منتظری مطرح کرد؛

حمایت از صنایع دستی و گردشگری با طرح اقتصاد فرهنگ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا طرحی به نام «اقتصاد فرهنگ» در پارلمان مطرح شده که در حال پیگیری آن هستیم.

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هر کشوری مزیت‌های خود را بشناسد و آن‌ها را قدر بداند گامی مؤثر در جهت اعتلا و پیشرفت خود برداشته، گفت: یکی از مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران الماسی به نام فرهنگ است که شامل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی می‌شود.

وی افزود: نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با اعتقاد بر این که اگر بخواهیم اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهیم بهترین گرینه جایگزین، گردشگری است، افزود: باید توجه داشت که چنین هدف مهمی یک شرط دارد آن هم این است که گردشگری را در وهله اول یک صنعت بدانیم.

منتظری با اشاره به این که ایران مواهب خداوندی و مفاخیر و مشاهیر بسیاری دارد، ادامه داد: این ویژگی‌های منحصربفرد جمهوری اسلامی ایران پشتوانه‌های مهم فرهنگی برای کشور محسوب می‌شوند که باید قدر آن‌ها را بدانیم.

او همچنین با اعتقاد بر این که تنوع قومی در ایران اسلامی منجر به شکل گیری تنوع فرهنگی و تنوع فرهنگی نیز تنوع صنایع دستی را در کشور رقم زده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز مجموعه کاملی از مؤلفه‌های گردشگری را داراست که برای رشد و رونق بیش از پیش توجهی جدی را طلب می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه جدی به گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور، افزود: چتر حمایتی متولیان امر باید به گونه‌ای باشد که بر اساس آن دولت محور اصلی حمایت و مجلس محور اصلی قانونگذاری است.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح‌های حمایتی مجلس شورای اسلامی از مجموعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور، ادامه داد: اخیراً طرحی به نام «اقتصاد فرهنگ» در پارلمان مطرح شده که در حال پیگیری آن هستیم و بر اساس آن حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، گونه‌های متنوع صنایع دستی و گردشگری و خانه‌های خلاق در دستورکار قرار می‌گیرد.

منتظری با تأکید بر این که مجلس به سهم خود به رشد و ارتقای مجموعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور توجه دارد، گفت: امروز برای همگان روشن است که اگر در این سه حوزه به خودکفایی برسیم از وابستگی اقتصاد به نفت رها می‌شویم و این خود گامی رو به جلو در جهت اعتلای کشور است.

او با اعتقاد بر این که طرح اقتصاد فرهنگ در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی هر سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را شامل خواهد شد، اظهار کرد: مجلس این آمادگی را دارد تا در زمینه فرهنگی با متولیان امر همکاری داشته باشد به این معنا که اگر در این میان قوانینی ناکارامد و یا مزاحم وجود دارد پارلمان به اصلاح آن‌ها اقدام می‌کند و یا اگر نیازمند طرح و تصویب قوانین جدیدی نیز هستیم بازهم مجلس آماده همکاری است.

این نماینده مجلس گفت: هم دولت و هم مجلس باید نگاهی متفاوت از گذشته به مقوله گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی داشته باشند و  در پی چنین نگاه متفاوتی است که این سرزمین مملو از جاذبه‌های خدادادی و میراث و صنایع ماندگار و منحصر به فرد به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.