بانوی غواص ایرانی؛ از رکوردشکنی دَم در عمق تا بازدم در زندگی

کمال‌فرد بانوی ایرانی که با ثبت دو رکورد ملی در رشته‌های «بدون فین به عمق ۳۰ متر» و رشته «مونو فین عمق ۳۵ متر» نفر اول ایران و دارای رده‌بندی فدراسیون جهانی است.

پیش از این شاید تصور حضور زنان در رشته‌های ورزشی کوهنوردی، فوتبال، پاراگلایدر، صخره‌نوردی، غواصی، موتورسواری یا اتومبیل‌رانی غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما بانوان ایرانی با حضور و مدال‌آوری در عرصه‌های مختلف ورزشی، ثابت کرده‌اند که ورزش فضایی فراجنسیتی دارد و هیچ دیوار و حصاری مانع از شگفتی‌سازی بانوان نیست.

این بار بانوی بندرعباسی با ثبت دو رکورد ملی در رشته‌های «بدون فین به عمق ۳۰ متر» و رشته «مونو فین عمق ۳۵ متر» و قرار گرفتن در رنکینگ‌های جهانی فدراسیون جهانی این موضوع را ثابت کرد که بانوان ایرانی می‌توانند در ورزش‌های سخت هم حضوری موفق داشته باشند.

سمیرا کمال‌فرد که با وجود تشکیل خانواده و داشتن فرزند، همچنان به افتخار آفرینی خود ادامه می‌دهد و مشوق دختران نوجوان و جوان در این راه است؛ موضوعی که خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا با وی به گفتگو بنشیند.

کمال‌فرد درباره رشته ورزشی خود این‌گونه توضیح می‌دهد: رشته بدون فین رشته تخصصی است که ثبت رکورد آن بسیار حائز اهمیت است. انتخاب متر (عمق آب) دست ورزشکار است و باید بدون استفاده از تجهیزات و تنها با حبس نفس به عمقی که انتخاب کرده بدون خطا برود و برگردد و در طول مسیر طناب را نگیرد. به پایین که رسید، آن نشانه موردنظر را همراه خود به سطح آب بیاورد که در این رشته به عمق ۳۰ متر رفتم و برگشتم و توانستم رکوردزنی کنم.

وی ادامه می‌دهد: رکورد دیگر من، مونو فین عمق ۳۵ متر بود که در این رشته، یک محفظه همراه غواص است و با حرکت دلفینی باید تا عمق رفت‌وبرگشت کند.

این بانوی غواص با یادآوری اینکه این رکورد در میان مردان هم هنوز زده نشده، خاطرنشان می‌کند: تعداد بانوانی که در بخش قهرمانی این رشته کار می‌کنند زیاد نیست به همین دلیل تیم ملی در این رشته وجود ندارد. ما در شهر‌های مختلف به‌صورت جداگانه تمرین‌ها را انجام می‌دهیم و با اعلام فدراسیون برای مسابقات حاضر می‌شویم. متأسفانه حمایت مالی از سوی مسوولان ورزش نداریم.

کمال‌فرد درباره اهداف خود برای آینده رشته ورزشی خود توضیح می‌دهد: به‌عنوان کسی که این رشته را به‌صورت قهرمانی دنبال می‌کنم، مشتاق هستم که بانوان این رشته را بشناسند و تلاش می‌کنم با تدریس به نوجوانان و جوانان در گسترش آن بکوشم. زیرا پایه‌سازی از سنین کمتر باعث موفقیت‌های بیشتر در این رشته می‌شود.

حضور بانوان در رشته‌های ورزشی، معرف بیشتر این رشته‌ها است

وی درباره آشنایی خود با این رشته این‌گونه می‌گوید: از کودکی شنا را باهدف رسیدن به قهرمانی دنبال می‌کردم؛ اما همیشه به غواصی علاقه‌مند بودم و به همین دلیل به سمت این رشته رفتم. با توجه به اینکه شنا در محیط بسته و امن انجام می‌شود، اما غواصی با دریای بیکران سروکار دارد خانواده با آن مخالف بود، با همه این مشکلات توانستم آن‌ها را همراه کنم و با وجود آنکه در حال حاضر مادر یک فرزند ۵ساله هستم با حمایت همسر و خانواده با علاقه بیشتر به این فعالیت می‌پردازم.

کمال‌فرد با یادآوری اینکه از ۱۶ سالگی وارد غواصی شده‌ام و الان هم همسرم در غواصی آزاد مشغول است، تصریح می‌کند: حضور بانوان در رشته‌های قهرمانی معرف رشته‌ها است و وقتی من را می‌بینند که با وجود داشتن خانواده و فرزند در این رشته فعالیت دارم بیشتر مشتاق می‌شوند و با من صحبت می‌کنند.

وی یادآور شد: این رشته نوپایی است که باید معرفی شود و از اینکه کسی در این رشته کار می‌کند واقعاً خوشحال می‌شوم. ضمن اینکه این رشته قابلیت انجام در استخر را هم دارد و می‌توان در آنجا انجام و آموزش داد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: غواص ، بانوی ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
درود بر زنان نجیب واصیل سلام برخانمهای ورزشکارغواص دانشمندوهنرمند وصدسلام درودبرمادران شهدا جانبازان معلولین ومفقودین وزنده بادکادرپرستاری خانم ودکترین زن
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
همین حرفها زن را بی بند بار میکنه ....کجا گفته شده باید زن باید این کارها ا بکند آیا در قرآن ذکر کرده یا یکی از معصومین توصیه کرده .......زن کرامت دارد و معلم یک نسل است نه با این ورزشها...
Iran (Islamic Republic of)
سعید از مشهد
۲۰:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
درود بر شما باد آفرین بر زن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
فقط همین بعد از چند سال میبنم نسل ایرانی به کجا کشیده میشه....دلتون با این مسخره ها خوش کنید.
آخرین اخبار