درخواست اروپا از آفریقای جنوبی برای میانجیگری در جنگ اوکراین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آفریقای جنوبی خواست برای حمله مسئله اوکراین میانجیگری کند.

اتحادیه اروپا پس از ناکامی در ایجاد صلح در اوکراین، اکنون برای پایان بخشیدن به جنگ این کشور دست به دامان آفریقای جنوبی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) ابراز امیدواری کرد آفریقای جنوبی از روابط خوب خود با روسیه برای متقاعد کردن مسکو به منظور پایان بخشیدن به جنگ اوکراین استفاده کند.

بورل در کنفرانس خبری مشترک با نالدی پاندر، همتای آفریقای جنوبی خود در پرتوریا، پایتخت این کشور افزود: اتحادیه اروپا از این کشور نمی‌خواهد اقدام به انتخاب یکی از دو طرف جنگ کند بلکه تنها درخواست ما این است که تمامی کشور‌های جهان از منشور سازمان ملل درباره عدم استفاده از زور در نظام بین الملل تبعیت کنند.

مسئول اتحادیه اروپا در ادامه خاطر نشان کرد: جنگ اوکراین گرچه در خاک اروپا در حال رخ دادن است، اما تبعات این مسئله تمامی جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز راهکار برون رفت از بحران اوکراین را همکاری‌های چند جانبه دانسته و خواستار یافتن راهکاری که مورد توافق طرفین باشد خواند. وی افزود: نه تنها آفریقا جنوبی و دیگر کشور‌های آفریقایی، بلکه تمامی کشور‌ها باید به دنبال یافتن راهکاری برای صلح باشند. این مسئله باید از طریق مذاکراتی که شامل تمامی طرف‌های درگیر است حل و فصل شود.

سفر بورل تنها چند روز پس از سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به آفریقای جنوبی انجام می‌شود. لاوروف در سفر خود به پرتوریا، این کشور را مهمترین شریک مسکو در قاره سیاه خواند.

گفتنی است روسیه و آفریقای جنوبی هر دو جزو اعضای گروه بریکس هستند. دیگر اعضای این گروه را چین، هند، و برزیل تشکیل می‌دهند. بروکسل امیدوار است رابطه نزدیک میان مسکو و پرتوریا به میانجیگری آفریقای جنوبی در مسئله اوکراین کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار