراین این شرایط باعث شد به ریاست قوه قضاییه، نامه بنویسیم و حجت الاسلام محسنی اژه ای نیز موضوع را به معاون اول قوه قضاییه ارجاع داد.

وی یادآور شد: این موضوع مانند موضوع ازدواج و طلاق بود که به آن ورود کردیم و ما دنبال راهکار هستیم. پیشنهاد اصلاح ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد را دادیم تا هر سال تعرفه ها بازنگری شود. بازنگری در تعرفه‌ها مثل دیه است و لزومی ندارد هر چهار سال یکبار تعرفه‌ها اصلاح شود و این موارد منجر به کاهش درآمد دفترخانه‌ها شده است.

بابایی تاکید کرد: اصلاح ماده ۵۴ در دستور کار است و بازنگری در تعرفه ها باید سالانه انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد آزمون سردفتری گفت: متولی آزمون سازمان سنجش است و در همه آزمون‌هایی که برگزار می‌شود ابتدا غربالگری انجام نمی‌شود و در مراحل مصاحبه و صدور پروانه استعلام انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۴ دی ۱۴۰۱
پس چطور کل شمال رو ویلاسازی کردن ؟
آخرین اخبار