خودسازی بهترین هنر است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: هنر نقش موثر و ماندگاری دارد و کار اصلی که با آن می‌توان انجام داد، خودسازی است.

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در دیدار جمعی از هنرمندان مجمع طراحان گرافیک خراسان جنوبی (رواق) گفت: هنر در انعکاس بسیاری از موضوعات نقش ماندگاری دارد و هنرمند واقعی به دنبال نجات و تکامل انسان است.

او افزود: هنر، به فعلیت رساندن استعدادهاست که در ۲ بخش صورت می‌گیرد، یکی آنچه ما مثل خطاطی، شعر، گرافیک و نقاشی به آن هنر می‌گوییم یعنی در قالب‌های جاذب ترکیبی ایجاد می‌کند و در واقع یک استعداد را به منصه عمل می‌رساند.

آیت الله عبادی عنوان کرد: بنابراین یک مصداق، هنری است که انجام می‌شود و مصداق بعدی تأثیر آن است یعنی انسان‌ها با داشتن زمینه‌های مختلف، استعداد گذر از وضع فعلی به وضع دیگری که بگوییم وضع مطلوب را دارند لذا وقتی یک شعر، نقش، کاریکاتور یا فیلم را می‌بیند از جایگاه موجود به جایگاه دیگر تبدیل شده و فکر، حال و رفتارش عوض می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: هنر نقش موثر و نقش ماندگار دارد و همین نمونه‌ای که آوردید حساسیت روی دشمن و شناخت دشمن به عنوان دشمن مسئله بسیار مهمی است، چون دوست و دشمن، دوستی و دشمنی مسائلی است که با بود یا نابودی ما سر و کار دارد.

او گفت: اگر دشمن را نشناسیم معنایش این است که نابودی خود را امضا کردیم و چقدر زیبا مسئله را در این گرافیک به صورت ماندگار در ذهن می‌رساند که دشمن نمی‌خواهد ما این طور باشیم بنابراین شما موضع می‌گیرید و تغییر حاصل شد که ماندگار و ارزشمند است.

آیت الله عبادی ادامه داد: هنرمند بیش از هر چیزی که باید بگوییم سرآمد هنرهاست غیر از اثرگذاری روی گرافیک، شعر، کاریکاتور، فیلم و سایر هنر‌ها که در دیگران منعکس شود و اثر بگذارد باید روی خودش تأثیر بگذارد، زیرا مهمترین مسئله انسان است و هنر اصلی که باید در جهت خودسازی انجام دهد.


بیشتر بخوانید


نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تولید آثار مختلف از جمله شعر، گرافیک و نقاشی خوب است، اما بالاتر از همه این‌ها اینکه هنرمند روی خودش نقشی پیاده کند و انسان‌های کامل از جمله شیخ رجبعلی خیاط هنرمند واقعی هستند.

او گفت: این هنر است و اگر چارچوب آن را مشخص کنیم، می‌توانیم هنر و بی‌هنری را با هم مقایسه کنیم.

آیت الله عبادی بیان کرد: انواع سرود‌ها و مرثیه‌ها طی سال‌های ۵۷ تا ۶۷ واقعا هنر بود و یکی از آن‌ها درباره شهیدان رجایی و باهنر اجرا شد که تنها لفظ نیست لذا گاهی فرد صنعت هنری را انجام می‌دهد و با انجامش واقعیتی را منعکس کرده که آن واقعیت در دل‌ها می‌رود که دوست و دشمن داریم و این دشمن است که نمی‌خواهد ما خوب باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند ادامه داد: هالیوود به ظاهر بالاترین هنر را دارد، چون ملاحظه می‌کنید آسمان را با ریسمان پیوند می‌دهند، اما با بالاترین هنر نهایت بی‌هنری است به جهت اینکه واقعیات را تحریف می‌کند.

او گفت: از نظر صنعتی هنر است، اما از نظر واقعیت هنر نیست، چون آنچه انسان‌ها را به گمراهی وادارد، بی‌عدالتی و ظلم به مظلومان انجام دهد، بعد درباره آن تبلیغات شود، هنر نیست و عین بی‌هنری است.

آیت الله عبادی افزود: گنج هنر نزد امام علی (ع) است که می‌خواهد انسان عادل، کامل و عارف شود و هدف نهایی این است که استعدادهایش به فعلیت برسد و مَثَل خدا شود لذا انسان را به صورت عقرب، گرگ و درنده درآوردن که هنر نیست و تغییر حاصل می‌شود، اما تغییر قهقرایی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بنابراین شما که اهل هنر هستید ۲ افتخار دارید یکی از جهت صنعت گرافیک، شعر، نقاشی، خطاطی و هنر‌های مختلف، اما این مقدمه است و در وهله بعد شما می‌خواهید مظلوم و انسان را نجات دهید و ظالم را از صحنه خارج کنید که هنر اصلی این است.

او تصریح کرد: ارزش کار شما خیلی بالاست و به کم هم قانع نباشید ممکن است مورد بی‌مهری و بی‌توجهی هم قرار گیرید که به دل نگیرید و مسئله اصلی این است که وجدان انسانی شما از خودتان راضی باشد و به توفیق الهی قدمی برای احقاق حق و ابطال باطل بردارید که به خودسازی شما ربط دارد.

آیت الله عبادی افزود: منتظر تشویق دیگران نباشید و این فعالیت‌ها مثل سایر امور مسئله ارزشی است و تنها کسی که می‌پذیرد، خداوند متعال است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه دشمن همواره با دروغ و حیله کارش را پیش می‌برد گفت: در اتفاقات اخیر کشور طی ۱۲ روز بیش از ۱۷ هزار دروغ را در قالب هنر القا کردند و در این آشفته بازار در زیارتگاه شاهچراغ زن و بچه و بزرگ را به شهادت رساندند یا در خیابان شاهد آتش زدن انسان و قرآن بودیم که همه این‌ها بی‌هنری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.