۱۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های گلستان حدنگاری شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از حد نگاری و علامت گذاری رودخانه‌های استان خبر داد.

سید محسن حسینی با بیان اینکه در استان گلستان ۳هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که باید حد آن مشخص باشد و مردم نسبت به این حد و حدود آگاه باشند، گفت: در حال حاضر در هزار و ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان مطالعه و حدنگاری انجام شده و حدود ۷۰۰ کیلومتر آن علامت گذاری شده است.

او افزود: در ۱۰ سال گذشته ۲ هزار و۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و در بحث دیواره سازی رودخانه‌ها در حال حاضر برای ۵۸ کیلومتر از رودخانه‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها دیواره ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به دست آورد‌های این شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در حوزه مهار آب در سال ۵۷ تنها دو سد وشمگیر و چمران در استان فعال بود که برای خواص آن زمان ساخته شده بود، اما پس از انقلاب اسلامی ۱۲ سد دیگر در استان ساخته شد و مورد بهره برداری عموم مردم و کشاورزان قرار گرفت و نقش مهمی هم در کنترل سیلاب دارد.

او افزود: سد نرماب یکی از بزرگترین سد‌های شمال کشور است که مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به مرحله آبگیری برسد.

حسینی با اشاره به تفاوت سدسازی در بازه زمانی قبل و بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب این دو سد با مشاوره مشاورین و پیمانکاران خارجی ساخته شده اند، اما ۱۲ سد دیگر در استان با کمک مشاورین داخلی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به شبکه آبیاری در استان گفت: پیش از انقلاب حدود ۲۱ هزار هکتار شبکه آبیاری در سد وشمگیر وجود داشت، اما حالا این عدد به ۴۲ هزار هکتار رسیده و ۱۵ هزار هکتار دیگر در دست احداث است.

حسینی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی تامین آب سد‌های مخزنی و آب بندان‌ها در حد ۱۰ میلیون متر مکعب ظرفیت داشت، اما حالا این ظرفیت به ۱۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است و در حوزه کشاورزی و آبزی پروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: برای برطرف کردن مشکل ماندآبی در برخی از اراضی استان شرکت آب منطقه‌ای طرح بزرگ زهکشی در ۱۲۰ هزار هکتار از این اراضی را در دست اجرا دارد که علاوه بر اصلاح خاک به مدیریت سیل هم کمک می‌کند.

حسینی گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار از این اراضی زهکشی شده اند و زهکشی در ۳۳ هکتار دیگر در دست اجراست.
حسینی با اشاره به تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی گفت: این موضوع هم در گذشته به آن توجهی نشده است، اما حالا ۱۵ سالی است که به این موضوع ورود کرده و ۶ دستگاه تاسیسات تغذیه مصنوعی را ایجاد کرده ایم.

او ادامه داد:این تأسیسات آب‌های سطحی را به آب‌های زیرزمینی تبدیل می‌کند و چاه‌ها را تقویت می‌کند.

حسینی با اشاره به شبکه سنجش آب در استان گفت: قبل از انقلاب اقدامات محدودی در این باره انجام شده و ایستگاه‌هایی بوده که میزان آب سطحی را اندازه گیری می‌کرده است، اما حالا پس از انقلاب ۱۳۴ ایستگاه سنجش آب سطحی و ۳۱۶ چاه سنجش آب زیرزمینی در استان داریم که موجب مدیریت بهتر در زمینه آب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.