هنوز به دوران پسا کرونا نرسیده ایم

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همه گیری کووید ۱۹ درس‌های بسیار زیادی برایمان به ارمغان آورد.

حسین فرشیدی، در همایش روز جهانی "آموزش سلامت با اولویت سرمایه گذاری برای مردم"، با بیان این مطلب، گفت: همه گیری کووید ۱۹ درس‌های بسیار زیادی برایمان به ارمغان آورد. اگر به گذشته بنگریم می‌بینیم که آن زمان‌ها هم ویروس‌ها و بیماری‌های مختلفی به وجود می‌آمدند که مردم و طبیبان را گرفتار می‌کردند، اما هر کدام از آن‌ها نشانه‌ای بودند تا آماده سازی و در نهایت تاب آوری نظام سلامت را افزایش داده و پیش ببریم تا در زمان وقوع مخاطرات برای سلامتی انسان، بتوانیم به بهترین نحو ارائه خدمات داشته باشیم و با تهدیدات سلامتی مقابله کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما باید خطرات بدتر از کووید۱۹ را متصور شویم و برای این که این خطرات را به خوبی مدیریت کنیم نیاز به آمادگی و افزایش تاب آوری نظام بهداشتی داریم.

وی ادامه داد: اقدامات فردی و جمعی هر دو برای توانمند کردن یک نظام بهداشتی اهمیت دارند. برای مثال یک بهورز به عنوان یک فرد می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی و بهداشت یک روستا داشته باشد. چنانچه حرکت‌های فردی، به سمت حرکت‌های جمعی بروند، قطعا قدرت ارائه خدمت مان نیز افزایش پیدا کرده و از سطح ملی به سطح جهانی تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه برنامه ریزی‌ها به سرانجام خوبی برسد، باید همکاری و مشارکت شهروندان را داشته باشیم و امر اتفاق نمی‌افتد مگر از مسیر آموزشی مدون مداخله گر جمعی.

فرشیدی بیان کرد: در کشور ما سرمایه‌های انسانی، طبیعی، فرهنگی و تجارب زیادی درخصوص مقابله با مخاطرات وجود دارد و چنانچه هوشمندانه از این سرمایه‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم مشارکت‌های جمعی را شکل دهیم.

وی گفت: باید به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم ایمان داشته باشیم. اگر ایمان داشته باشیم، قطعا باور می‌کنیم که آن کار امکان پذیر است و امکان پذیر هم خواهد شد؛ بنابراین باید این باور و اعتماد را در جامعه هم ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه درهر بحرانی باید یکسری نکات قبل، حین و بعداز بحران انجام شود، گفت: برخی می‌گویند که اکنون در دوران پساکرونا قرار داریم؛ درحالی که هنوز به پساکرونا نرسیده ایم و متاسفانه مدیریت جهانی کرونا به خوبی صورت نگرفت و تمام کشور‌ها از یک دستورالعمل واحد استفاده نکردند و امروزه در هر گوشه از جهان، سویه‌های متفاوت کووید سر برمی آورند و هنوز هم زنگ خطر کووید برای ما وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند دکتر ملک افضلی در شکل گیری مراکز جامع سلامت به منظور بهبود کیفیت زندگی مردم و دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی، خاطرنشان کرد: مراکز جامع سلامت نباید صرفا محلی برای درمان یا خدمت بهداشتی باشند، بلکه باید ارتباط خود با گروه‌های مختلف جامعه، ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله مدارس، شهرداری‌ها و ... حفظ کنند.

فرشیدی با اشاره به طرح شهید سلیمانی در همه گیری کرونا، اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی تجربه بسیار خوبی در زمینه مشارکت آحاد جامعه از طریق آموزش مبتنی بر نیاز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ترسیم برنامه برای آینده، همه جانبه نگری و همکاری‌های بین بخشی نقش موثری دارند؛ بنابراین تمام دستگاه‌ها باید تجارب خود را مثلا در موضوع کرونا مطرح کنند و این تجارب در قالب دستورالعمل تدوین شود تا ببینیم برای آینده چه برنامه‌ای می‌توانیم متصور شویم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.