مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مساجد باید در همه ساعات پذیرای حضور نمازگزاران باشند

ارباب‌سلیمانی گفت: یکی از مشکلات موجود در برنامه‌ریزی مساجد، بستن درب مساجد بعد از برگزاری نماز است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور دینی و فرهنگی درباره مشکلات مربوط به حوزه مساجد و تعداد امام جماعت در شهر‌های مختلف کشور گفت: ما حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور داریم که در تمام این مساجد امام جماعتی که بتواند در سه وعده نماز حاضر شود، وجود ندارد. 

حجت الاسلام ارباب‌سلیمانی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد. فرض کنید فاصله منزل امام جماعت تا مسجد برای اقامه نماز صبح بسیار زیاد است و رفت‌و‌آمد برای شخصی که امکانات لازم را ندارد، دشوار است. چه بسا بخاطر عدم حضور امام جماعت، نماز جماعت صبح برگزار نشود. بخشی از این مشکلات به این دلیل است که مساجدمان در حال توسعه بوده و برای حضور امام جماعت مسجد و خانه عالم در کنار مسجد در برنامه‌ریزی با عقب‌ماندگی مواجه بودیم. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور دینی و فرهنگی با بیان اینکه نقش حوزه‌های علمیه در تربیت طلاب کارآمد برای مساجد نقش اول را دارد، افزود: باید تلاش شود از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای جذب و هدایت طلاب استفاده شود. 

وی درباره بستن در مساجد بعد از برگزاری نماز جماعت توضیح داد: یکی از مشکلات موجود در برنامه‌ریزی مساجد بستن در مساجد بعد از برگزاری نماز است. به عنوان مثال، اگر نماز ظهر و عصر تمام شود، بلافاصله درِ مسجد بسته می‌شود. درحالی که ممکن است کاسبی نتواند در آن ساعت برای نماز حاضر شود و یک ساعت بعد حضور یابد. مساجد باید در همه ساعات پذیرای حضور نمازگزاران باشد. این موضوع در کلان‌شهر‌ها بیشتر صدق می‌کند. 

حجت الاسلام ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه چطور درِ مسجدالحرام و مسجدالنبی را نمی‌بندند، تصریح کرد: به سیره ائمه هدی (ع) هم نگاه می‌کنیم می‌بینیم با مساجد ارتباط داشتند. این ارتباط حکایت از این دارد که این پیوند، پیوند دائمی و شبانه‌روزی بوده است. نه فقط در ساعات خاص این ارتباط باشد. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور دینی و فرهنگی با بیان اینکه یکی دلایل بستن در مساجد به امنیت مسجد برمی‌گردد، افزود: فرض کنید خادم مسجد نگران این است که اگر در مسجد را نبندد، ممکن است معتادی با حضور در مسجد مزاحمت ایجاد کند. تصوراتی که در ذهن برخی‌ها هست و موجب می‌شود برنامه‌ریزی کامل انجام نشود. دستگاه‌های مسئول مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد باید از ائمه جماعات بخواهند تا ساعات بیشتری در مسجد باز باشد و نمازگزاران بتوانند حضور یابند. 

وی با تشریح مشکلات مساجد بیان کرد: ۱. در مساجد امام جماعت کم داریم ۲. امام جماعتی که در مسجد است، باید جوان باشد تا بتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کند ۳. اگر امام جماعت سالخورده است، از یک امام جماعت جوان با عنوان دستیار استفاده کند ۴. ساعات ورود و خروج مساجد هم باید افزایش یابد تا نمازگزاران بتوانند از مسجد در طول روز استفاده کنند.

حجت الاسلام ارباب‌سلیمانی درباره نقش مساجد در شکل‌گیری انقلاب یادآور شد: نقش مساجد در شکل‌گیری انقلاب نقش برجسته‌ای است. این مساجد بودند که در انقلاب اسلامی به صحنه آمدند و مردم در مساجد جمع شدند. سخنرانان، مبلغان، مبارزان و چهره‌های انقلابی در مسجد حاضر شدند و پیام‌های امام خمینی را به مردم منتقل کردند. همین امر باعث مرکزیت مساجد در شکل‌گیری انقلاب شد. 

به گفته مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از انقلاب به دلیل نیاز به افراد در پست‌ها و مسئولیت‌های مختلف کشور، بسیاری از کسانی که در مساجد مشغول فعالیت بودند، به ناچار در بخش‌های مختلف مشغول فعالیت شدند. همین امر موجب شد توجه به مساجد مانند گذشته نباشد. مرکز رسیدگی به مساجد شکل گرفت و تلاش شد تا این مراکز به برنامه‌ریزی در حوزه مساجد بپردازند. به مرور با شکل‌گیری بسیج و کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد و با حضور نسل جوانان مساجد رونق یافتند.

پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌جواد حاج علی اکبری، نماینده مقام معظم رهبری گفته بود، در باب مسجد حقوق‌های به زمین مانده فراوانی داریم. در شهر‌های جدید وضعیت ما قابل قبول نیست. چراکه در این شهر‌ها هیچ نسبتی با شهر ساخته شده در نظام جمهوری اسلامی ندارد. باید پرسید جای مسجد و خانه خدا کجاست؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بماند
۱۱:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
با سلام و عرض ادب
آقای معاون حقوق این بندگان خدا رو چه کسی تامین می کند ؟
اگر درب مسجد مدام باز باشد حداقل 5 نفر باید جهت سرویس دهی حضور داشته باشند ، آیا این افراد زندگی و خانواده و تامین نیازهای آنها چه می شود
و ..........