جذب نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در یک سال اخیر به استان اردبیل

استاندار اردبیل از جذب نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به استان طی یک سال اخیر خبر داد.

سید حامد عاملی از جذب نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به استان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: برای بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش بیکاری در استان اردبیل، افزایش تولید در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدمات گردشگری و خدمات حمل‌ونقل و لجستیک هدف‌گذاری شده است.

استاندار اردبیل افزود: نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی در یک‌سال اخیر به پروژه‌های استان تزریق شد و ۱۰۰۰میلیارد تومان هم از محل تهاتر نفتی به استان اختصاص یافته و این در حالی است که در ۴ سال قبل از آن، کل اعتبار جذب‌شده به استان از منابع مختلف ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

عاملی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی، تمامی دولت‌ها تلاش‌هایی در ۲ حوزه اقتصادی و زیرساختی کرده‌اند که نقش این حوزه‌ها در سازندگی کشور و استان اردبیل اساسی بوده و در دولت سیزدهم نیز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای پیشرفت استان در بخش‌های مختلف زیرساختی و اقتصادی انجام‌یافته است.

او افزود: طی بیش از یک‌سال اخیر تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های استان اردبیل را به‌عنوان یک نیاز مهم تکمیل کنیم چراکه وضعیت استان نسبت به متوسط کشوری در بعضی شاخص‌ها از جمله زیرساخت، دچار عقب‌ماندگی‌هایی است.

استاندار اردبیل بیان کرد: زیرساخت و زیربنای پیشرفت توجه به ارتباطات در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، هوایی و شبکه بوده که در همین راستا در طول بیش از یک‌سال اخیر، اعتبارات مناسبی برای جاده‌ها از جمله بزرگراه شمال - جنوب استان جذب شده است.

آخرین وضعیت پیشرفت بزرگراه شمال - جنوب، راه‌آهن، ارتقای ارتباطات هوایی، پست‌های برق و خط دوم انتقال گاز

عاملی تصریح کرد: طی این مدت ۵۲ کیلومتر به طول بزرگراه‌های استان اردبیل افزوده شده و تنها ۱۵۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه شمال - جنوب تحت پیمان نرفته که مجوز‌های لازم نیز برای اجرای این مسیر‌های باقی‌مانده اخذ شده است.

او بیان کرد: در خصوص پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه، پس از سفر رئیس‌جمهور به استان و منابعی که از این محل اختصاص یافته، پروژه در حال پیشرفت بوده و در حال حاضر هم با وجود هوای سرد، به‌صورت ۲ شیفته اجرا می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: اجرای ۳ قطعه مهم و بحرانی و ریل‌گذاری ۵۰ کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده که تلاش می‌شود تا ۳ ماهه اول سال آینده، زیرسازی و روسازی همه قطعات انجام و به شرکت راه‌آهن برای ادامه روند اجرا و ورود به مرحله بهره‌برداری تحویل داده شود.

عاملی اظهار کرد: در حوزه ارتباطات هوایی، به‌دنبال تأسیس شرکت هواپیمایی بیس در اردبیل هستیم، اما در عین حال با تزریق ۸۰میلیارد تومان برای ارتقای فرودگاه‌های استان، وضعیت پرواز‌ها بهبود یافته است، به طوری‌که تا پایان آذر سال جاری تنها ۱۲ لغو پرواز داشتیم، ولی در مدت مشابه سال گذشته این تعداد ۱۱۰ لغو پرواز بود.

او ادامه داد: در حوزه برق، ۵ پست ۶۳ کیلوولت در سراسر استان اردبیل فعال است و در دهه فجر سال جاری نیز یک پست ۲۳۰ کیلوولت در مشکین‌شهر افتتاح می‌شود تا با این اقدامات، هیچ کمبودی برای تأمین برق واحد‌های فعلی و جدید صنعتی در استان وجود نخواهد داشت.

استاندار اردبیل گفت: موضوع زیرساختی دیگر گاز است که با توجه به قرارگیری در انتهای شبکه گازرسانی کشور، طی چند روز اخیر اجرای پروژه خط دوم انتقال گاز به استان اردبیل ابلاغ شد و اجرای خط دوم انتقال گاز از اردبیل به شمال استان هم در یک ماه گذشته آغاز شده و ۲۰میلیون دلار اعتبار دارد.

عاملی تصریح کرد: با توجه به اقدامات مذکور در حوزه‌های مختلف زیرساختی استان اردبیل، پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این پروژه‌ها، تا چند دهه آینده مشکلی در زمینه زیرساخت‌های استان نداشته باشیم.

