العربی الجدید:

نخست وزیر عراق درباره پایان حضور نظامی آمریکا با مقامات واشنگتن مذاکره می‌کند

محمد شیاع السودانی با ارسال درخواستی به سفارت آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی این کشور در عراق را خواستار شده است.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق قبل از سفر به واشنگتن با ارسال درخواستی به سفارت آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی این کشور در عراق را خواستار شده است.

پایگاه اینترنتی المعلومه به نقل از العربی الجدید فاش کرد که عراق درخواستی درباره سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور به واشنگتن و میزان همراهی دولت آمریکا در خروج نظامی از عراق به سفارت آمریکا در این کشور ارسال کرده است.

این منبع نوشت دو مقام عراقی تایید کردند که نخست وزیر عراق قصد دارد طی دوره آتی، در رأس یک هیئت وزیران عالیرتبه از دولت خود به واشنگتن سفر کند و در حال هماهنگی در مورد این پرونده با سفارت آمریکا در بغداد است در حالیکه هنوز واشنگتن موضع روشنی در این باره اتخاذ نکرده و منتظر رویکرد‌های دولت جدیدی است که «چارچوب هماهنگی» آن را تشکیل داده است.

در همین ارتباط یک مقام دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد شیاع السودانی پیش از رفتن نزد آلینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در بغداد، موافقت چارچوب هماهنگی را دریافت کرده است، اما هیچ توضیحی در خصوص جزئیات یا ترتیبات یا زمان سفر خود اعلام نکرده است.

یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز تایید کرد شیاع السودانی می‌خواهد درباره پرونده حضور نظامی آمریکا در عراق با مقامات واشنگتن بحث کند.

او توضیح داد: چارچوب هماهنگی به دنبال مذاکره مجدد و لغو توافقی است که در زمان دولت مصطفی الکاظمی صورت گرفت و بر اساس آن وضعیت نیرو‌های آمریکایی از رزمی به یک نیروی مستشاری در داخل عراق تبدیل شد و برای پایان کامل حضور نظامی ارتش آمریکا در عراق اعمال فشار‌هایی صورت گرفت تا توافقنامه قبلی جای خود را به یک توافقنامه مربوط به کمک به عراق در سایر زمینه‌های نظامی از جمله ارائه سلاح و مهمات بدهد.

او با اشاره به اینکه احزاب سیاسی در داخل عراق از جمله سران اقلیم کردستان ملاحظاتی درباره خروج نظامیان آمریکایی از جمله از پایگاه هوایی حریر در شمال اربیل دارند و حضور آن‌ها را یک ضرورت برای امنیت منطقه می‌دانند؛ تصریح کرد اطلاعات موجود تایید می‌کند هیچ مانعی برای سفر نخست وزیر به واشنگتن وجود ندارد، اما زمان دقیق آن مشخص نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار