فرخ‌زاده:

بانوان به تقویت هویت دینی و ملی نسل آینده کمک کنند

معاون گردشگری استانداری فارس تاکید کرد: بانوان با عمق بخشیدن به مباحث فرهنگی، به هویت دینی و ملی نسل آینده کمک کنند.

محمد فرخ‌زاده معاون گردشگری استانداری فارس در جلسه‌ای که به مناسبت بزرگداشت مقام زن با حضور برخی از بانوان کارآفرین برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز زن و مقام والای ایشان در جامعه، گفت: جایگاه رفیع بانوان ایجاب می‌کند که در مشاغل انسان محور و محبت محور فعالیت کنند، همچون مشاغل پروژه‌ای، آموزشی، پرستاری، حقوقی و مشاغلی که محدودیت‌های زمانی آن مانع نقش اصلی آن‌ها در خانواده نشود.

او در این نشست پس از شنیدن نقطه نظرات بانوان، با ورود به دو مبحث اساسی جهاد تبیین و کارآفرینی در خصوص مشکلات هویتی عصر حاضر، گفت: متاسفانه تاکنون در حوزه فرهنگ در سطح عمل شده است و مضامین والای انسانی و اسلامی برای مردم و نسل جوان به درستی تبیین نشده و اکنون باید این سوال را از خود بپرسیم که تاکنون چه کرده‌ایم؟ چه کار‌هایی نباید انجام می‌دادیم که انجام شده؟ چه کار‌هایی باید انجام می‌شد و انجام نداده‌ایم و نهایتا چه کار‌هایی بایستی انجام دهیم؟

معاون استاندار فارس گفت: به طور مثال؛ ما در شهری که جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) را داراست و افتخار میزبانی شاهچراغ (ع) به عنوان امین ولایت را دارد نباید با این حجم از جرایم مربوط به عدم امانت داری روبرو باشیم و این نشان دهنده این است که در هویت‌های دینی و ملی خود کار عمیق انجام نداده‌ایم و این مسئله تهدیدی برای نسل آینده است، لذا از بانوان درخواست دارم با عمق بخشیدن به باور‌های اعتقادی خود در خصوص مسائل هویتی، این سوال را از خود بپرسند که که نقش ما در حوزه فردی چیست؟ در حوزه خانوادگی چه باید انجام دهیم و جامعه از ما چه انتظاراتی دارد؟ و با درک عمیق این مفاهیم، آن‌ها را با زبان متناسب با اقتضائات نسل آینده به آن‌ها منتقل سازند.

فرخ‌زاده همچنین با اشاره به بحث کارآفرینی بانوان و ورود آن‌ها به پروژه‌های اقتصادی و اهمیت مباحث بازاریابی، بازارسازی، صادرات و مباحثی از این دست، به صنعت پر سود گردشگری اشاره کرد و گفت: در قرآن ۱۴ مرتبه آیه " قل سیروا فی الارض" تکرار شده است و همین مسئله مهم بودن سفر و تجربه اندوزی و الگو برداری در تعامل با ملل و اقوام را به ما یاد آور می‌شود، اما شاهد ورود جدی بانوان را در این عرصه نیستیم.

او ضمن اشاره به مهم بودن نقش بانوان در حوزه صنعت گردشگری پاک، گفت: این صنعت در عین خودگردان بودن در حال حاضر از پولساز‌ترین صنایع بعد از صنعت نفت و گاز در جهان به شمار میرود، اما علی‌رغم این مسئله و با وجود تعداد زیاد بانوان فعال در استان فارس و شهر شیراز، ما در زمینه‌هایی همچون تاسیسات گردشگری، صنایع دستی، آموزش، راهبری تور، طبیعت گردی و حتی در زمینه هایی، چون بوم گردی، مهمان پذیری، اقتصاد گردشگری و ... نقش بانوان را کمرنگ می‌بینیم و لازم است بانوان موثر و متعهد استان با همکاری و ورود به این حوزه و با خلاقیت و نوآوری‌های خود علاوه بر پویاتر کردن اقتصاد این بخش، برای فرهنگ‌سازی در این حوزه تلاش کنند.

فرخ‌زاده در ادامه گفت: اگر بانوان به حوزه‌های کارآفرینی و اقتصاد پویای گردشگری ورود کنند از شغل‌های دولتی با محدودیت‌های زمانی و ساختاری که بعضاً در تضاد با توانمندی‌های حقیقی آنهاست و متناسب با ارزش والای آنان نیست بی نیاز خواهند شد.

او با اشاره به دو بحث مهم داده‌های خرد (big data) و داده‌های بزرگ (small data) گفت: دیگر زمان اینکه شما بخواهید یک مجموعه را با یک حجم زیاد کارمند و تدوین استراتژی‌های سنگین و پیچیده رهبری کنید، گذشته و در حال حاضر نقش تعیین کننده در بازار نیاز‌های روز جامعه (small data) و تمرکز بر داده‌های کوچک و کاربردی است و صنعت گردشگری نیز پر از فرصت‌های نوآورانه است که اگر بانوان کارآفرین، خلاق، نخبه و تحصیل کرده و متعهد در این حوزه‌ها ورود نکنند، گردشگری به حیاط خلوتی برای فساد و ثروت اندوزی نامشروع و ارائه خدمات ضعیف و با محدودیت‌های شدید سرمایه انسانی کارآمد تبدیل می‌شود.

معاون استاندار فارس در پایان با بیان اینکه گردشگری فرصت مناسبی برای ارتباط با نسل جوان فراهم می‌کند، گفت: نسل جدید به دلیل عدم آموزش و غیر تخصصی شدن منابر و تریبون‌ها و ضعف پژوهش و مطالعه مفید، فهم عمیقی از ارزش‌های اعتقادی و معنوی، چون پرچم ملی کشور، تقدس آب و خاک برای ایرانیان، پاسداشت سرمایه‌های سرزمین و ... ندارد و عرصه‌های سود رسانی به کشورش را به عنوان یک باور ملی و قلبی نمی‌داند و همواره بر این باور است که دولت‌ها باید تمام نیاز او را بدون ذره‌ای تلاش، تامین کنند که این باور مخرب در کوتاه مدت یک نسل منفعل در آبادانی کشور را روی دست ما خواهد گذاشت و لازم است تغییری در باور‌های نسل نوجوان و جوان با فوریت و با محور اعتقاد، دانش و اقتصاد به وجود آید و دائم از آن‌ها پرسیده شود که شما چه بخشی از مفید بودن برای کشور بر عهده خواهید گرفت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.