به روایت ایندیپندنت

از خودزنی تا به زنجیر کشیدن؛ وضع وخیم پناهجویان در کمپ‌های انگلیس

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی به تشریح وضع وخیم متقاضیان پناهندگی در یکی از مراکز خاص پناهجویان در انگلیس پرداخت.

گزارش‌های شاهدان از مرکز جنجالی مانستون (Manston) که خاص مهاجران و آوارگان است، گویای وضع تکان دهنده پناهجویان این مرکز است. خبرنگاران ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی به اطلاعات تکان دهنده‌ای به نقل از نگهبانان این مرکز درباره وضع این مکان و پناهجویان مقیم آن دست یافته اند. این گزارش‌ها نشان می‌دهد هزاران نفر در این مرکز موقت، اسکان داده شده اند. شماری از آن‌ها از روی استیصال و به علت وضع پرهرج و مرج این مرکز، به خودشان آسیب می‌رسانند و درنتیجه، نگهبانان به آن‌ها دستبند می‌زنند و در خودرو‌های شبیه سلول‌های انفرادی قرار می‌دهند تا آن‌ها را مهار کنند.

گزارش‌های تکان دهنده کارکنان وزارت کشور و پیمانکاران خصوصی نشان می‌دهد به هنگام توزیع غذا در این مرکز، دعوا می‌شود. شمار افراد مقیم این اردوگاه واقع در شهر کنت (Kent) در ماه اکتبر به چهار هزار نفر رسید که بسیار شلوغ است. این مرکز قبلاً یک پادگان نظامی بوده است.

به استناد گزارش‌های مفصل نگهبانان، هزاران نفر در این مرکز روی موکت کف مرکز می‌خوابند آنهم درحالیکه برای مدت نامعلومی در این مرکز هستند و کاری برای انجام دادن ندارند. شماری از این افراد سرهایشان را به دیوار می‌کوبند که پس از این رفتار‌های توام با خودآزاری، نگهبانان آن‌ها را به زنجیر می‌کشند و کتک می‌زنند. به استناد گزارش‌های مذکور، مهاجران پس از آنکه درخواست غذا می‌کنند، با رفتار‌های قهری مواجه می‌شوند و حتی به یک مرد زخمی شده در دعوا، دارو ندادند، زیرا تصور می‌کردند او تظاهر می‌کند.


بیشتر بخوانید:

قاچاق کودکان مهاجر در انگلیس
مهاجرت غیرقانونی طی سال ۲۰۲۲، مرگ بیش از ۲ هزار نفر را دنبال داشت


محتوای این گزارش در حالی فاش می‌شود که نظام مهاجرت در انگلیس در وضع بسیار شکننده‌ای قرار دارد بطوریکه بیش از ۴۵ هزار پناهجو در داخل هتل زندگی می‌کنند و درخواست‌های ۱۴۰ هزار نفر بدون رسیدگی باقی مانده است.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، قول داده است لایحه جدیدی در این خصوص تنظیم شود که به موجب آن، از ورود قایق‌های حامل پناهجویان جلوگیری شود. اما منتقدان می‌گویند دولت انگلیس قبلاً نیز بازدارنده‌هایی بوجود آورده، اما ناکام بوده است. به گفته منتقدان، دولت بجای ایجاد موانع در مسیر عبور قایق‌های حامل پناهجویان در آبراه معروف انگلیس، باید به اقدامات دیگری مبادرت کند.

فقط در ماه ژانویه، حدود ۱۲۰۰ مهاجر در قایق‌های کوچک به انگلیس رسیدند. ورود این تعداد از پناهجویان سبب شده است دولت انگلیس استاندارد‌های قانونی درخصوص تعداد بازداشتی‌های مرکز مانستون و شرایط نگهداری و بهداشتی را پایین بیاورد. در ماه اکتبر چندین مورد از رفتار‌های مهاجران در این مرکز گزارش شد که براساس آن، این افراد سرشان را به دیوار می‌کوبیدند و درنتیجه مسئولان مرکز مجبور شدند به آن‌ها دستبند بزنند. در گزارش‌های مسئولان این مرکز نیز استفاده از نیروی قهری برای مهارکردن این پناهجویان درج شده است.

باتوجه به توان محدود وزارت کشور در ایجاد سرپناه کافی برای شمار زیاد پناهجویان در این مرکز، فضا‌هایی به صورت موقت برای آن‌ها ایجاد شده است که مناسب نیست. افرادی که در این مرکز هستند، تلفن همراه ندارند و ارتباطات آن‌ها با دنیای خارج محدود شده است.

به گفته یکی از مسئولان نیرو‌های گشت مرزی انگلیس، شرایط بد این مرکز سبب شده است افراد در اینجا وضع روانی خوبی نداشته باشند و درنتیجه به خودشان آسیب برسانند. این وضع آن‌ها را به سمت بروز رفتار‌هایی ازقبیل دزدیدن غذای دیگران، شکستن در‌ها و ناآرامی‌های سازمان یافته سوق می‌دهد. به گفته لوسی موریتون از نمایندگان اتحادیه کارکنان این مراکز، همه این رفتار‌ها ناشی از زندگی در شرایطی است که با حداقل نیاز‌های انسانی انطباق ندارد.

گزارش‌های متعددی مبنی بر بروز درگیری و دعوا بین مهاجران مختلف از ملیت‌های مختلف در این مرکز گزارش شده است. حتی در یک مورد که یکی از این افراد زخمی شد، مراقبت‌های درمانی مناسب در اختیار او قرار داده نشد و به گفته شاهدان، دارو‌های نابجا برای درمان زخم‌های او به وی داده شد. افسران دیگری که در این مرکز شاغل هستند می‌گویند اوضاع در این مرکز بسیار ملتهب و غیرمطمئن است. به گفته این افسران، پناهجویان در این مرکز به صورت مرتب می‌پرسند که چه سرنوشتی در انتظارشان است و ما فقط می‌توانیم به آن‌ها بگوییم که صبور باشند، چون اطلاعات دیگری نداریم. به گفته ناظران، شرایط نامناسب این مرکز سبب بروز رفتار‌هایی ناخوشایند در این مرکز شده است. این مرکز بیش از حدظرفیت و توان خود، پناهجو دارد. به گفته کارشناسان، بعد‌ها خاطراتی از وضع نامطلوب روانی و شکنجه‌های روانی این افراد در این مرکز منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس گفته است سلامت وایمنی افراد در این مرکز، با بیشترین دقت مدنظر قرار دارد و بهبود‌های چشمگیری در اوضاع این مرکز در ماه‌های اخیر حاصل شده است. به گفته وی، نگهبانان و همه افراد شاغل در مرکز مانستون، آموزش‌های لازم را دیده اند و می‌دانند چه زمانی و چه میزان از رفتار‌های توام با زور را در برخورد با پناهجویان مختلف به کار ببرند. به گفته وی، در این مرکز غذای سالم وجود دارد و امکاناتی ازقبیل تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن فراهم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
ببین چه بلایی سرشون آوردن که سرشون رو میکوبونن تو دیوار
Turkey
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
عمدا نمی‌ذارن پناهنده ها موبایل بگیرن چون افتضاحشون لو میره
United States of America
Mfg
۱۲:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
سلام انسان نادان زیاد است به جای پناهندگی یک کلاس ثبت نام می کردند هم یک مدرک و هم قانونی و هم خطری آنها را تهدید نمی کرد و هر وقت حوصله شان سر می رفت می تونستند برگردن کشورشان. چه کاریه غیرقانونی رفتن
آخرین اخبار