پورابراهیمی: در برنامه هفتم صندوق‌های بازنشستگی سهام‌داری مورد توجه قرار گیرد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید دو نکته مهم سهام داری و اصلاحات پارامتریک در برنامه هفتم درباره صندوق‌های بازنشستگی مدنظر قرار گیرد.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز  و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط گفت: باید اصلاحاتی در حوزه تصمیمات اقتصادی در زیرمجموعه‌های شرکت‌های صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی صورت گیرد. بخش زیادی از منابع این صندوق‌ها به دلایل مختلف نیازمند سرمایه گذاری است تا بتوانند تعهدات بلند مدت خود را انجام دهند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بازده سرمایه گذاری در مجموعه‌های بزرگ سرمایه گذاری که توسط این صندوق‌ها انجام شده، عدد بسیار پایینی است به طوری که یک سوم نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد کشور هم نمی‌شود؛ این یعنی بخشی از این منابع به دلایل مختلف از بین می‌رود.

پورابراهیمی اضافه کرد: مدل اصلی در تصمیمات اقتصادی، جدا شدن از بنگاه داری و حرکت به سمت سهام داری این صندوق‌ها است موضوعی که شاه کلید تصمیمات مهم اداره بنگاه اقتصادی در مجموعه وزارت کار و رفاه اجتماعی است. البته مقاومت شدیدی در این مجموعه در خصوص تصمیمات اتخاذ می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اصلاحات پارامتریک را از موضوعات مهمی در برنامه هفتم مدنظر دانست و افزود: اخیرا به واسطه تصمیم غیرکارشناسی و خلاف قانون، صندوق بازنشستگی کارکنان مس دولتی اعلام شده است؛ در این باره جلسه‌ای در کمیسیون اقتصادی تشکیل شد و معاون قوانین مجلس گزارشی ارائه کرد. همچنین مجموعه دستگاه قضائی و دیوان هم ورود داشته و متوقف شده است. در حال حاضر پرونده در هیات تطبیق قرار دارد و همزمان در دولت هم در حال رسیدگی است. رییس مجلس و وزیر کار نیز به این موضوع رسیدگی داشته تا در کنار اصلاحات ساختاری تصمیم گیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار