تشکیل انجمن‌های میراثی برای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تشکیل انجمن‌های میراثی برای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی در اکثر شهرستان‌های استان خبر داد.  

داریوش فرمانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به نقش مهم میراث فرهنگی در حوزه‌هایی همچون فرهنگ، سیاست و اقتصاد، گفت : علیرغم این نقش مهم، متأسفانه تا به امروز جایگاه آن برای مردم و مسئولین به خوبی تبیین نشده که در حال انجام این کار هستیم.  

وی یکی دیگر از برنامه‌های میراث فرهنگی را حفاظت و صیانت از آثار تاریخی عنوان کرد و افزود: ایران کشوری با گستردگی و تنوع آثار تاریخی است و کرمانشاه یکی از استان‌هایی است که بیشترین تعداد آثار تاریخی کشور را دارد، به‌گونه‌ای که حدود چهار هزار اثر تاریخی داریم که تاکنون ۲۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.  

معادن میراث فرهنگی استان افزود: نگهداری و حفاظت از این آثار با این وسعت برای میراث فرهنگی امکان‌پذیر نیست، چرا که نیرو‌های بسیار زیادی می‌خواهد که ما آن را در اختیار نداریم، لذا بهترین راه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت از این آثار است.  

وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت از طریق تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی امکان‌پذیر است، گفت: تاکنون در اکثر شهرستان‌های استان انجمن‌های میراثی را با ریاست فرمانداران تشکیل داده‌ایم و در گام بعدی به عنوان اولین استان کشور این انجمن‌ها را در سطح بخش، دهستان و روستا تشکیل می‌دهیم.  

به گفته این مسئول، یکی دیگر از راه‌های حفاظت از آثار تاریخی استان ثبت ملی آن‌ها است که این امر برای آثار ثبت ملی نشده استان در دستور کار قرار گرفته است.  

وی در ادامه به لزوم حفظ معماری سنتی و اصیل روستا‌ها هم تأکید کرد و گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با دستگاه‌های ذیربط همچون بنیاد مسکن منعقد کرده ایم تا حفاظت از معماری ایرانی اسلامی روستا‌ها جدی‌تر شود.  

معاون میراث فرهنگی استان از تفاهم با شهرداری کرمانشاه و سایر شهر‌ها برای حفظ و احیاء بافت‌های تاریخی خبر داد و افزود: متأسفانه نوع نگاه بسیاری از مسئولین به شکلی است که میراث تاریخی را مانع توسعه می‌دانند، درحالی که باید به این باور برسیم که میراث تاریخی نه تنها مانع توسعه نیست، بلکه عامل توسعه نیز به شمار می‌رود، کما اینکه در یکی از شهر‌های ژاپن با کاوش در بافت تاریخی خود و بازسازی معماری قدیمی این بافت، اکنون آن را به یک سایت موزه تبدیل کرده‌اند و گردشگران زیادی هم از آن بازدید می‌کنند و به منبع درآمد تبدیل شده است.  

وی از در دستور کار قرار گرفتن اقداماتی برای جابجایی روستای تاق بستان خبرداد و گفت: از زمان ناصرالدین شاه قاجار تاکنون جابجایی این روستا در دستورکار قرار گرفته، اما هنوز به سرانجام نرسیده که در نظر داریم آن را اجرایی کنیم تا به محوطه تاق بستان اضافه شود و کاوش‌هایی را پس از آزادسازی این فضا در آن انجام دهیم و به یک سایت موزه تبدیل شود.

فرمانی توسعه و تکمیل موزه‌ها را از دیگر برنامه‌های در دستور کار میراث فرهنگی خواند و گفت: موزه نفت یکی از این موزه های است که در روز‌های اخیر هم از آن بازدید کردیم و می‌خواهیم آن را معرفی کنیم.  

وی با بیان اینکه در کرمانشاه میراث‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد که تاکنون ناشناخته مانده و یا کمتر معرفی شده اند، یادآورشد: دینور، بیستون، تاق بستان، آناهیتا، ریجاب، گوردخمه‌ها و... همه از ظرفیت‌های میراث فرهنگی استان هستند که جایگاه بسیار بالا و شاخصی در کشور دارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار