وزیر کشور:

راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی، صرفه جویی است

احمد وحیدی گفت: راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحران، بهبود و اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصارف غیرضرور است.

جلسه ستاد مدیریت بحران کشور جهت بررسی آخرین وضعیت متاثر از سامانه‌های بارشی اخیر و کاهش محسوس دما صبح یکشنبه (۲۵ دی ۱۴۰۱) به ریاست وزیر کشور و با حضور اعضای ستاد ملی مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد.

احمد وحیدی وزیر کشور در این جلسه اظهار داشت: راه اصلی برای مدیریت مصرف انرژی و عبور از بحراندر فصل سرما، اصلاح و بهبود الگوی مصرف در کشور است و در عین حال باید نسبت به کاهش مصرف انرژی نیز اهتمام داشت.

وی افزود: در موارد بسیاری با مصرف مازاد فراوان گاز روبرو هستیم که به شبکه توزیع گاز فشار می‌آورد و سامانه توزیع گاز را دچار مشکل می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

وزیر کشور در ادامه بر استانداردسازی مصرف انرژی نیز تاکید کرد و گفت: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد وظایفی طبق قانونی دارند که می‌بایست نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی اقدام نمایند.

وحیدی خاطر نشان کرد: در برخی مراکز به وفور گاز مصرف می‌شود که راندمان بالایی هم ندارد که در این زمینه می‌توان به شیوه گرماتاب اشاره کرد که برای گرم کردن برخی محیط‌ها اشاره کرد که بهره وری ندارد و باعث اتلاف انرژی می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری مردم برای مدیریت مصرف گاز در کشور و از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و نیز صنعتگران برای همکاری در زمینه مدیریت شبکه گاز و پایداری شبکه برق تشکر کرد.

وزیر کشور با اشاره به گزارش استانداران درباره وضعیت امدادرسانی به مردم، گفت: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی، برودت هوا در روز‌های آتی ادامه خواهد داشت و نیاز است گروه‌های مدیریت بحران همچنان فعال باشند و رصد میدانی نقاطی که دچار افت فشار گاز می‌شوند را ادامه دهند.

وی بر آمادگی استان‌های معین برای امدادرسانی احتمالی به استان‌هایی که دچار مشکل می‌شوند، تاکید کرد.

وحیدی تداوم کار نانوایان در شرایط کنونی را ضروری دانست و گفت: پیش بینی رساندن سوخت مایع برای مناطقی که گاز کمبود وجود دارد، لازم است تا اگر دچار قطعی گاز شدیم با سوخت مایع مشکل مردم برطرف شود.

وزیر کشور بر آمادگی استان‌ها برای خدمت رسانی مردم در دوره برودت هوا تاکید کرد و گفت: در حوزه آموزش و پرورش و تعطیلی مدارس، ما هم مایلیم که مدارس جزو آخرین مراکز باشد که تعطیل می‌شود؛ درباره آلودگی هوا تعطیلی مدارس جزو اولویتی است که در دستورالعمل‌ها آمده، اما در مورد سرما، تاکید بر این است که مدارس در آخرین مرحله تعطیلی باشد تا آموزش دچار مشکل نشود.

وی در مورد صنایع و تامین انرژی آن‌ها گفت: فرض بر این است تا جای ممکن صنایع بویژه صنایع فولادی را با تامین حداقلی گاز مورد نیاز در مدار حفظ کنیم تا دچار ریختگی کوره‌ها نشویم.

وزیر کشور بر اطلاع رسانی دقیق و به موقع به مردم تاکید کرد و گفت: پویش «یک خانه یک اتاق گرم» با موفقیت در خراسان رضوی انجام شد و انجام آن در سایر استان‌ها نیز کمک کننده است.

وحیدی از مردم خواست که با کاهش مصرف گاز، به سوی افزایش مصرف برق نیاورند و، زیرا برق نیروگاه‌ها هم از طریق گاز تولید می‌شود.

وی همچنین درباره ادارات و تعطیلی آن‌ها نیز توضیح داد: این کار به لحاظ ضرورت رخ داد، اما استانداران تلاش کنند تا حداقل نیرو‌ها برای پاسخگویی به مراجعات مردم در ادارات حضور داشته باشند تا کار مردم بخصوص در استان‌هایی که درجه حرارت قابل تحمل است، تعطیل نشود.

وزیر کشور درباره دوسوخته شدن صنایع نیز اظهار داشت: این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل نیز ضرورت دارد تا موارد اینچنینی بتوان از تعطیلی صنایع جلوگیری کرد.

در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور نمایندگان عضو این ستاد در وزارت کشور برگزار شد، در ارتباط زنده با استانداران استان‌های درگیر بارش‌های زمستانی آخرین وضعیت امدادرسانی و خدمت رسانی به هموطنان بررسی شد. سردار عبداللهی نماینده نیرو‌های مسلح از آمادگی این نیرو برای امدادرسانی به مردم خبر داد و سایر دستگاه‌ها نیز آخرین وضعیت و نقطه نظرات خود را برای مدیریت مصرف انرژی ارایه کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار