از استقبال کم مردم تا کمبود نیروی تخصصی آزمایشات ژنتیک

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: استقبال مردم در استان از آزمایشات ژنتیک زیاد نیست و نیروی متخصص در این زمینه نیز کم است.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه غربالگری ژنتیک اجباری نیست و فرآیند آن تغییر کرده است، گفت: اگر این غربالگری اجباری باشد آمار و نرخ معلولیت در استان کاهش پیدا خواهد کرد.

او افزود: یکی از اهداف بهزیستی جهت اجرای طرح مشاوره و غربالگری ژنتیک توجه به بحث پیشگیری از ایجاد معلولیت در خانواده‌های دارای معلولیت است.

شرفی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هزار و ۲۳۸ نفر به مراکز مشاوره ژنتیک در استان مراجعه کرده اند، عنوان کرد: در خراسان جنوبی تنها ۲ مرکز مشاوره ژنتیک در شهر‌های بیرجند و قاین فعالیت دارند و ارجاعیات به سمت بیرجند از شهر‌های دیگر بسیار کم است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون سه مورد به ختم قانونی منجر شده است، بیان کرد: چهار مورد نیز تشخیص به سقط داده شد که به دلیل عدم رضایت والدین و سن جنین منجر به سقط نشده است.

او گفت: در خراسان جنوبی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک وجود ندارد و نمونه‌ها به مشهد و تهران ارسال می‌شود و این موضوع را بار‌ها پیگیری کردیم و تنها یک نیروی تخصصی در این زمینه در استان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.