جذب ۲۰ هزار پرستار تا پایان سال در صورت اعطای مجوز

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: طبق سنوات گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد از استخدامی‌ها مربوط به گروه پرستاری است.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار پرستار در کشور داریم. آرمان پرستاری برقراری مراقبت ایمن، دسترسی آسان و با کیفیت و ارزان به خدمات توسط مردم است.

به گفته وی استفاده از نیرو‌های حد واسط و گروه پرستاری یک راهبرد در زمینه کاهش پرداختی‌ها توسط مردم خواهد بود. در بخش آموزش پرستاری رصد قابل توجهی داشتیم به طوری که قبل از انقلاب ۳۰ مرکز آموزش و امروز ۲۰۷مرکز دانشگاهی در بخش‌های دولتی و غیر دولتی داریم.

او افزود: در سال جاری حدود ۸۹۰۰ نفر در رشته پرستاری پذیرش شده اند که اگر آمار مامایی را به آن اضافه کنیم بیش از ۱۲۰۰۰ نفر در کشور پذیرش می‌شوند.

عبادی ادامه داد: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۳۵۰ مرکز مراقبت در منزل مجوز دریافت کرده اند و امیدوارم این نوع خدمت تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. آیین نامه هوم کر مورد بازنگری قرار گرفته است. تربیت نیروی انسانی با مشارکت سازمان‌های بین المللی انجام شده است. امیدوارم بیمارستان‌های الگو تا سال آینده توسعه پیدا کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: واحد پرستاری تا ۳۰ روز پس از ترخیص بیمار پیگیر وضعیت بیماران هستند و این طرح باعث شده تا از بازگشت بیماران به مراکز درمانی جلوگیری شود.

او بیان کرد:به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲/۲ پرستار در نظر گرفته شده که هدف گذاری ما بر این است که این آمار به ۳ برسد. میانگین آمار هر پرستار به جمعیت نه دهم تا ۱/۰۱ است که استاندارد این حوزه ۱/۸ است. بخشی از پرستاران شاغل در دوران کرونا و تمدید طرحی‌ها در آزمون سال ۹۹  و ۳۱ هزار نفر در دو سال گذشته جذب شده اند.

عبادی افزود: توزیع نیروی پرستار در کشور به خوبی انجام نشده است.  احتمالا مجوز جذب ۴۰ هزار نفر در گروه سلامت را خواهیم داشت. طبق سنوات گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد از استخدامی‌ها مربوط به گروه پرستاری است و امیدوارم تا پایان سال مجوز جذب ۲۰ هزار پرستار صادر شود.

وی اظهار کرد: کمبود پرستار یک موضوع جهانی است،کشورهای پیشرفته که جمعیت سالمند دارند هم نیز نیازمند پرستار هستند. ۲۵ درصد از پزشکان در خارج از کشور فعالیت می کنند. ایجاد رضایت شغلی، شرایط کاری و حقوق مناسب باعث ماندگاری پرستاران در کشور خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: مردم حق دارند از مراقبت و آموزش با کیفیت برخوردار شوند. کمبود پرستار باعث صدمه به بیماران می شود و حتی باعث ماندگاری بیماران به صورت طولانی در بیمارستان می شود. نیروی انسانی مناسب سبب ارتقای کیفیت خدمات خواهد شد.

او بیان کرد: سال گذشته ۱۰۸۰۰ تخت جدید بهره برداری شد و برخی از همکاران ما بازنشسته شده اند که نیازمند جذب پرستار هستیم. برای اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری پنج هزار میلیارد تومان تعیین و بالغ بر ۵۰ درصد توسط سازمان برنامه و بودجه به بیمه ها اختصاص یافته است. تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای سال بعد وارد سرانه سلامت خواهد شد.

او افزود: ماندگاری پرستاران در مناطق کم برخوردار و ارتقای خدمات مراقبت های پرستاری را دنبال می کنیم.تا الان ۲/۵۵ همت توسط سازمان برنامه و بودجه به صندوق های بیمه گر پرداخت شده است. بر اساس سامانه طراحی شده تحت عنوان کارآمد همه موارد مانند سختی کار در بخش یا آی سی یو در نظر گرفته شده است که تعرفه آنها مختلف است.

عبادی افزود: در سال جاری نسبت به سال قبل میزان پذیرش در حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است که این رشد باید همراه با ایجاد امکانات لازم باشد.از میان ۹ هزار پرستار پذیرش شده در حدود ۲۰ درصد به دلایل شخصی آماده به کار نیستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار