حقآبه به بختگان رسید

با تصویب کمیته احیای بختگان و به دستور استاندار فارس، ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه تالاب بختگان رهاسازی شد و روز شنبه هشتم بهمن، بلاخره به مقصد رسید.

طی آیینی با حضور فعالان زیست محیطی و اصحاب رسانه فارس، حقابه تالاب بختگان که در سال‌های پربارش میزبان هزاران فلامینگو و پرندگان آبزی بود، رهاسازی شد و در مراسمی دیگر، جشن رسیدن این حقابه به مقصد، برگزار شد.

مدیرکل محیط زیست فارس در حاشیه آیین ورود آب به تالاب بختگان گفت: این رویداد با همراهی خوب مردم اجرایی شده است.

عطا پورشیرزاد ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مردم با این طرح ادامه دار باشد تا بتوان نسبت به ارائه آب مناسب به تالاب بختگان اقدام کرد.

او گفت: با توجه به ورود آب و احیای دوباره تالاب بختگان، شاهد کاهش ریزگرد‌ها در منطقه خواهیم بود و نهایتا با کاهش ریزگرد‌ها هم شاهد کاهش بیماری و افزایش سلامتی مردم در مناطق اطراف تالاب خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص حجم ورودی آب به تالاب بختگان هم گفت: هنوز اندازه گیری لازم در خصوص ورود آب به تالاب بختگان انجام نشده، اما قرار است فعالیت‌های هیدرومتری در تالاب بختگان اجرایی شود تا شاهد میزان دقیق ورود آب به تالاب بختگان باشیم.

پورشیرزاد همچنین گفت: فاصله میان سد درودزن تا تالاب بختگان بیش از ۱۷۰ کیلومتر است و با توجه به طول مسیر و میزان هدر رفت آب در بخش جذب در رودخانه امید است با صیانت از حق آبه تالاب بختگان شاهد بیشترین ورود آب به تالاب باشیم.

او خاطرنشان کرد: این حقابه با پایش شبانه‌روزی محیط‌بانان و ماموران و ناظران شرکت آب منطقه‌ای فارس بالاخره به بختگان رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: عبور حقابه از بند‌های فیض آباد، تیلکان و بند امیر در روز‌های گذشته توسط ماموران آب منطقه‌ای فارس و محیط بانان پایش شد، این بازرسی‌ها و نظارت‌ها از آن رو حائز اهمیت است که می‌توان برداشت‌های احتمالی و هدر رفت آب را در این بند‌ها اندازه گیری کرد.

تالاب و دریاچه بختگان در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد، شهرستان خرامه، بختگان، نی ریز و بخش‌هایی از شهرستان‌های ارسنجان و استهبان در مسیر این تالاب قرار دارند و ترمیم خشکسالی‌های سال‌های گذشته به نوعی بر معیشت ساکنان دریاچه تاثیرگذار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
کاش سال قبل هم نصف این آب را به کشاورزان میدادن تا یکم زراعت برداشت میکردن تا کمکی در معشیت مردم کربال که 15ساله خشکسالی نابودشون کرده میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
آب منطقه ای با تصمیم گیری های احمقانه اش ظلم بزرگی در حق منطقه کربال و مرودشت کرده تا الان نیاز به تلاش نداشت آب باز کنی خودش میره الان فصل برداشت آب نیس که بخواید تلاش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
یک سوال دارم نمیشد آب شیرین رو برای مصارف کشاورزی و شرب استفاده میکردن و از آب دریا برای آبگیری دریاچه بختگان استفاده بشه 30 میلیون متر آب شیرین رو تبدیل به آب شور کردن که اینقدر خوشحالی و جشن گرفتن نداره
هرچند تا به حال هرچی دیدیم از همین دست بوده است
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۹:۱۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
حق ابه بختگان حق مردم و محیط زیست هست که متعلق به تمام مردم منطقه است
با از بین رفتن هوای پاک دیگه کشت وزراعت هم فایده ای نداره
فکر کن نون رو با یک مشت خاگ تو هوا بخوری
این حق ابه حق انسانها وپرندگانی هست که عده ای از اونها دریغ کردند .
انصاف وعدالت روزگاری جزء صفات انسانها بود اما ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
حقابه مردم کربال هم شیرازیا بخورن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
لااقل چند تا عکس مربوط به خبر میگذاشتید ، مگر چقدر وقت و هزینه میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
کاش، به دریاچه پریشان شیرین ترین دریاچه ایران هم گوش چشمی می شد و آبگیری می شد.