اسماعیلی:

در دوره هفدهم جشنواره شعر فجر ۳۱۲۵ اثر داوری شده است

دبیر دوره هفدهم جشنواره فجر گفت:طبق آخرین آمار دبیر خانه در دوره هفدهم، سه هزار و صد و بیست و پنج عنوان توسط داوران مورد داوری قرار گرفته است

 نشست خبری هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر امروز  یکشنبه، نهم بهمن ماه در خانه کتاب برگزار شد.

رضا اسماعیلی دبیر هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در نشست خبری این دوره از جشنواره گفت: هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در حال برگزاری است که امسال با استفاده از تجربیات مدیران، دبیران، داوران ۱۶ دوره گذشته سعی کرده ایم از زمان انتشار فراخوان تا به امروز جشنواره با یک روند مناسب و شایسته شروع و ادامه پیدا کند تا در بخش رقابتی و بخش بین الملل و محافل استانی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

اختتامیه جشنواره شعر فجر در روز‌های آینده

به گفته اسماعیلی، به لطف خدا و با همکاری و همدلی خانه کتاب و ادبیات ایران، هیات داوران مراحل داوری به خوبی پیش رفته و هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در روز‌های آینده برای اختتامیه آماده است.

رشد بالای استقبال از دوره‌ی هفدهم جشنواره شعر فجر

او می‌گوید: در دوره‌ی شانزدهم رشد استقبال با ۲۰ درصدی مواجه شده است که خوشبختانه در این دوره دو هزار و هفتصد کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته است، طبق آخرین آمار دبیر خانه این دوره از جشنواره سه هزار و صد و بیست و پنج عنوان توسط داوران مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته است و این جشنواره شامل سه بخش کلی شعر بزرگسال (شعر کلاسیک، شعر نو (نیما و سپید)، شعر محاوره و ترانه)  کودک و نوجوان، درباره‌ی پژوهش (نقد و پژوهش ادبی) می‌شود.

پروسه‌ی حساس داوری اشعار

وی افزود: فرصت داوری نسبت به سال گذشته کمتر بود که با این حال با برنامه ریزی که صورت گرفت داوری‌ها به صورت فشرده برگزار شد، در این بخش‌ها کتاب در اختیار داوران قرار گرفته اند، با توجه به پروسه‌ی داوری با زمان طولانی با دقت نظر و وسواس از صبح تا عصر انجام می‌شد، همچنین برای اتفاق نظر برای یک اثر گفتگو‌های طولانی و مشاوره میان داوران صورت می‌گرفت تا داوران به یک نتیجه مطلوب برسند.

برگزاری محفل شعر شاعران فارسی در جزیره ابوموسی

اسماعیلی گفت: برای تمرکز زدایی، افتتاحیه هفدمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر در استان فارس شهر شیراز انجام شد، بعد از برگزاری افتتاحیه چندین محفل شعر استانی در شهر‌های خرم آباد، خراسان رضوی و... برگزار شد، همچنین فردا سه شنبه ۱۰ بهمن در جریزه ابوموسی محفل شعر شاعران فارسی از کشور‌های فارسی زبان را داریم.

استفاده از شاعران جوان در ترکیب داوران و هیات علمی

دبیر دوره هفدهم جشنواره شعر فجر گفت: محافل شعر استان‌ها اتفاق خوب و خجسته‌ای بود که استان‌های کشور درگیر این رویداد هنری شد و همچنین چهره‌های جدید را در ترکیب هیات علمی و داوران دیدیم، اما امسال تلاش کردیم هم در هیات علمی در کنار پیشکسوتان از شاعران جوان و صاحب تجربه استفاده کنیم.

او می‌گوید: در ترکیب داوران علاوه بر اینکه از چهره‌های پیشکسوت استفاده شد از شاعران جوان که برای اولین بار در این دوره در سمت داوری قرار گرفته اند نیز بهره برده ایم که ترکیب دو گروه ترکیب شایسته و مناسبی بود.

دوره هفدهم جشنواره شعر فجر به دور از حاشیه

وی افزود: از تفاوت‌های این دوره از جشنواره بین المللی شعر فجر برگزاری نشست ویژه و مستقل شعر نو، برگزاری محفل شعر دانشگاهیان است که روز گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد این نشست با حضور استادان و شاعران مطرح استان خراسان برگزار شد، سومین ویژگی درخواست از جامعه ادبی و شاعران برای نگارش یادداشت‌های مرتبط با جشنواره است، همچنین در جریان این دوره از جشنواره در حوزه اطلاع رسانی و پوشش خبری در مقایسه با دوره‌ی قبل فعال‌تر عمل کرده و جشنواره شعر فجر امسال با سلامت کامل و به دور از هر گونه حاشیه برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار