سیارکی یخی از نگاه جیمزوب +فیلم

تلسکوپ فضایی جیمز وب حلقه‌های یک سیارک یخی کوچک را رصد کرده و فیلمی از آن در صفحه خود منتشر کرده است.

جیمز وب در صفحه اینستاگرام خود فیلمی کوتاه منتشر کرده و در مورد آن اینگونه توضیح داده است.

این فیلم اولین نگاه جیمز وب به یک اختفای ستاره‌ای است. این زمانی رخ می‌دهد که یک جرم پیش‌زمینه از مقابل یک ستاره (از دید ما روی زمین) عبور می‌کند و به طور موقت آن را از دید پنهان می‌کند.

در این مورد جرم در حال حرکت سیارک چاریکلو(Chariklo) است که یک جرم یخی کوچک در میان سیارات زحل و اورانوس بوده و از مقابل ستاره‌ای در مرکز می‌گذرد.

چاریکلو دو حلقه نازک دارد که اولین و تنها حلقه‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۳ اطراف یک جرم کوچک در منظومه شمسی کشف شدند.

زمانی که وب این اختفا را رصد کرد دانشمندان افت درخشندگی ستاره را اندازه‌گیری کردند و همانطور که در تصویر زیر می‌بینید این کاهش دقیقا مطابق با پیش‌بینی‌ها از سایه‌های ایجاد شده توسط حلقه‌های چاریکلو بود. وب همچنین اولین نشانه‌ها از وجود آب کریستالی در منظومه چاریکلو را نشان داد.

بیشتر داده‌ها متعلق به چاریکلو است تا حلقه‌های آن اما رصدهای آینده می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که این حلقه‌ها از چه چیزی ساخته شده‌اند.

جیمز وب به دنبال یک حلقه‌های سیارک یخی!

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین "جیمز وب" می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد.

این تلسکوپ فضایی پیشرفته مدتی را صرف راه‌اندازی تجهیزات خود کرد و اولین تصاویر را در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

برچسب ها: جیمز وب ، سیارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
اعمال خاص ماه رجب و اعتکاف فراموش نشود.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۴:۱۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
چه ربطی داشت
آخرین اخبار