جوابیه شورای شهر شیراز در مورد ادعای تخریب خانه‌های میراثی پیرامون حرم شاهچراغ (ع)

در پی انتشار گزارشی در خصوص تخریب خانه‌های میراثی پیرامون حرم شاهچراغ (ع)، روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز جوابیه‌ای در این زمینه ارائه کرد.

گزارش‌هایی در برخی از رسانه‌ها درباره موضوع فوق منتشر شد. در همین راستا، روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز بر خود لازم می‌داند ضمن تقدیر از نگاه تیزبینانه شهروندان و رسانه‌ها جهت تنویر افکار عمومی، توضیحاتی را ارائه کند.

قبل از هر چیز لازم است از نیت خیر رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

بسی جای خوشحالی است که شهروندان و رسانه‌ها نسبت به بافت تاریخی دغدغه‌مند هستند. البته این توقع همواره وجود دارد که عزیزان قبل از عنوان هر مطلبی و به دور از پیش داوری، موارد را از طریق مجاری مطلع و موثق پیگیری نمایند.

بار دیگر، شایعه تخریب خانه‌های تاریخی پیرامون حرم شاهچراغ (ع)، در برخی رسانه‌ها مطرح شد که نگرانی‌هایی را برانگیخت، اما مسئولان استان فارس، این مطالب را شایعه و نادرست خواندند.

شورای اسلامی شهر شیراز نیز در اطلاعیه‌ای به تخریب خانه‌های تاریخی شیراز واکنش نشان داد و تخریب خانه‌های میراثی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را تکذیب کرد.

به اطلاع عموم مردم شریف و فرهنگ دوست میهن عزیز اسلامی بویژه شهروندان فرهیخته کلانشهر شیراز می‌رساند؛ گزارش منتشر شده با موضوع "آغاز شمارش معکوس تخریب خانه‌های تاریخی شیراز" تکذیب می‌شود

بافت تاریخی شیراز گوهر‌های ارزشمند به نام حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) را در خود جای داده است و این آستان‌های مقدس، شمع فروزان و پیونددهنده مردمان این دیار از دیرباز بوده‌اند.

هویت شهر شیراز در بافت تاریخی این شهر است و هنوز در کوچه پس کوچه‌های منطقه تاریخی- فرهنگی، صدای گام‌های مشاهیر فرهنگی، ادبی و مذهبی شیراز از جمله آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی و سومین شهید محراب، آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب به گوش می‌رسد.

اینجاست که نه تنها هر شیرازی، بلکه هر ایرانی روی شیراز و داشته‌های فرهنگی و تاریخی آن عرق دارد. تاریخی که با اکتشافات اخیر در تپه پوستچی به هفت هزار و پانصد سال قبل دلالت دارد و چه سال‌های نزدیک‌تر در دو سه قرن پیش که شیراز در دوران زندیه، پایتخت ایران بود و طی این دوره و دوره قاجاریه، بخشی از آثار تاریخی شیراز که نتیجه ذوق و قریحه مردمان این دیار بود، شکل گرفت و تا به امروز به یادگار ماند؛ بنابراین هیچ یک از دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی شیراز نباید در این خصوص نگرانی و دغدغه‌ای داشته باشند؛ چرا که در این خصوص، اجازه تخریب حتی یک خانه تاریخی و ثبت ملی در این شهر داده نخواهد شد.

انتظار است، دستگاه‌های مسئول در این حوزه برای پاسخگویی شفاف به مردم واکنش مناسب در این عرصه داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه با موضوع فوق گفت: با توجه به جوسازی و غوغاسالاری در فضای مجازی مبنی بر تخریب و تحریف سومین حرم اهل بیت (ع)، ‏شورای اسلامی شهر شیراز اعلام می‌دارد با توجه به استقرار شورا در بافت تاریخی بین الحرمین، هیچگونه تخریب و به خط شدن ‏لودر در کار نیست، فقط شایعه‌ای تخریب گر است، شیراز مفتخر به داشتن منطقه ویژه شهرداری بافت تاریخی ‏است و به منظور حفظ، صیانت و نگهداری از میراث فرهنگی و هویتی شهر، میلیارد‌ها تومان هزینه می‌شود، ‏بی انصافی است اینگونه اتهامات دروغ را به جلوداران عمران و آبادی حواله داد.

در آخر اینکه ابلاغ هر نوع مصوبه‌ای از پژوهشگاه میراث کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی به اطلاع عموم خواهد رسید و به شایعه و احیانا نقل قول‌های شخصی استناد نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار