نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به تبیین و تشریح اصول و قواعد تبلیغ پرداخت.

حجت الاسلام  مصطفی محامی در افتتاحیه همایش توانمندسازی طلاب که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد گفت: تبلیغ دین وظیفه مشترک تمامی پیامبران و اولیای الهی بوده اما از لحاظ رتبه معنوی، شخصیتی وحوزه ماموریتی هر کدام متفاوت بوده‌اند.

امام جمعه زاهدان به قرائت آیه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره پرداخت و افزود: "وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا " هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت من تو را به پیشوایی خلق برگزینم.

 محامی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) که در جای جای قرآن از آن یاد می شود توجه ویژه ایشان به نسلشان بود و به درگاه خداوند متعال برای آن‌ها دعا می‌کرد و اینجا بود که مدال افتخار را از خداوند می‌گیرد و خداوند در پاسخ به سوال حضرت ابراهیم(ع) که مطرح کرده بود آیا نسل من هم امام خواهند بود؟ بیان کرد: « لا ینال عهدی الظّالمین» عهد من به ستمگران نمی‌رسد یعنی در نسل تو اگر کسی باشد که اهل ظلم و ستم باشد ، عهد من به او نخواهد رسید.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: دشمنان حضرت ابراهیم(ع) را تهدید به سوزاندن در آتش کردند اما او از دعوت خود پا پس نکشید و حتی در روایات نقل شده هنگامی که اورا در آتش گذاشتند جبرئیل به حضرت ابراهیم(ع) گفت آیا حاجتی داری و حضرت در پاسخ عنوان کرد: از تو حاجتی ندارم و خداوند خود نظاره گر است و چنین عملکردی نشانگر عمق توحید ایشان بود.

 محامی ابلاغ پیام دین به دیگر انسان‌ها را نیازمند ابزارهای مختلف دانست و اظهار کرد: سخنرانی، تحقیق، پژوهش، نگارش و تدریس معارف از جمله این ابزارهاست.

  محامی بیان کرد: نکته دیگر برای یک تبلیغ خوب، این است که باید پیام دین از جمله معارف دینی را به مردم ابلاغ کنیم و معارف دینی در یک دسته بندی رایج شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی، احکام و فقه می‌باشد.

وی افزود: بیان توحید برای مردم، تقویت نگاه توحیدی و تقویت مبانی اعتقادی در میان مردم از دیگر نیازهای ضروری و بخشی از تبلیغ است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اعتقادات زیربنای فکری هر انسانی است و به قدری مهم است که در اصول اعتقادی تقلید آن جایز نیست و هر کس باید به صورت مستقل به این مطلب برسد که اگر پایه‌های اعتقادی مستحکم نباشد با هر تلنگری متزلزل خواهد شد.

وی گفت: در خصوص مسائل اخلاقی، بسیاری از فرمایشات حضرت علی(ع) و پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که بیان آنها برای مردم خود یک تبلیغ است.

امام جمعه زاهدان گفت: احکام فقهی نیز از دیگر نیازهای مردم است و این امر وظیفه مبلغان است و محتوای تبلیغ جامع و شامل تمام معارف دینی است.

  محامی اظهار کرد: مبلغ برای اینکه بتواند تبلیغ خوب و شایسته‌ای داشته باشد و نقش و رسالت پیامبرگونه خود را عملی کند نیاز به الزامات و پیش نیازهای خاصی دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: یکی از الزامات مطرح شده این است که ابتدا مبلغ خودش معارف دینی را خوب فهمیده و درک کند تا در گام بعد بتواند آن را تبلیغ کند زیرا اگر در این راه دچار انحراف شود دیگران را هم منحرف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام جامعه اسلامی با فرقه‌های انحرافی مختلفی مواجه بوده که توسط مبلغین منحرف شدند و یکی از نمونه‌های این انحرافات، داعش است که تفکر تکفیری همراه با خشونت دارد.

امام جمعه زاهدان گفت: واضح است که آنان دست ساخته استکبار هستند و این موضوع حاصل برداشت غلط از دین و درست نفهمیدن آن است.

وی افزود: قدم دوم در تبلیغ درست این است که بتوانیم مفاهیم را به درستی منتقل کنیم و اگر کسی بخواهد مبلغ موفقی باشد باید مهارت تبلیغ و بیان خود را ارتقا دهد تا بتواند درست در جامعه ایفای نقش و تاثیر گذار باشد.

  محامی عنوان کرد: اگر شخصی به خوبی آگاه و مهارت‌های لازم در امر تبلیغ را دارا باشد باز هم کفایت نکرده و باید بینش صحیح داشته باشد.

وی ادامه داد: بینش به معنای فهم عمیق است که در روایات به عنوان حکمت از آن یاد می‌شود و اگر بینش نباشد شخص نمی‌تواند مسیر خود را به درستی تشخیص دهد و برای کسب بینش صحیح نیاز به تلاش مضاعف وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اگر مبلغی خود اهل عمل نباشد تبلیغ او بی‌تاثیر و یا اثر سوء و منفی به همراه دارد و اگر بخواهیم مبلغی شایسته باشیم باید درکسب دانش و فهم درست از اسلام کوشا باشیم.

وی ادامه داد: اگر اهل عمل بودیم وجودمان در جامعه مشعل هدایت است اما اگر خودساخته نباشیم حرفمان هم بی تاثیر است و تنها در صورتی می‌توانیم تبلیغ درستی داشته باشیم که در کنار برخورداری از دانش، بینش و مهارت‌های تبلیغ خودمان نیز اهل عمل باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار