چین: قرارداد دفاعی آکوس تهدیدی برای امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید قرارداد دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا به جای تامین امنیت منطقه، آن را تهدید می‌کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین می‌گوید اتحاد سه جانبه امنیتی «آکوس» که بین استرالیا، انگلیس و آمریکا بسته شده، به رقابت تسلیحاتی در آسیا و اقیانوسیه دامن می‌زند، عدم اشاعه هسته‌ای را تضعیف می‌کند و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: علیرغم اینکه این قرارداد یک «مشارکت امنیتی» نامیده می‌شود، اما اساسا در مورد دامن زدن به رویارویی نظامی است. ظاهرا این قرارداد توسط تفکر جنگ سرد هدایت می‌شود و خطرات بیشتری را در زمینه اشاعه تسلیحات هسته‌ای در آسیا و اقیانوسیه ایجاد کرده و به صلح منطقه آسیب می‌زند.

مقام وزارت خارجه چین ادامه داد: پکن «عمیقا نگران» این قرارداد بوده و «به شدت» با آن مخالف است. او می‌گوید: «چین معتقد است هرگونه همکاری منطقه‌ای تنها باید بر اساس آرمان‌های صلح و توسعه باشد و هدف آن بازدارندگی کشور‌های ثالث نباشد. ما از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم طرز فکر جنگ سرد را کنار گذاشته، به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارند و به نفع صلح و ثبات منطقه خود عمل کنند».

سپتامبر سال ۲۰۲۱، استرالیا، آمریکا و انگلیس یک شراکت دفاعی سه جانبه به نام آکوس را معرفی کردند. اولین اقدام تحت این پیمان دفاعی توسعه فناوری زیردریایی هسته‌ای برای نیروی دریایی استرالیا بود. پس از امضای این قرارداد، استرالیا قرارداد مشابهی را که پیش‌تر با فرانسه بسته بود لغو کرد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار