تخریب بیش از هزار فقره ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: هزار و ۲۹ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان امسال قلع و قمع شدند.

مهدی رحمان دوست مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: یک هزار و ۲۹ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان امسال در راستای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی یا اجرای احکام قضایی قطعیت یافته تخریب و قلع و قمع شدند.

 رحمان دوست تصریح کرد: با قلع و قمع و تخریب بنا‌های غیرمجاز احداث شده مربوط به این ساخت و سازها، ۱۳ هکتار و ۷۵۱ متر مربع از اراضی کشاورزی استان قزوین آزادسازی و به وضعیت اولیه بازگشت.

وی اظهار کرد: از قلع و قمع‌های انجام شده، ۹۳۰ مورد مربوط به اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بوده که موجب آزادسازی هشت هکتار و ۱۲۷ متر مربع از زمین‌های کشاورزی استان قزوین شد.

این مسوول یادآور شد: تبصره یاد شده در قانون مذکور تصریح می‌کند در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز هنگام ساخت از سوی یگان حفاظت امور اراضی امکان قلع و قمع، تخریب و یا جلوگیری از تغییر کاربری وجود دارد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: ۹۹ مورد از قلع و قمع‌های صورت گرفته در اراضی تغییر کاربری داده شده به شکل غیرمجاز در استان قزوین نیز مربوط به احکام قطعی قضایی بوده که با اجرای آن پنج هکتار و ۶۲۴ متر مربع از زمین‌های کشاورزی قزوین آزادسازی شد.

فنس کشی، اتاقک و ریختن مصالح ساختمانی از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز

رحمان دوست اظهار کرد: هرگونه خرد کردن اراضی کشاورزی، ریختن مصالح ساختمانی، ساخت بنا، احداث اتاقک و دیوارکشی، فنس کشی، ایجاد زیرتانکری و نصب کانکس از مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به شمار می‌رود و با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی در کشور ما محدود هستند و باید از آن‌ها در راستای حفظ امنیت غذایی جامعه و پیشگیری از بورس بازی و دلالی زمین صیانت کنیم، افزود: با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز به قصد ارزش افزوده زمین‌های کشاورزی از سوی دلالان و سوء استفاده کنندگان با قاطعیت برخورد می‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: ماموران یگان حفاظت در صورت مشاهده تغییر کاربری هنگام ساخت و ساز غیرمجاز مطابق با قانون بنا‌های ایجاد شده را قلع و قمع می‌کنند و همچنین بنا‌های احداث شده نیز در صورت شناسایی برای قلع و قمع به مراجع قضایی ارسال می‌شوند و پس از طی کردن مراحل قانونی با هزینه متخلفان، بنا‌ها تخریب و زمین‌ها به وضعیت اولیه بازخواهد گشت.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: تلاش داریم تا با همکاری دستگاه‌های نظارتی و قضا دلالان و افرادی که زمینه خرد کردن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی غیرمجاز آن‌ها را فراهم می‌کنند شناسایی کرده و مطابق قانون با آنان برخورد کنیم.

استان قزوین دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار باغ میوه و سایر زمین‌های زراعی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.