بازار مسکن با فروش متری رونق می‌گیرد؟

فروش متری خانه در بورس با هدف کاهش مشکلات بازار مسکن و کمک به صاحب‌خانه شدن افراد مطرح شده اما به گفته برخی کارشناسان این طرح می‌تواند مردم را از خانه دار شدن دور کند.

چند روزی است که دوباره بحث فروش متری مسکن در بورس داغ شده، موضوعی که به گفته برخی از کارشناسان زمینه ساز رونق بازار مسکن می‌شود اما برخی هم معتقدند این کار تاثیری در بازار مسکن ندارد و تنها به  حفظ سرمایه‌های متقاضیان کمک خواهد کرد.

دولت همواره تاکید دارد که به هیچ عنوان نباید اجازه داد بازار مسکن سرمایه‌ای شود بنابراین ممکن است با ورود مسکن به بورس و فروش متری آن، بازار  با مشکل روبرو شود.

 زاکانی شهردار تهران چندی پیش اعلام کرد که فروش متری مسکن مصوب شده است. مدیریت شهری خود را مکلف به ارائه خدمت به مردم می‌داند.  فروش متری از طریق بورس و از طریق سامانه‌هایی که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها رونمایی شده انجام خواهد شد؛ اما این مسیر پیوستگی به بازار سرمایه باید برقرار شود و این امکان فراهم خواهد شد تا مردم بتوانند روی پول خود حساب باز کنند و پول خرد مردم ارزش پیدا کند.

بازار مسکن باید از سرمایه‌ای شدن دور شود

 بر خلاف این صحبت‌ها  ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن می گوید:  فروش متری مسکن و ساخت وساز املاک را وارد بورس کردن مغایر با سیاست گذاری خودمان است و مسکن نباید به سمت سرمایه‌ای شدن پیش رود. شعار ما همواره آن بوده است که مسکن از سرمایه‌ای شدن فاصله بگیرد و این اقدام در تضاد با این شعار است.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن افزود: بازار بورس یک بازار سرمایه‌ای است بنابراین چرا باید کمک کنیم که مسکن در این بازار عرضه شود و از سوی دیگر بسیاری از افراد تصور می‌کنند که از این طریق  خانه دار می‌شوند، اما باید بگوییم که این بازار تنها برای حفظ نقدینگی و سرمایه می‌تواند موثر باشد و با یک متر و یا ۵ متر خانه خریدن در بورس نمی‌توان صاحب‌خانه شد.

او می‌گوید: ممکن است با سرمایه‌ای شدن بازار مسکن این بازار اثر معکوس ببیند و شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم.

به گفته برخی کارشناسان با توجه به آنکه تجربه فروش متری مسکن را در دوران عبدالعلی زاده وزیر اسبق مسکن، حدود ۲۰ سال پیش داشته ایم و این طرح در آن دوران هم نتوانست موفق شود بنابراین اجرای آن در چنین شرایطی که باید بازار مسکن به سمت تولید و عرضه مسکن پیش رود چندان موثر نخواهد بود و دولت باید تمرکز خود را بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن  قرار دهد.

حفظ سرمایه‌های اندک مردم از طریق فروش متری مسکن امکان پذیر می‌شود

در این رابطه فرشید پور حاجت گفت: فروش متری مسکن یکی از ابزار‌های مهم در حفظ نقدینگی افراد به شمار می‌رود و افرادی که دارای سرمایه اندک هستند، می‌توانند از این طریق  سرمایه‌های خود را حفظ کنند اما در نهایت هیچ تاثیری در بازار مسکن و ایجاد رونق در این بازار ندارد.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن، با اجرای فروش متری مسکن حداقل سرمایه‌های مردم حفظ می‌شود، اما ممکن است این طرح در آینده زمینه ساز ایجاد قیمت کاذب در بازار شود.

او گفت: در اجرای این طرح ممکن است تولیدی در حوزه مسکن به ویژه توسط شهرداری‌ها و شرکت‌های سرمایه گذار صورت گیرد، اما به دلیل آنکه قیمت گذاری این طرح توسط کارشناسان صورت می‌گیرد تاثیری در حوزه قیمت مسکن  یا ارزان‌تر تمام شدن واحد‌های مسکونی ندارد.

