
بر اساس آخرین آمارهای اعلامی مصرف روزانه بنزین با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۱۱ میلیون لیتر رسیده است. به گفته مسئولان مصرف بنزین کشور در گذشته فقط در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد می رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین شهری به نحو قابل ملاحظهای کاهش پیدا می کند، بی سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.
آقای مرتضی عابدینی مدیر تامین و توزیع پخش فرآوردههای نفتی در خصوص آمار مصرف بنزین میگوید: بالاترین رقم مصرف بنزین تجربه ۱۲۰ میلیون لیتر در تعطیلات پاپان تابستان ۱۴۰۱ بوده اما اکنون روند تغییر کرده است.
موضوعی که در کنار افزایش سرقت از خطوط لولههای فرآوردههای نفتی، اجرای طرحهای مدیریت مصرف بنزین را الزامی میکند.
در رابطه با سرقت از خطوط لوله های فرآورده های نفتی، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت آقای ارسلان رحیمی میگوید: در گذشته تعارضات به خطوط فرآورده های نفتی در سال تنها چند مورد بود ولی اکنون به جایی رسیده که در سال به شکل هفتگی تعارض به خطوط لوله را داریم .
او افزود: با توجه به این که اکنون فرآوردههای نفتی و حاملهای انرژی، قیمت افزایشی دارند بنابر این تعارضات نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
با توجه به موارد مطرح شده، مدیریت مصرف بنزین بسیار حائز اهمیت است. از جمله طرحها در راستای این هدف کاهش سقف سهمیه آزاد خودروهای شخصی با دو رویکرد کاهش قاچاق بنزین و صرفه جویی در میزان مصرف بود که هم اکنون در حال اجرایی شدن است.
آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: سواریهای شخصی یک سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی دارند که میزان آن ۶۰ لیتر است علاوه بر آن یک سهمیه به شکل اعتبار هم دارند که میتوانند از کارت خودشان استفاده کنند و این سهمیه ۲۵۰ لیتر بود که اکنون با توجه به این که تراکنش ۶ درصدی را داشته ایم عدد را روی ۱۵۰ لیتر مدیریت کرده ایم.
طرحی که به علت امکان استفاده از کارت آزاد موجود در جایگاهها مردم آن را احساس نکرده اند.
یکی از شهروندان در این زمینه میگوید: برای بنزین از کارت شخصی استفاده نمیکنیم و به صورت آزاد از جایگاهها میزنیم و هیچ فرقی ندارد.
شهروند دیگری گفت: با اجرای این طرح اصلا تفاوت را احساس نکردیم و روند هیچ تغییری نکرده است. اما به گفته مسئولان این طرح منجر به کاهش ۲ تا ۳میلیون لیتری مصرف بنزین شده است.
طرح بعدی که در زمینه مدیریت مصرف بنزین در نظر گرفته شد، موضوع سوآپ بنزین است.
در رابطه با سوآپ بنزین آقای سالاری معاون وزیر نفت گفت: طبیعتا هر آن که چه بتوانیم از منطقه شمال کشور فرآوردهها را با استانداردهای منطبق بر استانداردهای ملی وارد کرده و در جنوب کشور تحویل دهیم، مفید خواهد بود و به عبارتی یک روشی است که علاوه بر این که ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت میتوانیم شرایط سوخت رسانی را هم تسهیلگری کنیم.
اما اطلاع رسانیهای دولت در رابطه با این طرحها شایعه افزایش قیمت بنزین را هم به دنبال داشت و برخی از افراد نیز بر این شایعات دامن زدند.
آقای علیاکبر نژادعلی مدیر عامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی در خصوص شایعات افزایش نرخ بنزین مطرح کرد: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.
آقای مروج مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید: میزان تولید با توجه به میزان مصرف نسبت به سال گذشته افزایش داشته است . مجبور شده ایم که از تمام پتانسیلهای موجود در کشور استفاده کنیم حجم تولید در سال گذشته متناسب با میزان مصرف، میانگین روزانه حدود ۹۷ میلیون لیتر بوده است و امسال میزان تولید از ابتدای سال تاکنون روزانه ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است.
به گفته کارشناسان این حوزه علاوه بر ضرورت اجرای اصولی و درست طرح های مدیریت مصرف بنزین با توجه به شرایط ،استفاده کمتر از خودروهای تکسرنشین نیز در مصرف بنزین تأثیر بسزایی خواهد داشت.
چرا این مدیریت فقط بر مردم اعمال میشه و نه بر مسئولینی که کشور را به فنا بردن؟!!!!!
60 لیتر در ماه ، که کفاف 10 روز کاری نیست!!! دیگر چه مدیریتی برایش انجام بدیم؟!!! نکنه بخواهید تزریق کنیم ، با دوز 5 میلی که کفاف بی مدیریتی و هدررفت انرژی شما بشیم!!!
خب هرسال اینهمه خودرو جدید وارد بازار میشه با مصرف بالا و هیچ خودرو فرسوده ای هم خارج نمیشه و دارن مصرف میکنند !
مصرف خودروهای صفر واقعا جای تعجب داره !! کشورهای دیگه دارن هرروز خودروهائی تولید میکنند که مصرفشون کم و کمتر از قبل باشه و حتی مصرف صدی 2-3 ولی خودروهای ما بلعکسه و هرخودرو جدید که میاد مصرفش بیش از قبلیهاست!
من یه 206 مدا 90 همون سال 90 صفر خریدم و مصرفش خارج شهر خورده بود صدی 5 و برچسب انرژی روی شیشه هم B هست و الان بعد 10 سال کارکرد این خودرو هنوزم همون صدی 5 باقی مونده و یه باک که 50لیتر میگیره وقتی مسافرت میریم و همش خارج شهر هست میشه باهاش 1000 کیلومتر رو رفت و بارها و بارها امتحان کردم !!ولی الان همین 206 جدید اولا برچسب انرژی خورده C دوما مصرفش نوشته فکر کنم 6 و نیم که بازم بیش از 6ونیم هست !
خب واقعا نباید به جز اضافه شدن خودرو هرسال و مصرف زیادخودروهای جدید مصرف بنزین بلابره وواقعا باید ثابت میموند با این تفاسیر ؟؟!