ثبت ملی آیین سحرخوانی روستای پنداس بَرزُک

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: آیین سحرخوانی روستای پنداس بَرزُک در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

احمد دانایی‌نیا ضمن اشاره به ثبت ملی آیین سحرخوانی روستای پنداس برزک، گفت: روستای تاریخی پنداس، دارای آیین‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی غنی است که هر کدام به تنهایی می‌تواند میراثی گران‌بها از گذشتگان باشد تا برای آیندگان به یادگار بماند.

او سحرخوانی ماه رمضان را بارزترین آیین مردمان این روستا دانست و تصریح کرد: بر اساس سنتی دیرینه، هنگام سحر، صدای سحرخوانی یک یا دونفر در روستا به گوش می‌رسد که با خواندن دعا‌های ویژه، اقدام به بیدار کردن مردم برای خوردن سحری و انجام واجبات اعمال سحر می‌کنند.

دانایی‌نیا افزود: سحرخوانان، افراد خوش‌صدایی هستند که پیش از آغاز سحر از خواب بیدار شده و با رفتن به پشت‌بام منازل خود یا قدم زدن در کوچه و معابر روستا و چراغ به دست با خواندن اشعار محلی و مذهبی مردم روستا را از فرا رسیدن وقت سحر با خبر می‌کنند و گاهی نیز درب خانه‌ها را می‌زدند تا اهالی روستا خواب نمانده و برای سحر بیدار شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با تاکید بر اینکه تاکنون ۴۱ رویداد فرهنگی - مذهبی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی و دو اثر را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، ابراز داشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان کاشان در حال ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی است.

او گفت: مهارت پخت سوهان میرزاحسینی، مهارت پخت باقلوا کاشان، آداب و رسوم عروسی برزک، مهارت نقشه‌کشی قالی کاشان، آیین ذوالجناح‌گردانی و مهارت سفره‌بافی شهر کامو و چوگان، گویش تعزیه‌خوان‌های روستای نشلج، آیین اسفندی و مهارت پخت غذای دونجه روستای آزران مطالعات و مستندنگاری شده و در دست بررسی برای ثبت ملی است.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.