مسئول دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اصفهان:

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در اصفهان ۱۵ درصد است

مهدی میرقادری گفت: نرخ مشارکت اقتصادی مردان در اصفهان ۶۹.۷ درصد و بطور تقریبی چهار برابر زنان است.

مهدی میرقادری مسئول دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اصفهان گفت: زنان نسبت به مردان در انتخاب شغل به صورت انتخابی و محتاطانه و بر اساس نقش خانوادگی خود عمل می‌کنند.

او با بیان اینکه آمار‌ها نیز حاکی از این واقعیت است، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی مردان در اصفهان ۶۹.۷ درصد و بطور تقریبی چهار برابر زنان است؛ این مساله تمایل کمتر زنان برای ورود به بازار کار را نشان می‌دهد.

میرقادری گفت: پژوهش‌ها نشان داده است مهمترین دلیل نبود تمایل زنان برای حضور در بازار کار، مسئولیت‌های خانوادگی و سپس موارد دیگر مانند دلسردی از یافتن کار مناسب، بی نیازی از انجام کار و نیز شرایط خاص زنان از جمله دوره بارداری است.

او ادامه داد: مسئولیت‌های خانوادگی در جامعه زنانِ دانش آموخته نیز همچنان مهمترین دلیل، اما با درجه اهمیت کمتر، نشان دهنده بخش زیادی از نبود تمایل آنان به حضور در بازار کار است.

این کارشناس اشتغال با بیان اینکه نتایج آماری منطبق با شواهد و مشاهدات میدانی برای بازه‌های سنی مختلف حاکی از تفاوت در تمایل به ورود به بازار کار است، افزود: زنان برای یافتن شغل مناسب، بیشتر از مردان در دوره‌های کارورزی، توانمندسازی و مهارتی شرکت می‌کنند که مشارکت حدود ۷۰ درصد آن‌ها در طرح‌های کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی موید این موضوع است.

میرقادری افزود: حضور فعال و ۲۴ درصدی زنان اصفهان در بخش عمومی (بنگاه‌های تحت مدیریت دولت) که همواره همراه با آزمون‌های متمرکز و رقابت قابل توجه است نشان از توجه و اراده آن‌ها برای حضور در مشاغلی است که با وظایف و مسئولیت‌های خانوادگی منطبق است.

او اضافه کرد: در این بنگاه‌ها قوانین و مقررات اشتغال اختصاصی زنان بطور جدی‌تر اجرا می‌شود.

میرقادری گفت: این شاخص در مقابل سهم اشتغال ۱۷.۸ درصدی مردان، بیانگر این واقعیت است که حدود ۲۴ درصد زنان شاغل اصفهان در بخش عمومی مشغول بکار هستند؛ همچنین با استناد به آمار‌ها در این زمینه تنها ۱۴ درصد از زنان فعالیت در مشاغل با ساعت کار طولانی و بیشتر از ساعت کار معمول را پذیرفته اند که در مقابل سهم ۳۱ درصدی مردان با وجود وظایف و دغدغه‌های خدماتی و مراقبتی آنان برای اعضای خانواده قابل قبول است.

زنان در اصفهان ۸۰ درصد مجوز‌های مشاغل خانگی را دریافت کردند

مسئول دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، با بیان اینکه انجام فعالیت‌های اقتصادی در محیط خانه و در کنار اعضای خانواده نیز بسیار مورد توجه زنان اصفهان است، افزود: حدود ۸۰ درصد از مجوز‌های مستقل مشاغل خانگی دریافت شده در ۲ سال گذشته مربوط به زنان است.

او ادامه داد: همچنین در انتخاب بخش اقتصادی فعالیت نیز حدود ۶۲ درصد از اشتغال شهری زنان مربوط به بخش خدمات و در رسته‌های های فنی و مهندسی، آموزش، سلامت، فرهنگ، توزیع و خرده فروشی است.

مسئول دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، اضافه کرد: همچنین به صورت قابل توجهی حضور کمتر زنان در بخش صنعت در مقایسه با مردان مشاهده می‌شود.

میرقادری با بیان اینکه انجام کار مستقل، کارفرمایی و کارآفرینی نیز مورد توجه زنان اصفهان قرار دارد، افزود: تاکنون در بخش تسهیلات اشتغال خویش فرمایی که شامل بنگاه‌های خانگی، خُرد و کوچک است حدود ۳۵ درصد تسهیلات پرداختی نهاد‌های حمایتی و ۱۸ درصد تسهیلات پرداختی دستگاه‌های اجرایی ثبت شده در سامانه نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رصد) مربوط به زنان اصفهان بوده است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.