قیمت پایه خودرو برای عرضه در بورس کالا چگونه مشخص می‌شود؟

مدیر نظارت بر بورس‌های کالایی گفت: خودروساز‌ها بر اساس تعهدات موظف به عرضه‌ محصول در بورس کالا هستند و باید این برنامه‌ها مستمر و مداوم باشد.

در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و مزیت‌های این عرضه‌ها پرداخته شد.

سوال: امروز عرضه‌های خودرو در بورس کالا چگونه بود؟

صادقی مدیر نظارت بر بورس‌های کالایی: امروز برای نخستین بار، ۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید روی تابلو رفت. در برابر عرضه‌ها ۱۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان معاملات امروز، هر دستگاه خودرو دنا پلاس دستی سفید با قیمت ۳۸۰.۸ میلیون تومان فروخته شد. کمترین قیمت جفت شده نیز ۳۸۰.۵ میلیون تومان بود خودروی دناپلاس دستی سفید تحویل درب انبار کارخانه و روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ است.

قیمت تمام شده (نهایی) دناپلاس دستی در بورس کالا، قیمت کشف شده در تابلو به علاوه ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی، ۴.۳۷۱ میلیون تومان هزینه پلاک، شماره‌گذاری و بیمه و هزینه مربوط به کارمزدهاست. بررسی معاملات دنا در بورس کالا نشان می‌دهد که قیمت این خودرو ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار آزاد کشف شده است.

سوال: عرضه‌های خودرو شاهین چگونه بود؟

صادقی: بر اساس تقاضا این خودرو با مازاد عرضه مواجه و با قیمت پایه معامله شد.

سوال: روال ثبت نام در بورس کالا و خرید خودرو چگونه است؟

صادقی: عرضه به این شکل است که خریداران می‌تواند به درگاه کارگزاری مراجعه پس از دریافت کد معاملاتی بورس کالا اقدام به سفارش کنند و قیمت مورد نظر خود را به کارگزار اعلام و از طریق کارگزاری مراحلی مانند معرفی حساب‌های بانکی و  معامله انجام می‌شود. بر اساس اطلاعیه‌ها خریدار‌ها باید معادل درصد مشخصی را پیش پرداخت در حساب بانکی خود موجود داشته باشند.

سوال: مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

کاکایی کارشناس صنعت خودرو: دو روش برای فروش خودرو در دنیا وجود دارد، یک فروش در حاشیه بازار که در فضای فعلی امکان پذیر نیست روش دیگر قیمت گذاری دستوری است که به لاتاری خودرو تبدیل شد حدود ۱۰ میلیون نفر در آخرین قرعه کشی ثبت نام کردند مورد جدید که در ایران اجرایی می‌شود عرضه خودرو در بورس کالا است همین این که در روش عرضه در بورس کالا گفته می‌شود پول در حساب افراد باشد یک بخش را حذف می‌کند در لاتاری ملی ۱۵۰ درصد سود خالص برای افراد به دست می‌آید، ولی اکنون اصلا به این شکل نیست همین که حاشیه سود کم می‌شود متقاضی سرمایه گذاری نیز کم می‌شود.

خود بورس کالا باعث بالا رفتن قیمت‌های خودرو نشده است .حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دو خودرو ساز به سبب قیمت گذاری دستوری آسیب دیدند عرضه بیشتر شود قیمت‌ها مطلوب می‌شود اگر همین شکل خودرو عرضه شود خودروساز باید دنبال مشتری بدود. شفافیت، افزایش کیفیت و... از دیگر مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا است.

بورس کالا باید محترم شمرده و قواعد آن را باید رعایت کرد حدود ۷۰ درصد خودرو‌ها خارج از بورس عرضه می‌شود باید عرضه‌ها مداوم و با برنامه باشد قیمت ارز نیز در نرخ خودرو و جهش قیمت‌های آن اثر گذار است اگر این موارد رعایت شود هیجان از بازار از بین خواهد رفت.

سوال: روش عرضه خودرو‌ها در بورس به چه شکلی است؟
صادقی: خودروساز‌ها بر اساس تعهدات موظف به عرضه‌ها هستند و باید این برنامه‌ها مستمر و مداوم باشد.

سوال: نظر شما چیست؟

کاکایی: یادآور شویم دو خودروساز تحت نظر دولت هستند و اکنون برنامه‌های عرضه را گرفته و خودروساز‌ها باید تکلیف خود را ایفا کنند.
بورس قانون بسیار دقیقی دارد و هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. امید است که دولت پایبند این عرضه‌ها باشد. اگر کسی بهانه نیاورد خوب پیش خواهد رفت، اما روز‌های گذشته شاهد اقداماتی بوده ایم که بازار را با تنش مواجه کرد.

سوال: مزیت‌های عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

تقوایی منش کارشناس صنعت خودرو: به دلیل قرار گیری خودرو در مکانیزم عرضه و تقاضا شاهد تعادل قیمت در بازار خودرو خواهیم بود ضمانت‌های اجرایی در بورس کالا بسیار بالا است خریداران می‌توانند خودرو‌های خود را بدون دغدغه دریافت کنند اگر تنش‌ها کاهش و روند ادامه پیدا کند شاهد کاهش حباب هستیم و در نهایت هم دولت و هم خودروساز و مردم از عرضه‌ها سود خواهند برد چرا که نقدینگی به خودروساز‌ها تزریق و مردم هم یک قیمت مشخص و متعادل و واقعی خواهند داشت.

سوال: قیمت پایه در بورس کالا چگونه مشخص می‌شود؟

صادقی: بر اساس اطلاعیه‌ها قیمت پایه توسط خودروسازان مشخص می‌شود و مردم هم قیمت مد نظر خود را به کارگزاری‌ها اعلام و کارگزاری وارد معامله می‌شود.

کاکایی: قیمت‌ها هر عدد نمی‌تواند باشد باید این قیمت‌ها با هماهنگی وزارت صمت اعلام شود. باید گفت هنوز تصمیمی برای قیمت گذاری از طریق شورای رقابت گرفته نشده است شورای رقابت باید مراقب عرضه‌ها باشد بورس کالا یعنی حذف قیمت گذاری که این مهم رقم خواهد خورد.

سوال: وضعیت عرضه‌های خودرو‌های وارداتی چگونه است؟

صادقی: تا کنون ۲۱ مدل خودرو در قالب ۱۳ شرکت در بورس کالا پذیرش شده است ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه وارداتی پذیرش شده باید اقدامات انجام تا عرضه‌ها صورت گیرد.

سوال: تا چه زمان باید خودرو در بورس کالا عرضه شود؟

کاکایی: اگر اقتصاد رونق پیدا کند و ثباتی در بازار سرمایه داشته باشیم به تعادل خواهیم رسید شبیه اتفاقی که در سال ۹۴ رخ داد زمان را نمی‌توان گفت، اما ۵ سال است که به صنعت خودرو آسیب وارد کرده ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۰۸:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
قیمت با استناد به بازار سیاه و غیر قانونی خودرو که مسبب اون خود خودروسازها هستند، تعیین میشه.غارت زندگی مردم با گران فروشی بورسی.ظاهرا دولت هم بدش نمیاد که از فروش دربورس حمایت می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بورس عالیه اینجوری دلال ها و خودروسازا به کمک هم خون مردم تو شیشه میکنن.
جمهوری اسلامی در جریان هست که داره به مردم اینجور خیانت ها میشه و ۱۰۰البته حمایت مردم رو ازدست میده
یبار با خودتون فک نکردین اینا فتنه انگلیسه
که عملا داری مردم رو زیرپا له میکنین.
تا مردم نسبت بهتون بی اعتماد شن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۰ ۲۷ دی ۱۴۰۱
قیمت پایه مهم نیست
مهم این است که بدست خود مشتری قیمت کارخانه را بالا می برین
بورس کالا یعنی رقابت نه برای محصولات انحصاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
برادر بورس یعنی محل تاخت و تاز خودروسازان و دلالان هیچ سودی برای مصرف کننده ندارد.و مسیله زیان انباشته خودرو سازان به علت سو مدیریت میباشد و اینگونه میخواهند گندی که زدند وپولی را که چاپیدند از جیب ملت تامین کنند.بایستی
به قیمت عادلانه خودرو را بدهند نه قیمت دل بخواهی خودشان.دلالی از بازار به بورس آمده .مافیای نوین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
این نهایت بی شرفی است. چندبرابر قیمت خودرو را به مردم انداختین و اخیرا با فریب و دسیسه و بی شرفی قیمت دلار و خودرو را افزایش چندین برابری دادین الان میگین 185میلیون زیر قیمت بازار؟! لعنت بر همه تون رانت خورای حرام خور.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
افزایش تولید داخلی و واردات خودرو و عرضه آن دریک محیط سالم و شفاف مثل بورس کالا منجر به کاهش رانت و متعادل شدن قیمتها و حذف قیمت گذاری دستوری و در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف کننده واقعی خواهد بود به شرط آنکه عرضه ها متناسب با نیاز بازار تداوم داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بستگی داره دلالان حکومتی چقدر بتوانند به ملت فشار بدهند چه سیاه سالهایی که از عمرمان رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
بستگی داره دلالان حکومتی چقدر بتوانند به ملت فشار بدهند چه سیاه سالهایی که از عمرمان رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
این روش فروش هم بساط دلال ها رو جمع نمیکنه و رانت رو دودستی تقدیم پولدارها میکنه تا در مزایده های با قیمت بالاتر برنده شن.فقط تک نرخی کردن قیمت خودرو و اختلاف قیمت نهایت ده درصد کارخانه با بازار این بساط رو جمع میکنه.خودروساز عرضه تعیین قیمت تمام شده خودرو بعلاوه سودش رو نداره که با یک قیمت ماشین بفروشه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
اگر برنامه باشگاه خبرنگاران جوان کمک برای جوانان است یکی از بهترین کمک‌ ها پیگیری قیمت خانه و ماشین است که حتی با ۳۰ سال کار مبلغ سفارش ماشین و خانه تهیه نمی‌شود. وقتی با پیگیری این موضوع اصلاحات بود و ماشین و خانه قابل سفارش شد بعدش موضوع بعدی پیگیری شود. مانند دانشگاه که وقتی نمره لازم است وضعیت تحصیل خوب است. اکنون مسؤلان موضوع اولی اصلاح نشده می‌روند موضوع پنجم .البته اگر بهتر باشید ثواب بهتری برایتان هست. موضوع اولی که قیمت خانه و ماشین بود چی شد؟ موضوع بعدی شغل ، موضوع بعدی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
نخواستیم تمام اصلا یه عده کمی از این طرح استقبال می کنند تا دو تا خودروساز ورشکست نشدند برگردید قرعه کشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۶ دی ۱۴۰۱
مهمتر از قیمت پایه،سقف قیمت است. چون عرضه خودرو قطره چکانی است قیمت معاملاتی در بورس ایران سقف ندارد و هر که قیمت بالاتری بزند ماشین رو می برد. وقتی تعداد عرضه ۵۰۰۰ عدد باشد و تقاضا ۹ میلیون نفر. تفاوت قیمت پایه و قیمت معاملاتی اونجا خودش رو نشون میده. معامله ای کاملا به ضرر خریدار و کاملا پرسود برای فروشنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
رمز موفقیت واگذاری خودرو در بورس کالا، عرضه آن متناسب با نیاز بازار از طریق تولید داخلی و واردات به معنای واقعی است طبق تجربه سنوات قبل ، با عرضه محدود؛ سودجویان اجازه نخواهند داد بازار روی آرامش ببیند
آخرین اخبار