در ۱۰ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱‎:

بیش از ۷۰ درصد افزایش سرمایه‌ها از محل سود انباشته صورت گرفته است

رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای گفت: در افزایش سرمایه از محل سهام جایزه که در آن درصد افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصد باشد، نماد شرکت تا ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها بسته می‌ماند.

آقای احمد لطفی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای گفت: بر اساس آمار مجوز‌های افزایش سرمایه صادره طی ده ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ و با عنایت به معافیت مالیاتی درنظرگرفته شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای افزایش سرمایه از محل سودانباشته، حدود ۷۰ درصد افزایش سرمایه‌ها از محل سود انباشته و اندوخته‌ها صورت گرفته است. لازم به ذکر است ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، ۹۸.۶ هزار میلیارد تومان از طریق سود انباشته و اندوخته و ۶.۸ میلیارد تومان از طریق مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

او در ادامه گفت: در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه انجام برخی اقدامات فرآیند افزایش سرمایه به صورت الکترونیکی دیده شده که دستورالعمل مربوطه تهیه و به زودی ابلاغ می‌شود، بر این اساس ارسال گواهینامه حق تقدم به شکل الکترونیکی و از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (سامانه ddn) صورت خواهد گرفت و شرکت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۲ ملزم به اجرایی نمودن آن است.

او عنوان کرد: بر اساس "دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه" وجوه ناشی از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده باید ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز پس از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده به حساب دارندگان حق‌تقدم‌های یاد شده منظور گردد لذا برای تسهیل امور سهامداران در تلاش هستیم که وجوه ناشی از فروش حق‌تقدم‌های استفاده نشده نیز به صورت الکترونیکی و از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شود.

او افزود: از جمله دلایل طولانی بودن فرآیند افزایش سرمایه وجود برخی مواد قانونی در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ از جمله مدت زمان پذیره‌نویسی حق تقدم‌ها است. همچنین عدم الکترونیکی بودن برخی فرآیند‌های افزایش سرمایه نیز از موارد اثر گذار بر طولانی شدن فرایند افزایش سرمایه است که اقداماتی به منظور اصلاح قوانین و مقررات مربوطه در حال انجام می‌باشد. از جمله دلایل دیگر می‌توان به تعلل ناشران در ثبت صورت جلسات مجامع عمومی در مرجع ثبت شرکت‌ها اشاره کرد که باعث تاخیر در فرایند افزایش سرمایه می‌گردد.

او گفت: در افزایش سرمایه از محل سهام جایزه که در آن درصد افزایش سرمایه بیش از ۲۰۰ درصد باشد، نماد شرکت تا ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت‌ها بسته می‌ماند. همچنین اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی سهامداران تنها پس از ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت‌ها امکان پذیر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار