بیماری قلبی، مشکلات حافظه هم ایجاد می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که دچار حمله قلبی یا سکته می‌شوند ممکن است دچار مشکلات حافظه و تفکر نیز شوند.

بیماری قلبی زودرس به بیماری قلبی، سکته مغزی یا بیماری شریان پا که قبل از ۶۰ سالگی رخ می‌دهد اشاره دارد.

محققان دریافتند که این افراد به طور کلی در تست‌های حافظه و تفکر در مقایسه با افراد هم سن و سال خود که فاقد بیماری‌های قلبی عروقی بودند، عملکرد بدتری داشتند؛ و تفاوت‌ها از قبل در میانسالی آشکار بود.

دکتر «شیاکینگ جیانگ»، محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «یافته‌ها بر این واقعیت تأکید می‌کند که همه، از جمله بزرگسالان جوان، باید برای یک سبک زندگی سالم برای قلب تلاش کنند.»

مدت‌ها است مشخص شده که بین سلامت قلب و سلامت مغز ارتباط وجود دارد. با این حال، اکثر مطالعات بر روی افراد مسن متمرکز شده‌اند و اغلب بیماری قلبی و سکته را با خطرات افزایش یافته اختلال شناختی و زوال عقل کامل مرتبط می‌دانند.

جیانگ در ادامه افزود: «دلایل متعددی وجود دارد که بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند موجب این آسیب‌ها شود، از جمله کاهش جریان خون به مغز.»

یافته‌های جدید بر اساس مطالعه بیش از ۳۱۰۰ آمریکایی است که سلامت آن‌ها تا ۳۰ سال، از دوران جوانی، پیگیری شده است. در طول این مدت، ۵ درصد به طور متوسط در سن ۴۸ سالگی به بیماری قلبی عروقی زودرس، عمدتاً بیماری قلبی یا سکته مغزی مبتلا شدند.

به طور کلی، تیم جیانگ دریافتند، شرکت کنندگان در مطالعه، در مقایسه با همتایان خود که عاری از بیماری قلبی عروقی بودند، در مجموعه‌ای از تست‌های شناختی که در دهه ۵۰ زندگی خود انجام داده بودند، عملکرد بدتری داشتند.

سکته مغزی که می‌تواند به بافت مغز آسیب برساند، می‌تواند توانایی‌های ذهنی را مختل کند. اما در این مطالعه، وقتی تیم تحقیق، شرکت‌کنندگانی که دچار سکته مغزی شده بودند کنار گذاشتند، بیماری قلبی عروقی اولیه همچنان با نمرات شناختی ضعیف‌تر مرتبط بود.

به گفته محققان، ارتباط بین سلامت قلب و مغز می‌تواند "انگیزه اضافی" برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی ایجاد کند.

منبع: مدیسن نت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.