کشف مقبره‌ای متعلق به دوران حکومت یکی از فرعون‌های زن + تصاویر

باستان‌شناسان در نزدیکی الاقصر واقع در کشور مصر بقایای یک‌ مقبره ۳۵۰۰ را کشف کردند که احتمالاً مربوط به دوران حکومت یکی از فرعون‌های زن به نام حَتشِپسوت است.

باستان‌شناسان در نزدیکی الاقصر واقع در کشور مصر بقایای یک مقبره ۳۵۰۰ را کشف کردند که مطابق با شواهد و اطلاعات موجود احتمالاً مربوط به دوران حکومت یکی از فرعون‌های زن به نام "حَتشِپسوت" (سرآمد بانوان آزاده) است.

به گزارش لایوساینس، باستان‌شناسان در قالب بیانیه‌ای اعلام کردند که کتیبه‌ها و آثار یافته شده در این مقبره نشان می‌دهد که این بنا در دوران سلطنت مشترک "توتموس سوم" و حتشپسوت ساخته شده است.

توتموس سوم در حقیقت یک کودک بود که احتمالاً زمانی که در حدود ۱۴۷۹ قبل از میلاد به سلطنت رسید، تنها ۲ سال داشت و حتشپسوت، نامادری وی نیز تا زمان مرگ توتموس در حدود ۱۴۵۸ قبل از میلاد، به عنوان نایب‌السلطنه و بعد‌ها نیز به عنوان فرمانروا، حکومت کرد. در واقع حتشپسوت یکی از زنانی است که به عنوان فرعون در مصر باستان حکومت کرد.

حتشـپسوت؛ پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود که برای ۲۲ سال مقام فرعون مصر را برعهده داشت و آن سرزمین را به یک کشور مقتدر تبدیل کرد. دوره حکومت حتشپسوت اوج قدرت و شکوفایی مصر بود و به عنوان عصر طلایی تاریخ مصر نیز شناخته می‌شود.

این مقبره توسط تیمی از باستان‌شناسان وابسته به موسسه مک دونالد برای تحقیقات باستان‌شناسی در دانشگاه کمبریج، مورد حفاری قرار گرفت. این مقبره در اکتبر سال ۲۰۲۲ هنگام عملیات کاوش در منطقه‌ای در نزدیکی الاقصر به نام Wadi Gabbanat el-Qurud که در نزدیکی "دره پادشاهان" قرار دارد، کشف شد.

کشف مقبره‌ای متعلق به دوران حکومت یکی از فرعون‌های زن + تصاویر

تیم باستان شناسان مربوطه نیز درباره این کشف اینگونه توضیح دادند: مقبره کشف شده حاوی چندین تدفین است، اما اطلاعات دقیقی از تعداد افراد دفن شده در آن در دسترس نیست. افزون بر آن از نوع معماری و ساختار ظاهری به نظر می‌رسد که این آرامگاه در مدت کوتاهی پس از ساخت، چندین بار مورد تغییر و بازسازی قرار گرفته است.

با این حال کارشناسان و باستان‌شناسان نیز اعلام کرده‌اند که اطلاعات متقنی درباره اینکه این مقبره به طور خاص متعلق برای چه کسی ساخته شده است، وجود ندارد. اما نوع تزئینات به کار رفته در ساختار آن و همچنین ابعاد اتاق‌های موجود در این مقبره نشان از دفن افراد سلطنتی در آن دارد. علاوه بر آن با توجه به موقعیت مکانی و نوع جانمایی آن در نزدیکی دره پادشاهان می‌توان حدس زد که این مقبره متعلق به یک همسر بزرگ سلطنتی و فرزندان تحوتموس دوم (همسر حتشپسوت) است.

این مقبره در دوران باستان بر اثر وقوع سیل متحمل آسیب و خسارات زیادی شده است؛ به طوری که حادث شدن این بلای طبیعی آن هم به صورت مکرر موجب شده است که محور اصلی آرامگاه به واسطه ریزش و سقوط دیواره‌های بتنی کاملاً پر شود و در نهایت موجب ضعیف شدن و فرو ریختن سقف‌های آرامگاه شود.

انجام عملیات حفاری و تجزیه و تحلیل جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این مقبره ادامه دارد که مطابق اعلام باستان‌شناسان عملیات پاکسازی اتاق‌های موجود و ایمن‌سازی مقبره نیز چندین فصل زمان خواهد برد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: مقبره ، فرعون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.