تولید عسل در مهاباد ۳۰ درصد افزایش یافت

رئیس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد گفت: امسال بیش از ۷۰۰ تن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شده که این مقدار نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ریبوار جهانگیرپور رئیس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد با اشاره به اینکه مقدار عسل تولید شده امسال از میانگین تولید نرمال سالانه مهاباد است، گفت: سال گذشته به علت شرایط کرونایی رصد وضعیت کلنی‌های زنبور و بررسی میزان دقیق عسل تولید شده مقدور نبود.

وی ادامه داد: در سرشماری امسال نیز زنبورستان‌های این شهرستان، ۶۰ هزار کندوی سنتی و مدرن شمارش شد که از این تعداد، چهار هزار کندو سنتی و ۵۶ هزار کندو نیز مدرن بود.

رئیس هیات مدیره تعاونی زنبورداران مهاباد اضافه کرد: امسال میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در این شهرستان حدود ۱۰ کیلوگرم ثبت شد که در مقایسه با سال قبل افزایش ۲ برابری دارد.

جهانگیرپور گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ نفر در این شهرستان که عضو تعاونی زنبورداران مهاباد هستند به صورت مستقیم به زنبورداری اشتغال دارند و عسل تولید شده این شهرستان به عنوان یک برند شناخته شده در بازار‌های داخلی و خارجی خریداران خوبی دارد.

وی با اشاره به خارج‌سازی پرورش زنبور عسل از فرآیند تک محصولی اظهار داشت: امسال علاوه بر برداشت عسل، فرآورده‌های جانبی آن از جمله ژل رویال، گرده و زهر زنبور عسل نیز در برنامه زنبورداران قرار داشت.

تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۴۵۰ عضو فعال دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.