هشدارهای بارش برف و باران به باغداران و دامداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به بارش برف و باران و وزش باد، باغداران و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

خانم پروین رفیعی گفت: با توجه به بارش برف و باران و وزش باد به باغداران توصیه می شود که نسبت به زه کشی، پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع اقدام کنند.

به گفته او، کشاورزان نسبت به تسریع انتقال نهاده های کشاورزی از مزارع به مکان های مسقف اقدام کنند. همچنین با توجه به بارش ها از انجام آبیاری و سم پاشی و محلول پاشی اجتناب کنند.

رفیعی می‌گوید: باغداران نسبت به رنگ آوری تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف و مبارزه با بیماری و همچنین زدودن برف از روی شاخه های درختان به منظور جلوگیری از شکستن شاخه درختان اقدام کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی ادامه داد: دامداران نسبت به تهویه و تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها و تهیه خوراک پرانرژی برای دام ها اقدام کنند. همواره عشایر از رفتن به ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه و مسیل ها اجتناب کنند.

او گفت: تولیدکنندگان نسبت به شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی ماهی ها اقدام کنند.

بنابر اعلام مرکز خشکسالی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال آبی تا ۷ بهمن ۷۵.۹ میلی متر، مدت مشابه سال ۱۰۰.۳ میلی متر و بلندمدت ۹۷.۷ میلی متر است که این امر کاهش ۲۴.۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۲۲.۳ میلی متر نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

براساس نقشه های هواشناسی کشاورزی، با ورود سامانه بارشی در شمال غرب و غرب و در برخی مناطق غرب و شمال غرب کشور بویژه نوار مرزی این مناطق ، بارش شروع خواهد شد.

روز یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب، غرب و استان واقع در دامنه های البرز مرکزی و غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش باران و در مناطق سردسیر و ارتفاعات بارش برف و وزش باد رخ خواهد داد. روز دوشنبه در دامنه ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی در برخی مناطق واقع در جنوب غرب، شمال غرب، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی و بخش هایی از مرکز و شمال شرق بارش برف و باران انتظار می رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار