تالاب هورالعظیم در خطر است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تامین نشدن حقآبه تالاب هورالعظیم در حال حاضر بزرگترین مشکل این تالاب است که زندگی آن را به خطر انداخته است.

محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب شادگان در اقتصاد و جذب گردشگری برای این شهرستان بسیار اثر گذار است.

او می‌گوید: در سال ۹۸، ۲ تالاب هورالعظیم و شادگان هفت میلیارد متر مکعب سیلاب را در خود جا دادند و خوزستان را از خطر سیل نجات دادند.

به گفته او این تالاب‌ها در اقتصاد مردم بومی منطقه و جذب گردشگر بسیار اثر گذار هستند، تالاب‌ها در مسائل نظامی هم بسیار اثر گذار بودند و در جنگ تحملی باعث جلوگیری از هجوم دشمن شدند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بی توجهی به تالاب‌های خوزستان بسیار نگران کننده است، حقابه‌های تالاب‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

به گفته او مساحت آبی تالاب هورالعظیم در تابستان گذشته به ۳۰ درصد کاهش یافت و در این ۳۰ درصد فقط سطح تالاب نمناک بود و آب نداشت، پارسال تنها سه مترمکعب آب این تالاب تامین شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آتش سوزی تالاب اثرات بسیار خطرناکی بر کیفیت هوای اغلب مناطق استان گذاشته است و اگر توجهی به موضوع تالاب‌ها نشود زندگی مردم خوزستان و کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او می‌گوید: ۲ تالاب هور العظیم و شادگان از نظر پرنده نگری و جوجه آوری پرندگان مهاجر نقش مهمی دارند و بزرگترین کلونی فلامینگو‌های جهان در تالاب شادگان است و می‌توان شرایط را برای جذب گردشگر در این تالاب فراهم کرد.

اشرفی گفت: هیچ کمکی برای نگهداشت آب تالاب‌ها انجام نشده است در پنج سال گذشته برای نگهداشت آب تالاب‌ها کار‌هایی انجام شد، به عنوان‌مثال در تالاب شادگان با اجرای پروژه‌های خاص موفق شدیم ۱۲ هزار هکتار از سطح وتالاب شادگان که در ۲۰ سال گذشته آبگیر نبوده را آبگیری کنیم.

این مقام مسئول گفت: شرکت نفت در تالاب هورالعظیم خساراتی وارد کرد و با جاده سازی باعث خشک‌شدن مقاطعی از تالاب شد که با پیگیری اقدامات موثری برای رفع این‌مشکلات انجام گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: عواملی، چون متصرفات و تغییر کاربری این تالاب باعث شده که تالاب در خطر تبدیل شدن به کانون ریزگرد قرار بگیرد، با یک سد نگهدارنده ۲ مترمکعب آب در ثانیه آب برای این تالاب تامین شده و این پروژه با رقم ۶۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

اشرفی ادامه داد: با آبگیری این تالاب می‌توان شرایط اقتصادی مردم اطراف این تالاب را بهبود داد .

او گفت: تا چهار ماه آینده این پروژه تمام می‌شود و چهار هزار هکتار این تالاب برای همیشه آبدار می‌شود، دستگاه‌های اجرایی وظایف مختلفی برای نگهداشت تالاب‌ها بر عهده دارند که باید انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.