روز‌های انقلاب ۵۷ در یاسوج چه گذشت؟

۴۳ سال از روز‌های تاریخ ساز بهمن ۱۳۵۷ می‌گذرد، در این گزارش، رخداد‌های به یاد ماندنی آن دوران پس از ۴۴ سال بازنشر می‌شود.

اولین تظاهرات در یاسوج روز چهارشنبه ششم دی ماه ۵۷با شرکت دانش آموزان، آموزگاران و برخی دیگر از مردم شهر یاسوج برگزار شد که در آن مردم پس از اجتماع در مسجد صاحب الزمان (عج) در خیابان‌ها به راهپیمایی مسالمت آمیز پرداختند.

در اولین تجمع، تذکراتی از سوی روحانیون درمورد حفظ نظم و آرامش کامل در مورد راهپیمایی به شرکت کنندگان داده شد.

در تظاهرات بعد از ظهر روز چهارشنبه همان سال که تنی چند از روحانیون نیز شرکت داشتند مردم از مسجد صاحب الزمان یاسوج به طرف خیابان ششم بهمن و شیر و خورشید راهپیمایی کردند.

تظاهر کنندگان که در هفت دسته تشکیل شده بودند به راهپیمایی خود ادامه دادند و بدون برخورد با ماموران انتظامی تظاهرات ادامه یافت.

دومین تظاهرات بزرگ نیز روز پنجشنبه هفتم دی ماه ساعت ۹ صبح در محوطه دبیرستان رضا پهلوی یاسوج برگزار شد.

در آن روز دانش آموزان مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و همه آموزگاران، دبیران و بازاریان، دانشجویان و زنان حضور داشتند که در محوطه مدرسه به مدت یک ساعت بست نشستند و پس از بست نشینی راهپیمایی خود را در خیابان‌های ششم بهمن، سی سخت و مجتمع آموزشی ادامه دادند.

تظاهرات این روز سه ساعت ادامه داشت و نزدیک به ۲ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

ساعت ۹ صبح روز دوشنبه در حالیکه همه کارکنان جمعیت شیر و خورشید سرخ و کارکنان بهداری و بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور همدردی و همبستگی به فجایع آن روز‌های بیمارستان شاه رضا در مشهد و دیگر وقایع اخیر مملکت در این بیمارستان به بست نشستند و صبح همان روز در حالی که گروه‌هایی از طبقات مختلف در خیابان‌ها به آن‌ها پیوستند در محوطه شیر و خورشید سرخ یاسوج تجمع کردند.

در این تظاهرات روحانیون، کارکنان ادارات یاسوج، دانش آموزان، آموزگاران، دبیران دبیرستان ها، دانشجویان، بازاریان، روستائیان، زنان و دیگر گروه‌های مردم شرکت داشتند.

تظاهرکنندگان به راهپیمایی خود در خیابان‌های شیر و خورشید، ششم بهمن و پهلوی ادامه دادند و در محل میدان بزرگ ورودی شهر به بست نشستند.

پس از ۲ ساعت اجتماع در این محل و سخنرانی‌هایی دوباره به راهپیمایی خود ادامه دادند و با حفظ نظم و آرامش کامل به پایان رساندند.

در این اجتماع که چندین هزار نفر از مردم شهرستان بویراحمد در آن شرکت کرده بودند پارچه نوشته‌هایی با شعار‌های مذهبی با خود حمل می‌کردند.

این تظاهرات که از ساعت ۹ صبح تا یک بعداز ظهر ادامه داشت بدون خشونت و دخالت ماموران انتظامی پایان رسید.

روز‌های انقلاب ۵۷ در یاسوج چه گذشت؟

در پایان تظاهرات و راهپیمایی، نماز جماعت در محوطه شیر و خورشید یاسوج اقامه شد.

ساعت چهار بعد از ظهر روز سه شنبه نوزدهم دی ماه ۵۷ تعداد زیادی از مردم شهر یاسوج در محل میدان بزرگ ورودی شهر یاسوج اجتماع و تظاهرات کردند.

بر اساس گزارش‌ها در حالی که برف سطح شهر را فراگرفته بود، مردم در میان ریزش برف از میدان بزرگ شهر تا انتهای خیابان پهلوی و سپس در همین میدان و خیابان پهلوی تظاهرات کردند.

این تظاهرات سه ساعت در بازار شهر، خیابان‌های ششم بهمن، سیسخت، فردوسی و سرلشکر علیزاده ادامه داشت و بدون خونریزی پایان یافت.

در بیست و سوم بهمن ۱۳۵۷ اطلاعیه‌ای از سوی گروهی موسوم به جنبش ملی مجاهدین صادر شد.

در این اطلاعیه از مردم استان خواسته شده بود که در مراکز ویژه خود به تعداد مناسب اجتماع کرده و با تشکیل گروه هایی، حداکثر آمادگی لازم را برای مقابله با هر توطئه احتمالی و طرح ضدانقلابی داشته باشند.

در بیست و نهم بهمن ماه آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی (نماینده سابق، ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد) با صدور پیامی آغاز به کار کمیته انقلاب اسلامی در یاسوج را اعلام کرد.

در این اعلامیه آمده بود کمیته انقلاب اسلامی در یاسوج در خیابان دندانپزشکی آماده جوابگویی به خواسته‌ها و نیاز‌های مردم استان است.

در اولین روز اسفند و یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم شهر یاسوج همایش باشکوهی در حمایت از انقلاب برگزار کردند.

این همایش با شرکت بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم کهگیلویه و بویراحمد در ورزشگاه تختی شهر یاسوج برپا شد تا بار دیگر مردم این استان همبستگی خود را با انقلاب نشان دهند.

روز‌های انقلاب ۵۷ در یاسوج چه گذشت؟

در این محل که گروه گروه افراد مسلح ملبس به لباس‌های محلی تجمع کرده بودند صدای الله اکبر شنیده و تیر‌های هوایی شلیک می‌شد.

آیت الله ملک حسینی در سخنانی از مردم قدردانی کرد و از آنان خواست در روز‌ها و ماه‌های آینده هم در صحنه حضور داشته باشند.

در این سخنرانی آیت الله ملک حسینی گفت: با اینکه انقلاب ملت ایران به رهبری امام خمینی به پیروزی رسیده است باید تعدادی از شما مردم مجاهد به صورت چریک آموزش داده شود تا بتوانیم حقوق حقه برادران فلسطینی خود را بازپس بگیریم.

وی بیان کرد: در هر لحظه آماده حرکت به سوی کشور برادر خود فلسطین هستیم.

این همایش از صبح همان روز در ورزشگاه برپا شده بود، مردم پس از چهار ساعت تا میدان امام خمینی راهپیمایی کردند.

در یک نشست دسته جمعی که برگزار شد آقایان عطا طاهری، دکتر منصوریان و کرامت ایزدپناه سخنرانی کردند.

در این اجتماع سربازان کادر شهربانی و ژاندارمری یاسوج هم شرکت داشتند و راهپیمایی کردند.

مدارس استان در اول اسفند ۱۳۵۷ با پیام امام خمینی بازگشایی شد. در این روز ۷۰ هزار دانش آموز در کهگیلویه و بویراحمد راهی کلاس درس شدند.

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ونماینده مردم استان در مجلس خبرگان که صبح روز جمعه دوازدهم آبان دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

ایشان در سال ۱۳۰۳ شمسی در خانواده‌ای متدین در شهرستان بویراحمد دیده به جهان گشود.

طبق اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید کرامت الله حسینی در آبان ماه سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج گیری مبارزات مردمی علیه طاغوت، طی فراخوانی از مردم شیراز دعوت بعمل آورد تا درمسجد حبیب اجتماع کنند.

سخنرانان این مراسم به انتقاد از حکومت پرداختند. با دخالت سرهنگ عطاءالله قاسمی بین مأموران و تجمع کنندگان در مسجد درگیری بوجود آمد. نیرو‌های امنیتی بوسیله هلیکوپتر مردم از زمین و هوا به رگبار بستند که منجر به شهادت ۳ نفر از تظاهرات کنندگان گردید.

پس از این واقعه آیت الله سید کرامت الله حسینی دستگیر و تحویل فرماندار نظامی شد. بعد از دستگیری وی عشایر بویر احمد با توجه فعالیت‌های فرهنگی ایشان در استان خواستار آزادی هر چه سریع‌تر او شدند.

ماموران امنیتی طی نامه‌ای اعتراض عشایر یاسوجی را اینگونه گزارش کرده‌اند: «عده‌ای از عشایر منطقه بویر احمد و یاسوج ضمن اعلام پشتیبانی از سید کرامت‌الله ملک حسینی که روز گذشته بنا به درخواست فرماندار نظامی دستگیر گردید، عنوان نمود، چناچه نسبت به آزادی وی اقدامی نشود، مبادرت به انجام تظاهرات و ایجاد اغتشاش خواهند نمود».

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.