مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خبرداد؛

ثبت ۷۷ روز پاک برای زنجان در ۱۴۰۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: امسال ۷۷ روز پاک برای هوای زنجان به ثبت رسیده است.

محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان اظهار کرد: ۲۴ تا ۳۰ دی هفته هوای پاک و ۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و شعار امسال در این هفته تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در ارتباط با حفظ حقوق عامه موضوع صنایع آلاینده را دنبال می‌کند، ابراز کرد: پایش‌ها و رصدهای دائمی و بررسی‌های سه ماهه انجام می‌شود تا آلایندگی صنایع مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود آلایندگی، آن‌ها در فهرست صنایع مشمول عوارض سبز قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: صنایع مشمول عوارض سبز باید یک درصد از مجموع فروش سه ماهه خود را به این امر اختصاص دهند و صنایع آلاینده از طرف محیط زیست به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی و از طریق دارایی عوارض آن‌ها دریافت و به حساب شهرداری منطقه واریز می‌شود.

وی در مورد بازدارندگی برخوردهای حقوقی محیط زیست با صنایع دنیا بیان کرد: حدود ۹۰ درصد صنایع در رفع مشکلات و آلودگی‌ها با محیط زیست همکاری و به اخطارها توجه می‌کنند و نباید تولید و صنعت را با نگاه ۱۰ درصد مشکل‌دار مقایسه کرد.

یافتیان در مورد وضعیت هوای استان در  ۱۴۰۱ تصریح کرد: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در بهار امسال دو روز خطرناک را ثبت کردند و در تابستان و پاییزه امسال روز خطرناک نداشتیم و یک روز بسیار ناسالم هم ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۶ روز هوای ناسالم برای همه و ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته ایم، ادامه داد: علاوه بر این ۱۳۵ روز هوا سالم و قابل قبول بوده و تعداد روزهای پاک ۷۷ روز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در سطح استان را سه مورد عنوان کرد و گفت: دو دستگاه در شهر زنجان و یک دستگاه در شهر ابهر استقرار دارند و با این دستگاه‌ها ذرات با قطر دو و نیم و ۱۰ میکرون را اندازه‌گیری و کیفیت هوا را تعیین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در شهرستان‌های مختلف دارای اقلیم‌های متفاوتی است، بیان کرد: با این وجود نمی‌توانیم با یک ابزار و خط کش هوای کل استان را تعیین کنیم و اعلام میزان آلایندگی‌ها با خطاهایی مواجه است؛ به همین منظور تلاش داریم تا در سال آینده ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را در سطح استان گسترش داده و هر شهرستان حداقل یک واحد سنجش داشته باشد.

یافتیان خاطرنشان کرد: همچنین در حال پیگیری یک موضوع هستیم که در یک مجموعه صنعتی واحد سنجش آلایندگی هوا را داشته باشیم.

برچسب ها: محیط زیست ، هوای پاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.