تنش روابط برلین - واشنگتن بر سر ارسال تانک به اوکراین

به نوشته یک روزنامه آلمانی، برلین و واشنگتن بر سر ارسال سریع تانک به کی یف دچار اختلاف شده اند.

روزنامه زد دویچه سایتونگ آلمان نوشت، پس از آنکه برلین تجهیز اوکراین به تانک لئوپارد ۲ را به این نکته مشروط کرد که آمریکا در گام اول باید کی یف را به تانک آبرامز مجهز کند، روابط برلین و واشنگتن با تنش مواجه شد.

این روزنامه افزود، واشنگتن از موضع برلین ناخرسند است و میان ولفگانگ اشمیت، وزیر ماموریت‌های ویژه آلمان و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دیدار وزیر آمریکایی از آلمان، جدال سختی رخ داد.

وزیر دفاع آمریکا در این دیدار تلاش کرد با فشار بر آلمان، این کشور را به تجهیز اوکراین به تانک لئوپارد ۲ راضی کند.

در همین حال "اولاف شولتس" صدر اعظم آلمان به مناسبت شصتمین سالگرد امضای معاهده مشترک دوستی بین آلمان و فرانسه در پاریس گفت: فرستادن تانک به اوکراین نباید امنیت فرانسه را در معرض خطر قرار دهد.

شولتس در این نشست خبری گفت: حمایت ما از اوکراین ثابت است و کمک تسلیحاتی به این کشور ادامه خواهد یافت. ما به حمایت مالی و نظامی ادامه می‌دهیم و ضرورت توقف جنگ را به رئیس جمهور روسیه گوشزد کرده‌ایم. تا زمانی که اوکراین نیاز داشته باشد، تجهیزات نظامی ضروری از جمله زره پوش‌های "ماردر" را در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. ما برای تجهیز اوکراین به تسلیحات سنیگین همچنان با متحدان همکاری خواهیم کرد.

اظهارات رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان در حالی است که دو کشور با صدور بیانیه‌ای در پایان نشست مکرون و شولتس بر حمایت از اوکراین و کمک به این کشور حتی در صورت طولانی شدن جنگ تأکید و اعلام کردند از تلاش برای محاکمه عوامل جنایت‌های جنگی حمایت خواهیم کرد.

این بیانیه همچنین بر نیاز مبرم به پیوستن کشور‌های غرب بالکان به اتحادیه اروپا تأکید کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
به همین خبرها خودتونو دلخوش کنید
آخرین اخبار