نخاله‌های ساختمانی، آماده‌سازی سایت ۷۰ هکتاری فردوس را به تاخیر انداخت

آماده سازی سایت ۷۰ هکتاری مسکن در شهرستان فردوس به علت وجود انبوهی از نخاله های ساختمانی در این‌محل ، ۲ ماه به تاخیر افتاد.

نهضت ملی مسکن طرحی بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه دولتمردان به حوزه مسکن در دستور کار قرار گرفت و تکمیل ۷۰ هزار واحد مسکن اقدامی ملی را در قالب طرح نهضت ملی به جهت برخورداری از تسهیلات و امتیازات متقاضیان این طرح از طرح‌های نهضت ملی آغاز کرد.

مهمانی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فردوس گفت: همزمان با آغاز این طرح در شهر فردوس ۴ هزار و ۷۹۸ نفر در سامانه ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۷ نفر واجد شراط تأیید نهایی شده‌اند.

وی افزود : تاکنون به ۴۲۵ نفر از متقاضیان زمین واگذار شده است.

عربی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فردوس گفت: در فاز اول اجرای این طرح، عملیات آماده‌سازی و زیرسازی سایت ۱۷ هکتاری انجام و تحویل متقاضیان شده که پس از انتقال آب به این سایت، ساخت و ساز توسط متقاضیان آغاز خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل عدم نظارت شهرداری و همچنین عدم رعایت مردم در تخلیه نخاله‌های ساختمانی بر روی اراضی دولتی موجب شده آماده‌سازی زمین سایت ۷۰ هکتاری توسط شهرداری، دو ماه زمان ببرد.

وی اضافه کرد: ۳۵ هکتار زمین نیز برای شهر اسلامیه در نظر گرفته شده که مراحل آماده‌سازی آن انجام و تحویل بنیاد مسکن شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فردوس با تاکید بر اینکه شهرستان فردوس از اولین شهر‌های استان در بحث تأمین زمین بوده است گفت: تاکنون برای احداث یک هزار و ۸۰۰ واحد زمین تأمین شده و با الحاق سایت ۵۰ هکتاری در زمینه تأمین زمین مشکلی نخواهیم داشت.

عربی تصریح کرد: تأمین زمین برای طرح فرزندآوری در شهر فردوس نیز در سایت ۷۰ هکتاری پیش‌بینی شده و به افراد واجد شرایط در این طرح، زمین در این منطقه واگذار خواهد شد.

وی در زمینه تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر باغستان نیز گفت: ۱۳.۸ هکتار زمین در باغستان از اراضی ملی داشتیم که در اختیار سپاه بود، با هماهنگی‌های صورت گرفته و مکاتباتی که انجام دادیم، پیشنهاد شد ۲۰ هکتار زمین خارج از محدوده به سپاه واگذار و این ۱۳.۸ هکتار در اختیار طرح نهضت ملی قرار گیرد که منتظر پاسخ فرماندهی سپاه انصارالرضا استان هستیم.

هزینه ساخت هر واحد مسکن ویلایی دو برابر تسهیلات پرداختی

تأمین زمین توسط دولت و پرداخت تسهیلات جهت ساخت مسکن به اقشار کم درآمد طرحی بود که دولت سیزدهم در ادامه سایر طرح‌های دولت‌های ادوار گذشته ارائه کرده بود، اما تسهیلات پرداختی با توجه به تورم موجود در کشور، برای احداث یک واحد مسکن کافی نبوده و نارضایتی‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفت: هزینه ساخت هر واحد مسکونی ویلایی در شهرستان بیش از دو برابر تسهیلات پرداختی است.

وی افزود: جوانان و اقشار کم درآمد در شهرستان گاهی توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را ندارند، حال اینکه بخواهند بیش از ۴۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل خانه خود پرداخت کنند.

این شهروند بیان کرد: اقساط این تسهیلات هم به قدری بالاست که خیلی از جوانان نمی‌توانند چنین ریسکی کنند و پرداخت اقساط از توان جوانی که هنوز درآمد ثابتی ندارد خارج است.

فروش امتیاز برای رهن خانه در شهر

یکی دیگر از متقاضیان نهضت ملی مسکن گفت: بسیاری از مردم به ویژه جوانان در این طرح ثبت نام کردند که با فروش امتیاز آن، بتوانند منزلی را در شهر رهن کنند، چرا که توان ساخت نداشتند.

وی بیان کرد: وقتی قیمت مصالح ساختمانی و آهن روز به روز با شیب تند در حال افزایش است، با این تسهیلات ۳۰۰ میلیونی که هیچ حتی بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت خانه‌ای ساخته شود.

علی‌رغم اعلام ممنوعیت فروش امتیاز مسکن توسط مسئولین بالادستی، متاسانه بازار فروش آن در شهرستان بسیار داغ بوده و بنگاه‌های سطح شهر به طور نامحسوس به این حوزه ورود کرده و با معامله این امتیازها، کسری سود معاملات خود از رکود بازار مسکن در این حوزه جبران می‌کنند.

به گفته رئیس بنیاد مسکن شهرستان فردوس، خرید و فروش امتیاز‌های مسکن غیرقانونی بوده و متقاضیان بدانند اگر مشکلی در روند ساخت یا واگذاری پیش آید، بنیاد مسکن تنها متقاضی تأیید شده را شناخته و وی باید پاسخگو باشد.

با این حال طرح‌هایی که در ادوار گذشته و در دولت‌های قبل تاکنون به جهت خانه‌دار شدن جوانان و اقشار کم درآمد جامعه اجرا شده، آن گونه که باید نتوانسته نیاز مردم به مسکن را برطرف کرده و تورم در این حوزه را کنترل کند. تسهیلات پرداختی نیز متناسب با هزینه‌های احداث مسکن نبوده و همین امر موجب می‌شود افراد واجد شرایط یا به این حوزه ورود نکنند و یا امتیاز خود را معامله کنند که همین موضوع نیز باز هم پای دلالان را به حوزه مسکن باز کرده است.

البته طبق گفته فرماندار شهرستان فردوس در آخرین جلسه شورای مسکن شهرستان، دولت طرح‌های حمایتی خوبی را در این زمینه در دستور کار دارد.

مهدی روشن در این جلسه از راهکار دولت در در زمینه کاهش اقساط پرداختی تسهلات بر اساس دهک‌های یارانه‌بگیر و نیز کاهش سود بانکی تسهیلات بر این اساس گفت که باید منتظر ماند تا تدابیر دولت در این زمینه عملیاتی شود.

اما آنچه مسلم است اگر دولت در زمینه طرح‌های حمایتی مسکن اندکی تعلل کنند افسار بازار مسکن از کنترل خارج شده و آنچه را که برای خانه‌دار شدن اقشار کم در آمد جامعه مدنظر داشته، به بنگاه‌های دلال بازی و سودجویی دلالان منجر خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.