رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر

درنایی که برای همسفری با تک درنای سیبری از بلژیک به مازندران منتقل شده بود در تالاب اوجاکله رها شد.

عطا الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: درنای ماده‌ای که پنج روز قبل از بلژیک به ایران، سپس به مازندران و تالاب اوجاکله منتقل و در سازه‌ای موقت نگهداری می‌شد امروز در  طبیعت رهاسازی شد.

او افزود: رفتارهای درنای بلژیکی و درنای امید که در مجاورت هم قرار داشتند در این ۵ روز به صورت لحظه‌ای رصد می‌شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ارتباط دو پرنده در این ۵ روز لحظه به لحظه نزدیکتر می‌شد، ادامه داد: با توجه به فراهم شدن شرایط پس از مشورت با کارشناسان سازمان محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درناها در بلژیک تصمیم گرفته شد تا درنای تازه وارد با رعایت پروتکل‌ها در تالاب رها شود.

کاویان ادامه داد: این رهاسازی در شرایطی انجام شد که تک درنای سیبری روبروی سازه موقت محل نگهداری درنای بلژیکی قرار داشت و ۵ دقیقه بعد از رهاسازی دو درنا کنار هم قرار گرفتند.

او با بیان اینکه این دو درنا در ادامه بیش از ۱۰ دقیقه در کنار یکدیگر به رقص پرداختند، افزود: آن دو سپس در فصله ۱۰۰ متری از همدیگر در تالاب مشغول تغذیه شدند و انتظار می‌رود از این پس نیز بر اساس ذات خود و شرایط محیطی رفتار‌های طبیعی در کنار هم داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: یک ماه تا زمان برگشت این پرندگان به سیبری باقی مانده است و امیدواریم این دو پرنده بتوانند با تغذیه مناسب ،کسب انرژی و تقویت ماهیچه پروازی، همزمان به سیبری مهاجرت کنند.

کاویان گفت: هدف نهایی سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک حفظ مسیر پروازی گله غربی درنا‌های سیبری بود که احتمالا محقق خواهد شد.

رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر
رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر

رهاسازی درنای بلژیکی در تالاب + تصاویر
امید تنها بازمانده از جمعیت غربی درنا‌های سیبری است که ۱۵ سال است تنهایی به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند و سازمان حفاظت محیط زیست برای اینکه این کریدور مهاجرتی باقی بماند یک درنا از بلژیک به ایران وارد کرده است


بیشتر بخوانید:

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار