وجود ۶۹ هزار نمازخانه و ۴۷ هزار ائمه جماعت در مدارس کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدارس سراسر کشور بیش از ۶۹ هزار نمازخانه و ۴۷ هزار ائمه جماعت وجود دارد.

یوسف نوری وزیر آموزش وپرورش در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز که به عنوان؛ نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام علی (ع) که شهید نماز بودند، از برگزار کنندگان این اجلاس تشکر کرد.

وی از پیام وزین مقام معظم رهبری تشکر کرد و اظهار کرد: این پیام به مدرسه و دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه داشته است، مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس داریم که یکی از برکات اجلاس نماز است. این اجلاس با پیام مقام معظم رهبری در سال ۷۱ آغاز شد و اکنون بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم.

نوری به بخشی از وصیت نامه دانش آموز شهید فرهاد حسینعلی درباره نماز اشاره کرد و گفت: آنچه در تحقیقات و تحلیل پژوهش‌ها درباره نماز می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که نماز امری فطری است و کودکان به دلیل معصومیتی که دارند، اشتیاق به نماز در آنان بیشتر است، خاستگاه این کار باید در سنین کودکی باشد.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که در حوزه نماز صورت گرفته، اما ایراداتی هم وجود داشت که باید مورد توجه قرار گیرد. در جامعه ایرانی مردم به فریضه نماز اعتقاد دارند، اما آگاهی حداقلی از نماز دارند که این امر در دوره‌های مختلف تحصیلی نیز متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: ضروری است، نیاز فطری و عالی نماز با روش‌های نوین یعنی ابزارها، تکنینک‌ها و تاکتیک‌های جدید پاسخ داده شود.

نوری با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان گفت: معلم اولین کسی است که در نهاد تعلیم و تربیت با متربی مواجه است،  لازم است معلمان در دانشگاه فرهنگیان بر اهمیت این موضوع آگاه شوند مواجه آموزش و پرورش با دانش آموزان در بعد نماز و اعتقادات یک مواجه کامل نیست، آموزش‌ها در رابطه با فلسفه نماز کوتاه و سطحی است و در این باره نسبت به احکام نماز کتب کمتری داریم که باید در این امر کار کنیم.

وی با بیان اینکه اگر چالش‌های فرهنگی و اجتماعی نماز در دوران کودکی بطور مناسب شکل گیرد، دانش آموزان رشد خوبی خواهند داشت، افزود: مدرسه کانون این مسئله است، ما در مدرسه دانش آموز را در اختیار داریم و مدرسه تنها نهاد رسمی است که با اولیا ارتباط دارد که باید معلمان آموزش دیده داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان سال‌ها درگیر مسایل سلیقه‌ای بود، با وجود کتاب‌های خوبی که داریم، اما در دانشگاه آموزش داده نشده و معلم برای این کار آماده نشده است، اما در دوره جدید بر روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد تا معلمان با سابقه به واسطه توانمندسازی و معلمان جدید آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰ هزار هنرجو به جمعیت هنرستان‌ها اضافه شدند که این موضوع به ایجاد شغل پایدار کمک می‌کند، گفت: باید برای معلمان دوره‌های توانمندسازی برگزار کنیم تا مهارت پاسخگویی به شبهات را داشته باشند و برای نماز الگو و اسوه باشند. این خلا باید در مدارس پر شود.

نوری ادامه داد: معلم باید آماده و دارای شایستگی‌های حرفه‌ای علاوه بر شایستگی‌های تخصصی و عمومی باشد تا بتواند دانش آموز را به نماز جذب کند. دانش آموزان این زمینه‌ها را دارند، شرایط جدید نیز همه ما را متوجه کرد که باید در آموزش و پرورش کاری انجام شود، زیرا فناوری‌های نوین به سرعت حرکت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نماز باید سرلوحه کار آموزش و پرورش، دولت و تمام ارکان نظام باشد همچنین باید به آموزش و پرورش توجه شود.

وی تاکید کرد: برای اقامه نماز در مدارس تلاش کنیم باید به نهاد آموزش و پرورش توجه شود، زیرا این نهاد بستر اجرای احکام نظام آموزش و پرورش و بستر اعمال حکمرانی نظام آموزش و پرورش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار