جلوگیری از تردد خودرو‌های فاقد معاینه فنی در قزوین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: با تردد خودرو‌های آلاینده و فاقد معاینه فنی، برخورد می‌شود.

 رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: روز‌های آلوده‌ای را در استان قزوین پشت سر می‌گذاریم و هر سال در شهر‌هایی که منابع تولید آلودگی در آن‌ها زیاد است، شرایط بحرانی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: استان قزوین هفتمین استان سرد کشور است و متوسط دما ۱.۶ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرده و بر همین اساس وارونگی هوا در استان، تشدید شده است.

رجحانی تأکید کرد: با توجه به اینکه بر اقلیم نمی‌توانیم کنترلی داشته باشیم، بر روی منابع تولیدکننده آلودگی مانند خودرو‌ها می‌توانیم برنامه ریزی کنیم و استفاده از استاندارد‌های کیفی خودرو یکی از الزامات مهم کشوری است، اما در برش استانی، برای تردد خودرو‌های آلاینده محدودیت اعمال می‌شود.

وی افزود: از فردا با خودرو‌های بدون معاینه فنی و آلاینده، برخورد می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: با وزش باد، شاخص آلایندگی کاهش پیدا می‌کند، اما اگر شرایط آلایندگی ادامه داشته باشد از روز دوشنبه طرح تردد خودرو‌های زوج و فرد در استان اعمال می‌شود.

رجحانی با بیان اینکه با فراوانی استفاده از سوخت‌های فسیلی، آلایندگی هوا هم افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: کشور‌های توسعه یافته‌تر از استاندارد‌های سفت و سخت تری در موضوع آلایندگی استفاده می‌کنند و یکی از اقدامات مهم ما باید این باشد که بر اساس سند آمایش سرزمینی، بارگذاری صنعتی در استان از ظرفیت آن بیشتر نباشد.

وی افزود: صنایعی که در استان قزوین مستقر می‌شوند، برای کاهش آلایندگی هوا باید فناور باشند که آلایندگی پایین و توسعه و صرفه اقتصادی بالایی دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: یکی از اقدامات زیرساختی اصولی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تولید برق است و در یک سال گذشته برای کاهش آلاینده‌ها و هم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، گام‌های خوبی برداشته شده است.

رجحانی تصریح کرد: با شروع فعالیت دولت سیزدهم، برای تولید ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، تفاهم نامه امضا شده است و در دهه فجر امسال، برای اولین بار در کشور، شهرک انرژی تجدیدپذیر در شهرستان بوئین زهرا راه اندازی می‌شود.

وی افزود: نیروگاه‌های خورشیدی برای سرمایه گذاری هم به سرمایه گذاران معرفی می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: نیروگاه شهید رجایی، یک نیروگاه حرارتی است و در صورت سوزاندن گاز یا مازوت، قطعاً آلایندگی ایجاد می‌کند و با اجرای طرح‌های متنوع می‌توانیم میزان آلایندگی این نیروگاه را کاهش دهیم.

رجحانی با بیان اینکه با توجه به آسیب پذیری کودکان، مدارس غیرحضوری می‌شوند و این تعطیلی ها، باعث کاهش تردد خودرو‌ها و منابع آلاینده می‌شود، گفت: فعالیت ادارات هم از فردا از ساعت ۹ تا ۱۴ خواهد بود تا شاهد کاهش آلایندگی هوا در استان باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد گاز استان در بخش خانگی استفاده می‌شود و با کاهش دمای منازل، قطعاً سایر هموطنان هم از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.

تردد خودروها، عامل اصلی آلودگی هوا در فصول سرد سال

خانم خضیر، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین هم گفت: در تمامی مراکز شهرستانی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا وجود دارد و وضعیت فعلی، غیرمعمولی نیست و تردد خودروها، عمده دلایل آلودگی در تمامی فصول محسوب می‌شود.

خضیر خاطرنشان کرد: وقتی با برودت هوا، ثبات دمایی اتفاق می‌افتد، شاهد تراکم آلایندگی هوا خواهیم بود.

وی افزود: میانگین آلایندگی هوا در قزوین ۱۹۰ است و شاخص لحظه‌ای به ۲۳۴ رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: بر اساس قانون، دستگاه‌های زیادی مسئولیت‌های مهمی در زمینه هوای پاک بر عهده دارند و برخی از تکالیف اجرای قانون هوای پاک، بین دستگاه‌ها مشترک است و به دلیل نبود اعتبار، این تعهدات انجام نمی‌شود.

خضیر تأکید کرد: هیچ منبع تولیدکننده صنعتی، خدماتی و کشاورزی و غیره، اجازه انتشار بیش از حد آلایندگی را ندارد و تا حد بضاعت، بر روی آن‌ها کنترل داریم و دستگاه‌های آلاینده به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی افزود: در یک ماه اخیر، تعداد زیادی از صنایع آلاینده استان، سیستم‌های کنترلی را نصب کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه، سهم نیروگاه شهید رجایی در ایجاد آلودگی هوا، باید محاسبه شود، گفت: منابع آلایندگی هوا در استان قزوین افزایش نیافته است و سهم منابع در افزایش آلایندگی، تا سال آینده محاسبه می‌شود.

وضعیت پایدار جوی تا پایان هفته در استان قزوین

شیخ الملوکی، مدیرکل هواشناسی استان قزوین هم در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: شرایط جوی تا پایان هفته در استان قزوین پایدار است و شب گذشته در قزوین دمای هوا به ۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید.

شیخ الملوکی خاطرنشان کرد: دلایل مختلفی باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود، هر وقت که شاهد وزش باد‌های شمالی در استان قزوین می‌باشیم، کیفیت هوا در استان بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: از اول مهر ماه، پایداری هوا در استان افزایش یافت و بارش‌ها کاهش یافته و کاهش دما هم سهم بسزایی در افزایش آلاینده‌ها در استان قزوین شده است.

استان قزوین ششمین استان سرد کشور است و رطوبت نسبی هم در استان بالاست که همین موارد باعث افزایش آلایندگی در استان قزوین می‌شود.

لزوم سوزاندن مازوت، برای تولید برق

موتابها، مدیرعامل نیروگاه برق شهید رجایی قزوین هم گفت: نیروگاه ۲ هزارمگاواتی شهید رجایی، دومین نیروگاه تولیدکننده برق در کشور است که نقش اساسی در پایداری شبکه برق کشور را دارد که فقط ۵۰ درصد از ظرفیت آن که شامل هزار مگاوات می‌شود، در فصول سرد سال از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده می‌کند.

موتاب‌ها خاطرنشان کرد: در فصول سرد سال، به دلیل افت فشار گاز و نیاز مردم به گاز طبیعی، علیرغم اینکه مصرف مازوت استهلاک تجهیزات نیروگاه را افزایش می‌دهد، مجبور به استفاده از این سوخت برای تأمین برق پایدار هستیم.

وی افزود: در فصل زمستان امسال سه واحد نیروگاه برای تعمیرات از ردیف تولید خارج شدند و مصرف مازوت نیروگاه به نسبت پارسال، کاهش داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.