تحریم‌های متقابل انگلیس و روسیه علیه یکدیگر

در واکنش به تحریم‌های انگلیس علیه نزدیکان رئیس‌جمهور روسیه، مسکو ۳۹ فرد انگلیسی را در لیست تحریم خود قرار داد.

انگلیس به تازگی تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کرد تا وضعیت را برای حلقه نزدیکان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، تنگ‌تر کند، در این میان نام «ولادیمیر پوتانین» الیگارش روسی و دومین فرد ثروتمند در این کشور هم به چشم می‌خورد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، وزارت خارجه انگلیس مدعیست پوتانین که ثروتی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار دارد، از ابتدای حملات روسیه به اوکراین سعی در حمایت از پوتین و افزایش پشتیبانی از بانک‌های تحت حمایت خود داشته است، تحریم‌های انگلیس علیه افراد روس شامل این موارد است: «ممنوعیت سفر، بلوکه کردن اموال، اقدامات حمل و نقلی که پرواز یا فرود هواپیمای روسی در انگلیس را جرم تلقی کرده و به دولت این اختیار را می‌دهد که هواپیما‌های متعلق به افراد و نهاد‌های روسیه را از فهرست هواپیما‌های انگلیس حذف کنند.»

دراین میان نام خواهرزاده پوتین که خود و همسرش مالک یک کمپانی بزرگ ذغال روسیه هستند نیز در فهرست تحریم‌هاست.

سخنگوی دولت انگلیس درباره تحریم‌ها گفت: «تا زمانیکه پوتین به حملات خود به اوکراین ادامه دهد، ما هم تحریم‌ها را زیاد می‌کنیم تا ماشین سرکوب را متوقف کنیم. تحریم‌های امروز هم نشان می‌دهد که هیچ چیز و هیچ کس از تحریم در امان نخواهد ماند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که دولت انگلیس همچنین گروهی از افراد و شرکت‌های روسی را به دلیل دست داشتن در «سرکوب غیرنظامیان و حمایت از بشار اسد در سوریه» تحریم می‌کند.

تحریم های روسیه علیه انگلیس

از طرفی روسیه هم در واکنش به این اقدام وزارت خارجه انگلیس، تحریم‌هایی علیه ۳۶ مقام و روزنامه‌نگار انگلیسی وضع کرد و سیاست انگلیس در قبال خود را «خصمانه» خواند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه امروز (پنج‌شنبه) خود «رفتار ضد روسی انگلیس» را محکوم دانست و افزود: «انگلیس به اعمال فعالانه سازوکار تحریم‌های شخصی ادامه می‌دهد و یک کمپین تبلیغاتی فشرده برای بدنام کردن روسیه و منزوی کردن آن در صحنه جهانی به راه انداخته است. از همین رو مسکو تصمیم گرفت تا تعدادی از اعضای کابینه، نمایندگان سازمان‌های مجری قانون و روزنامه‌نگاران را در فهرست تحریم خود قرار دهد. این تحریم‌ها در مجموع بر روی ۳۶ نفر اعمال خواهد شد.»

البته وزارت خارجه روسیه هیچ جزئیاتی از نام و مشخصات این افراد ارائه نکرده است.

در بخشی دیگر هم وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لندن عمدی مذاکرات سازنده با مسکو را کنار گذاشته و رویکرد تقابلی را پذیرفته است و افزود: «انگلیس با همکاری آمریکا عمدا اطلاعات نادرست منتشر می‌کند و روسیه‌هراسی را گسترش می‌دهد. اقدامات خصمانه و لفاظی‌های تهاجمی مقامات انگلیسی بدون پاسخ کافی نخواهد ماند و حمایت از رژیم نئونازی کی‌یف برای اربابان غربی آن گران تمام خواهد شد.»

از ابتدای حملات روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال گذشته میلادی کشور‌های اروپایی به همراهی آمریکا تحریم‌ها مختلفی را به طور خاص علیه بخش انرژی روسیه وضع کرده‌اند، البته عواقب این تحریم‌ها متوجه کشور‌های اروپایی شده و اکنون آن‌ها تا چند سال آینده زمستان سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار