احیای تالاب گندمان پس از ۱۰ سال

پس از ۱۰ سال و در ۵ مرحله، تالاب گندمان دومین تالاب چهارمحال و بختیاری احیا شد.

سعید یوسف پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب گندمان به مساحت یک هزار هکتار است که با احداث بند چغاخور حق آبه گندمان به این تالاب نرسید و ۱۵ سال این تالاب براثر خشکیدگی با آتش سوزی‌های متعدد مواجه شد که در یک برنامه مدون از سال ۸۹ فرایند احیای تالاب در دستورکارقرار گرفت.

سعید یوسف پور افزود: طرح جامع احیای تالاب با همکاری جوامع محلی و حضور مستمر مردم و حاشیه نشینان تالاب به ثمر نشست و امسال برای دومین سال متوالی احیای تالاب تثبیت و چهره منطقه را متغیر و مامن انواع پرندگان مهاجرشده است.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، حذف کانون گردوغبار بخش گندمان، تعدیل آب و هوا و رویش بیش از ۱۳۰ نوع گیاه متنوع تالابی، زمستان گذرانی پرندگان مهاجر پیامد‌های احیای تالاب گندمان است.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم گفت: درآخرین سرشماری زمستانه پرندگان تالاب، بیش از ۲۰ هزار پرنده در ۶۰ گونه از شمال سیبری هم اکنون در تالاب گندمان زمستان گذرانی می‌کنند.

خانم اسلامی افزود: دربین این پرندگان گونه‌های شاخص جهانی از جمله غاز پیشانی سفید کوچک، اردک مرمری، اردک بلوطی، گونه اردک سرحنایی دیده شده اند که رده حفاظتی دارند و کانون توجه پرنده نگران داخلی و خارجی شده اند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم گفت: مشارکت جوامع محلی و همکاری تنگاتنگ مردم با کارشناسان اداره کل دربرنامه‌های احیای تالاب یکی از موثرترین عوامل احیای تالاب گندمان بود.

آقای حبیبی افزود: خوشبختانه تاثیر احیای تالاب، رونق زندگی مردم بویژه کشاورزان را به همراه داشت وهمین امر سبب شده تا همراهی مردم وجوامع محلی در برنامه‌های بعدی تالاب استمرار یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار