در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

معاونت صدا مستندسازان را به آینده امیدوار می‌کند

خلیل‌نژاد گفت: جشنواره‌ها فرصتی برای تبادل تجربه هستند و برگزاری جشنواره پژواک از طرف معاونت صدا ما را به آینده مستندسازی امیدوار می‌کند.

حسین خلیل‌نژاد، مستندساز رادیو جوان که با عنوان اثر «آستیگمات» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک به عنوان برگزیده انتخاب شده بود، با اشاره به محتوای مستند خود گفت: این مستند با موضوع تفاوت دیدگاه انسان‌ها و تاثیری که آن‌ها می‌توانند روی همدیگر داشته باشند، تهیه و تولید شد و شاید ویژگی خاص این اثر، فرم متفاوت، ریتم بالا و نگاه خاص به یک سوژه معمولی باشد که توانست نظر هیئت داوران را به خودش جلب کند. 

جشنواره، فرصتی برای تبادل تجربه است

وی جشنواره‌ها را فرصتی برای تبادل تجربه دانست و گفت: طبق تعریف‌های کلیشه‌ای جشنواره‌ها فرصتی برای تبادل تجربه است، اما در مدت زمان کوتاه دو یا سه روز واقعا این امکان فراهم نیست. برگزاری مستمر کارگاه‌های تبادل‌نظر و تهیه مجموعه برنامه‌های منتخب و ارائه آن به همه شبکه‌ها و مراکز استان‌ها، راه‌حل مناسبی برای ارتقاء کیفی برنامه‌سازی است، شیوه‌ای که از طرف معاونت صدا طراحی شد و می‌تواند ما را به آینده مستندسازی امیدوار کند.

اشتیاق برنامه‌سازان به مستند افزایش یافته است

برگزیده نخستین جشنواره پژواک ادامه داد: مستندسازی نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد دارد و با توجه به کمبود همیشگی بودجه، معمولا برنامه‌ساز‌ها اشتیاقی به ساخت اینگونه برنامه‌ها ندارند. در یکی دو سال اخیر و با اهمیت پیداکردن ژانر مستند در معاونت صدا می‌توان امیدوار بود؛ سیاست‌های تشویقی پررنگ‌تر شده و اشتیاق برنامه‌سازان به این حوزه افزایش یافته است.

آثار مستند مخاطبان دریافت و پخش شود

خلیل‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا در رادیو به ساختار مستند کمتر توجه شده است، گفت: اختصاص بخش مناسبی از جدول پخش شبکه‌های رادیو به برنامه‌های مستند، افزایش برآورد قابل توجه ژانر مستندسازی و ادامه روند استخدام منتخبین جشنواره پژواک، می‌تواند مشوق‌های خوبی برای رونق مستندسازی باشد. 

وی پیشنهاد کرد که در بعضی شبکه‌های رادیویی آثار مستند مخاطبان دریافت، نقد و بررسی و در پایان آن مستند پخش شود، چرا که این کار علاوه بر اینکه یک کار آموزشی است، فرصتی برای شناخت استعداد‌های جوانان نیز می‌باشد.

برای همکارانی که استخدام هستند معادل این تشویق، تعریف نشده است

برگزیده جشنواره پژواک در پایان یادآور شد: سیاست استخدام مستندسازان در سازمان صداوسیما، بسیار خوب و موثر است، اما نقدی که در دوره اول برگزاری مسابقه می‌توان وارد دانست این است که برای همکارانی که استخدام هستند معادل این تشویق، تعریف نشده و این می‌تواند نقطه ضعف بزرگی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.