رئیس بنیاد شهید مطرح کرد؛

لزوم اخطار برای تعیین تکلیف افراد باقیمانده در موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران خراسان جنوبی ۸۳۵ مجوز داشته‌اید که ۸۷ مورد باقی مانده است‌ و باید اخطار لازم برای تعیین تکلیف افراد باقیمانده هم داده شود.

قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خراسان جنوبی گفت: تبدیل گلزارهای شهدا به کانون فرهنگی و عبادی از برنامه‌های محوری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که این طرح را از گلزار شهدای استان‌های بزرگ شروع کرده و به سایر استان‌های کشور توسعه می‌دهیم.

او با اشاره به وجود ۴۷۰ گلزار با هزار و ۹۶۲ مزار شهید در خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۴۴۱ گلزار ساماندهی شده و در سفر رئیس جمهور به استان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی گلزارهای شهدای استان اختصاص یافته که یک سوم آن تاکنون تخصیص یافته و با تخصیص کامل اعتبار، ساماندهی گلزار شهدا تسریع خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شورای قانونی و تنها شورای فرهنگی و عملیاتی و دارای برش استانی و شهرستانی است.

 معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال یک درصد اعتبارات جاری کشور را به مصوبات این شورا اختصاص داده که مورد استقبال دولت هم قرار گرفته است.

او گفت: هر دستگاهی در استان با مجوز بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند این اعتبار را هزینه کند و تکلیف قانونی است لذا باید دستگاه‌ها در پایان سال گزارش عملکرد ارائه دهند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارد و مصوبات آنها قابل اجرا و دارای پیوست بودجه‌ای است از طرفی این شورا هم موضوعات حوزه ترویجی و هم حوزه تکریمی را دنبال می‌کند و در کشور نظیر ندارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در زمینه اشتغال جامعه ایثارگری ۹۱۶ نفر در سامانه کاریابی استان ثبت‌نام کردند که نسبت به پارسال رشد دارد، از این تعداد ۱۰۶ نفر از فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد و فرزند شهدا هستند که نسبت به پارسال کاهش دارد.

او عنوان کرد: در ۹ ماه امسال ۲۲۰ نفر از فرزندان ایثارگر استخدام شدند اما امسال از محل بند "ج" ماده ۸۷ در خراسان جنوبی ۲۴۵ نفر مجوز جذب استخدامی داشته‌اید که تاکنون ۷۵ نفر جذب شدند و از این ظرفیت قانونی به‌درستی استفاده نشده چراکه نسبت شهر، نیاز دستگاه‌ها، تحصیلات و توزیع جغرافیایی لحاظ نشده است و باید اصلاح شود.


بیشتر بخوانید


قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ۲۷ هزار فرزند شهید و جانباز بالای ۷۰ درصد در کشور داریم که براساس قانون، دولت مکلف به جذب آنان است و برای بقیه ایثارگران سهیمه استخدام ۲۵ درصد است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در زمینه تبدیل وضعیت ایثارگران استان ۸۳۵ مجوز داشته‌اید که ۷۵۷ نفر جذب شدند و ۸۷ مورد باقی مانده است‌ که باید اخطار لازم برای تعیین تکلیف افراد باقیمانده هم داده شود.

او از افزایش هفت برابری تسهیلات خوداشتغالی حوزه ایثارگری خبر داد و افزود: برای کار در بخش خصوصی و تعاونی محدودیت منابع به شرط همراهی بانک‌ها نداریم.

قاضی‌زاده هاشمی الکترونیکی و هوشمند شدن خدمات را از برنامه‌های این نهاد ذکر کرد و گفت: در دوره جدید مدیریتی بنیاد شهید، ایجاد هماهنگی بین بخشی در حوزه ایثارگران و حرکت رو به بیرون در حال انجام است که هم مردم و هم مسئولان کارها را دنبال کنند.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: ایثارگران و ترویج ایثار و شهادت مسأله یک دستگاه نیست و همه مردم و تمامی دستگاه‌ها در این زمینه مسئول هستند، بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دستگاه هماهنگ‌کننده است.

او افزود: ۱۲۸ میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی خراسان جنوبی است اما توزیع اعتبارات خرد ممکن است باعث بدهکاری افراد و محقق نشدن برنامه اشتغالزایی شود که پیشنهاد ما این است کارآفرینان برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کنند و از ظرفیت خانواده شهدا و ایثارگران استفاده شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: از چهار هزار و ۷۲۰ مسکن مورد نیاز برای ایثارگران خراسان جنوبی، تعداد زیادی باقی مانده است و در زمینه تأمین مسکن در این استان عقب هستیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: توزیع زمین و پرداخت تسهیلات مشکلی از فرد حل نمی‌کند بلکه باید ساخت مسکن به پیمانکاران و انبوه‌سازان مطمئن و خبره سپرده شود.

او از پرداخت ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ایثارگران خراسان جنوبی در سال  خبر داد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان عملکرد بیمه دی تا پایان شهریور ماه به همه مراکز درمانی استان پرداخت شده است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ابلاغ طرح سپاس از سوی دولت ادامه داد: پارسال ۴۰۰ هزار دیدار با خانواده شهدا داشتیم که باید این دیدارها ادامه‌دار باشد و از زمانی که آمده‌ام با افزایش دیدارها مراجعات خانواده ایثارگران به بنیاد کاهش یافته است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: یکسری دارایی در خراسان جنوبی داریم که اگر کمک کنیم تبدیل به احسن شود تمامی ارزش آن در استان هزینه خواهد شد همچنین طرح جامع دارایی‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان دنبال شود.

او بیان کرد: در خراسان جنوبی بیشترین توجه را در حوزه ایثار و شهادت داریم و کمترین مشکلات مربوط به خانواده شاهد و ایثارگر وجود دارد، ساماندهی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مسکن و اشتغال از موضوعات خاص است که پیگیری‌های ویژه را برای آنها داریم.

موضوع مسکن خانواده شاهد و ایثارگر خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

قناعت استاندار خراسان جنوبی امروز در این نشست گفت: برای حل مسئله مسکن جامعه ایثاگران استان، جلسه‌ای تخصصی برگزار و مسئله مسکن خانواده شاهد و ایثاگران پیگیری خواهد شد.

به گفته او این جلسه تخصصی با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثاگران و مدیرکل راه و شهرسازی برگزار و دغدغه بزرگواران خانواده شاهد و ایثارگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قناعت افزود: آنچه در توان استان باشد مسائل دنبال و حل خواهد شد و سایر مشکلاتی که به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد از سطوح ملی پیگیری خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شورا‌ها و کارگروه‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شکل مرتب و منظم در استان برگزار و مدیران هم فعال و با انگیزه مسائل را بررسی می‌کنند و دغدغه ویژه‌ای در خصوص حل مشکلات جامعه ایثارگری در استان وجود دارد.

او با اشاره به ساخت طرح نهضت ملی مسکن در تمام شهر‌های خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم درخواست دارند سهم آورده متقاضی برای طرح نهضت ملی مسکن با افزایش پرداخت تسهیلات کاهش یابد که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

قناعت ادامه داد: همه در زمینه رفع این دغدغه مردم فشار بیاوریم و کمک کنیم تا سقف وام افزایش یابد که با پیگری‌های انجام شده ظاهراً با افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی سقف پرداخت تسهیلات موافقت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.