مهم‌ترین راهبرد برای بهبود وضعیت اقتصادی، افزایش تولیدات کشاورزی، صنعتی، خدمات گردشگری و خدمات حمل‌ونقل است

او با اشاره به حوزه اقتصادی به‌عنوان دومین حوزه مهم پس از حوزه زیرساختی افزود: وضعیت اقتصادی استان مناسب نبوده و طبیعتاً در این وضعیت، میزان اشتغال نیز پایین است که مهم‌ترین راهبرد برای خروج از این وصعیت، افزایش تولید در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خدمات گردشگری و خدمات حمل‌ونقل و لجستیک است.

استاندار اردبیل بیان کرد: در بخش کشاورزی، افزایش یک‌میلیون تنی محصولات کشاورزی هدف‌گذاری شده و در این راستا یکی از ظرفیت‌های استان اردبیل پایاب سد‌ها است و مهم‌ترین پایاب که می‌تواند سهم بالایی در تولید و اشتغال داشته باشد و موجب جهش اقتصادی شود، پایاب سد خداآفرین است.

عاملی ادامه داد: طی سال‌های گذشته استان اردبیل از منابع اختصاص‌یافته از سوی مقام معظم رهبری برای تکمیل پایاب سد خداآفرین استفاده مناسبی نکرده و اکنون این پروژه در شرایط نامناسبی قرار گرفته است، ولی در حال حاضر پیگیری‌های ویژه برای تکمیل این پروژه جریان دارد.

او تصریح کرد: پایاب سد گیوی نیز از جمله پایاب‌های مهم و تأثیرگذار در استان اردبیل است که پس از آغاز آبگیری این سد، اجرای تونل‌های خط انتقال آب در حال انجام بوده و برای سد عمارت هم طی چند ماه اخیر بیش از ۷۰میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: بیش از ۳۰ سد معیشتی در استان اردبیل طی ۱۰ سال اخیر نیمه‌تمام مانده بود که با اقدامات انجام‌یافته، ۷ سد معیشتی تا پایان سال تکمیل می‌شود.

باغ مدرن و الگویی ۱۰۰۰ هکتاری در استان اردبیل اجرا می‌شود

عاملی افزود: توجه به استفاده از ظرفیت کشت‌و‌صنعت‌ها در برنامه قرار دارد و برای افزایش محصولات گلخانه‌ای هم اجرای گلخانه‌ها به مساحت ۵۰۰ هکتار تعیین موقعیت شده و همچنین اجرای باغ مدرن و الگویی ۱۰۰۰ هکتاری در شمال استان که در سطح کشور و غرب آسیا بی‌نظیر خواهد بود، در دستور کار است و هر هکتار باغ مدرن ۲ نفر اشتغال‌زایی دارد.

او به پیشرفت‌ها و اقدامات در حال انجام در بخش صنعت استان اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید صنعتی هم اتفاقات مهمی در حال انجام بوده از جمله داخلی‌سازی کامل تولید خودرو اعم از لودر، کامیون، لیفتراک به غیر از قسمت گیربکس خودرو که این در سطح کشور هم حائز اهمیت است.

استاندار اردبیل ادامه داد: سبلان‌خودرو نیز از جمله واحد‌های راکد بود که اکنون با ورود به فعالیت، علاوه بر تولید مینی‌بوس، ساخت کامیون را هم در برنامه اجرا دارد و با این اقدامات، نقش استان اردبیل در صنعت خودروسازی قابل توجه است.

عاملی بیان کرد: صنایع فلزی از جمله مهم‌ترین حوزه‌ها برای رونق اقتصادی و اشتغال منطقه بوده و برای تکمیل زنجیره صنعت فولاد، مجموعه تولید آهن اسفنجی در حال احداث است و استان اردبیل برای اولین بار به استان‌های دارای ظرفیت بهره‌برداری از معادن فلزی در سطح کشور افزود شد.

او اظهار کرد: در همین زمینه، ظرفیت معادن مشکین‌شهر که یک‌میلیون تن کنسانتره مس به ۱۰میلیون تن ارتقا یافته و برای تولید کاتد و سایر اجزای زنجیره‌های مس نیز با شرکت صنایع مس ایران به توافقاتی رسیده‌ایم.

استاندار اردبیل با اشاره به گسترش صنایع خلاق در استان اردبیل، ادامه داد: در زمینه تولید اسباب‌بازی و محصولات ورزشی و همچنین صنایع سلولزی جزو شاخص‌ترین استان‌ها هستیم و در حوزه صنایع غذایی نیز شهرک مستقلی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

عاملی در حال تکمیل بودن ۲ مجموعه صنایع دارویی و واحد‌های در حال تکمیل ظرفیت حوزه نساجی را نیز یادآور شد و گفت: بر اساس هدف‌گذاری انجام‌گرفته در حوزه صنعت، افزایش تولیدات با هدف اشتغال‌زایی حداقل ۱۲هزار نفر تا افق ۱۴۰۳ در دستور کار بوده و با تکمیل طرح توسعه ۱۵ واحد بزرگ که طرح توسعه صنعتی دارند، این امر محقق می‌شود.

او تصریح کرد:۲۴۵ هکتار به وسعت شهرک‌های صنعتی افزوده شده و در راستای رفع موانع حوزه صنعت و مشکلات واحد‌های صنعتی، نزدیک به ۹۵ نشست ستاد تسهیل با بررسی بیش از ۲هزار پرونده در یک‌سال اخیر برگزار شده است.

شهرک گردشگری ۱۳۰ هکتاری در استان اردبیل ایجاد می‌شود

استاندار اردبیل افزود: در حوزه گردشگری تکمیل زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی برای جذب گردشگران دارای اهمیت است و در همین راستا و با هدف افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران خارجی، مجوز یک هتل ۵ ستاره داده شده و اجرای یک هتل ۵ ستاره دیگر نیز در اوایل سال آینده آغاز می‌شود.

عاملی ایجاد دهکده و شهرک گردشگری را از جمله زیرساخت‌های جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: ایجاد یک شهرک گردشگری ۱۳۰ هکتاری در استان اردبیل در حال طراحی است و اجرای یک دهکده گردشگری هم تا پایان امسال آغاز می‌شود.

او ادامه داد: استفاده از ظرفیت مهم مرزی در استان اردبیل مورد توجه است و در مرز بیله‌سوار مراودات اقتصادی و ترانزیت کالا در حال انجام است، اما تردد زمینی مسافر از مرز طی چند سال اخیر از سوی کشور همسایه به‌دلیل بیماری کرونا مسدود شده است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: مهم‌ترین استفاده از ظرفیت مرز برای استان اردبیل، اجرای خط ریلی از اردبیل به پارس‌آباد و اتصال به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و روسیه و اروپا و انتقال کالا از این مسیر دنبال می‌شود که این موضوع نیازمند پیگیری از سوی تمامی مسؤولان استانی و نمایندگان در سطح ملی است.

عاملی در خصوص منطقه آزاد نیز بیان کرد: منطقه آزاد اردبیل در مجلس مصوب شده و به دولت برای اجرا رفته است و ما هم باید صرفا در مسیر اجرای قانون عمل کنیم و در این زمینه اساسنامه سازمان مناطق آزاد استان ابلاغ شده و این سازمان استانی تشکیل می‌شود.

مناطق مهمی از کشور در رژیم پهلوی از دست رفت

او در بخش دیگری با اشاره به خیانت‌های رژیم طاغوت گفت: بخش‌هایی از سرزمین ایران در دوران ستم‌شاهی پهلوی از دست رفت از جمله قسمتی از سرچشمه‌های رود ارس در کوه‌های آرارات که در دوران رژیم پهلوی به ترکیه داده شد و به نوعی در ایجاد مشکل در دوران کنونی برای حق‌آبه ارس نقش داشته است.

استاندار اردبیل ادامه داد: حاکمیت ما بر رود اروند حاکمیت مطلق بود که رژیم خائن پهلوی این حاکمیت مطلق و همچنین سرچشمه‌های هیرمند را به کشور‌های همسایه واگذار کرد.

عاملی تصریح کرد: واگذاری سایر مناطق کشور از جمله بحرین و... هم در تاریخ ثبت شده و فراموش‌شدنی نیست و این واگذاری‌ها بیش‌تر با پیشنهاد کشور‌های استعمارگر، چون انگلیس انجام می‌شد و دلیل آن هم وابستگی و تکیه کشور در دوران رژیم پهلوی به بیگانگان بود.

او گفت: در دوران پس از انقلاب اسلامی، کشور از وابستگی مطلق به بیگانگان خارج و حاکمیت به مردم منتقل شد و با وجود جنگ تحمیلی، مردم پشتیبان حاکمیت شدند و با گذشتن از جان و مال خود و خانواده‌شان، اجازه از دست رفتن یک سانتی‌متر از مساحت کشور را هم به دشمن ندادند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.