براساس این گزارش دولت در حال حاضر باید برای بهبود وضعیت بازار مسکن به سمت اجرایی شدن برنامه‌های مسکنی  خود پیش برود چرا که اجرای این طرح و تحویل واحد‌های مسکونی به متقاضیان می‌تواند زمینه ساز رونق و بهبود بازار مسکن شود و از طرف دیگر با توجه به آنکه  تا دهه فجر دولت چندین  هزار واحد مسکونی در قالب مسکن روستایی و مسکن شهری را به متقاضایان تحویل خواهد داد بنابراین اجرایی شدن این طرح  در چنین شرایطی  نقش کلیدی را در رونق بازار مسکن خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم . آقای پورابراهیمی قدرت خریدمن راکه مستمری ازسازمان تامین اجتماعی میگیرم راانقدرزیادکردیدکه شبهادرخیابان میخوابم وشمادرخانه هایی میخوابی که من درخواب هم نمی‌بینم وبنزین راگران نمیکنید که تورم زیاد شود.خدایا ظهور امام زمان را نزدیک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
وقتی خودرو یه کالای سرمایه ای هست و قیمت یک سانتافه ۲۰۱۸ برابر یک آپارتمان صفر سه خوابه هست چطور میخوای مسکن ارزون کنی.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
سلام من یه پرستار هستم میدونم چه جوری میشه قیمت مسکن آورد پایین یعنی اقتصاد دانان مابلد نیستن برای هرکد ملی یه واحد خانه بل فرض من 5تا خونه دارم بادوتا بچه یکیش برای خودم دوتا برای بچه هام یکیشم برای همسرم هرکد ملی یه خونه...خونه پنجم خالی شامل90درصدمالیات بشه وهرجا برای کار اداری مراجعه کنم نتونم کاراداریمو انجام بدم سامانه قفل برای چی... برای پرداخت مالیات...تا مالیات پرداخت نشه کاراداری من انجام نمیشه پس مجبورم خونه رو بفروشم... عموی من 20واحد خونه داره اینجا ایران قانون حاکم نیست بر مملکت اگر دولت این همه زمین خالی درست کنه مترو بکشه وبانرخ کم بده دست مردم خونه ارزان میشه احساس میکنم خودشون نمیکنن درهمه موارد ماشین هم همینه فقط نظارت میخواد سخت نیست خونه 10تا ماشین داره این همه مشکلات همشم مملکت تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
دیگه کارد به استخوانمون رسیده بس کنید مسکن در ایران کلا شده دلال بازی دست یه عده مفت خور افتاده که امروز میخره یه تومن فردا میده ده تومن این حکومت باید مالیاتهایی به اندازه چند برابر قیمت ملک روی مسکن بگزاره که دیگه هیچ دلالی جرات نکنه بره سمت دلال بازی با مسکن یعنی هر فردی فقط یه بار بتونه بدون مالیات خونه بخره وبار دوم چند برابر قیمت مسکن رو مالیات بده
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۶:۳۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
منظور از رونق میگیرد یعنی دزدی ، دلال بازی ، نان و درآمد حرام رونق میگیرد ، حالا اگه متری هم بشود دلالی و معاملات کثیف مسکن و زمین رشد بهتری دارد ، قیام مردم کم درآمد و ستمدیده و ساده ایران و پیروزی حق علیه باطل به نتیجه میرسد ، سیر صعودی تا سقوط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
وضعیت بد مسکن به خاطر دلالان این حوزه است. بیشتر از طرح های مختلف نیازمند مبارزه با این دلالی است. مبارزه با فاسد و تبعیض. مالیات عائدی بر سرمایه را تصویب کنید.(قابل توجه کسانی که خیلی نگاهشون به خارجی ها است: ۱۹۰ کشور در دنیا چنین مالیاتی دارند، مانند آمریکا و انگلیس و کانادا)
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۵:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بازار مسکن باید در انحصار دولت باشد تا حالت سرمایه پیدا نکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
آره ببرید تو بورس مثل خودرو بدتر بشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بزودی فروش سانتی و میلی‌متری و نهایتا نانومتری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
طرح فروش متری مسکن در اصل طرح فروش واحدهای تجاری بیلیون تومانی مرفهین شمال شهر به قشر ضعیف جامعه است و گرنه فروش متری مسکن چه معنایی دارد؟ مثلا من با 10 نفر دیگر یک واحد مسکونی در بورس میخریم آیا باید ده نفری با هم داخلش زندگی کنیم؟ حالتان خوب است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
در هزاران کیلومتر سواحل جنوبی میتوان برای اسکان دهها ملیون جمعیت برنامه ریزی کرد و جمعیت‌های دهها ملیونی را اسکان داد
سواحل شمالی به صورت عمودیسازی و سواحل جنوب به صورت ویلاسازی در شش هزار و پانصد کیلومتر طول ساحل میتوان ساخت و سازهای گسترده ایی انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
در هزاران کیلومتر سواحل جنوبی میتوان برای اسکان دهها ملیون جمعیت برنامه ریزی کرد و جمعیت‌های دهها ملیونی را اسکان داد
سواحل شمالی به صورت عمودیسازی و سواحل جنوب به صورت ویلاسازی در شش هزار و پانصد کیلومتر طول ساحل میتوان ساخت و سازهای گسترده ایی انجام داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
در همه جای دنیا سعی میکنن مسکن و خودرو رو از حالت سرمایه ای خارج کنند ولی در کشور ما برعکس خود دولت دامن میزنه بر گرانی بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن
۱۶:۱۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
زاکانی در جهان آرا گفت: از آن جایی که مردم پولشان در حال بی ارزش شدن است و بازار سکه هم دارای نواسان شدید است،‌ از فروش متری دفاع می کنیم تا سرمایه مردم حفظ شود. این مسئله که کلا مسکن و خودرو و ارز از حالت سرمایه ای خارج بشوند، نیازمند برنامه ریزی و زمان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تا زمانی که املاک و لال وجود دارد هیچ مشکلی حل نمی‌شود بایست املاک را از بازار مسکن بریدباید فکری کرد که املا نتوند خانه خریدو فروش کند همین مسکن ملی دولت زمین میده وام میده تلاش می‌کند ولی هنوز متقاص تا به نامش در میاد دلار املاک آنرا با چند برابر قیمت ازدست در میاره درصورتی آن شخص نبای بفروشد باید فورش مسکن ملی ممنوع شود یا شرکت عمران خودش با قیمت کار شناس متولی ای بخش شود
Iran (Islamic Republic of)
Ir
۰۹:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
ببرین همچیو ببرین تو بورس از پیاز گرفته تا گوجه و سیب‌زمینی حبوبات گاو گوسفند شیر پنیر برق آب گاز تلفن موبایل خودرو خونه انسان آمریکا ،ایران هم ببرین تو بورس معاملش کنین
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۹:۲۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
آخه مگه میخواهیم قبر بخریم؟ بیابان را تولید میکنیم و این بیابان را به دلالان مفتخور واگذار میکنیم تا برایمان خانه هایی در قعر آسمان بسازند و بما نفروشند. بلکه به کسانی بفروشند که هیچ نیازی به مسکن ندارند و فقط منظورشان از خرید مسکن هوایی ازدیاد ثروت مفت و باد آورده است. خودمان هم در بدر بمانیم و کارتن خواب بشویم تا عده ای پول روی پولشان بیاید و جلای وطن کنند و اپوزیسیون برایمان تشکیل دهند و ما را سکه یک پول کنند. یا برویم در آپارتمانهای اشتراکی زندگی کنیم اگر شانس با ما یار باشد. ما عقل نداریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بشرطیکه باز حالت سرمایه گذاری و احتکار پیدا نکنه، وفقط به سرپرست خانوارایی ک خونه ندارن بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
دولت ما تو هرچیزی شورشو درمیاره یبارکی از فردا نون هم تو بورس بفروشن دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تا تابستان نیومده مالیات خانه های خالی را اجرا کنین
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۰۸:۴۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تا کی می خواهید با طرح نسنجیده که عین آدم بی سواد می مونه این مردم را زجر بدید .گرونی و تورم را مهار کنید مردم خودشون می تونن خونه دار بشن هیچی با سخنرانی حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
.گرونی و تورم را مهار کنید مردم خودشون می تونن خونه دار بشن هیچی با شعار حل نمیشه
آخرین اخبار