در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سینما متعلق به یک فرد یا جناح نیست

رئیس سازمان امور سینمایی درمورد استقبال مخاطبان از جشنواره فیلم فجر امسال و تفاوت آن با سال‌های گذشته توضیحاتی داد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان امور سینمایی، درمورد استقبال مخاطبان از فیلم‌های جشنواره فجر، بیان کرد: ما سامانه سمفا داریم که ورود و خروج تمام مخاطبان را درج می‌کند و آمار‌ها به صورت روزانه به دست ما می‌رسند و علاوه بر سمفا، تعدادی بلیط هم خریداری می‌شود که ممکن است افراد خریدار در سالن حضور پیدا نکنند، ولی کارشناسانی داریم که در سینما‌ها مستقر هستند و آمار میدانی به ما ارائه می‌کنند که وضعیت به چه صورت است و خدا را شکر، در این چند روز به جز تعدادی از سالن‌های حواشی تهران که ضریب اشغال آن‌ها کمتر بود، از روز‌های دوم و سوم جشنواره تاکنون، برای برخی از فیلم‌ها سانس فوق العاده داشتیم تا جایی که برای فیلم‌هایی مثل کت چرمی، سرهنگ ثریا و... چهار سانس فوق العاده داشتیم که این نشان می‌دهد ضریب اشغال ۱۰۰و ۹۰، ۸۰ بوده است.

رئیس سازمان امور سینمایی گفت: در سال قبل، به دلیل کرونا ضریب اشغال نداشتیم و در سال‌های قبل هم به خاطر این ویروس، ضریب اشغال کمتر بوده است و واقعیت این است که مقایسه امسال با سال‌های گذشته نشان می‌دهد وضعیت بسیار خوبی داریم. با وجود این که خیلی‌ها تلاش کردند و گفتند که در جشنواره امسال، کسی حضور  نخواهد داشت، ولی استقبال گرم مردمی نشان داد مردم به سینما علاقه دارند و برای آن‌ها ارزشمند است و این سیمرغ برای مردم کشور است که با این شور و حرارت و نشاط حضور پیدا کردند و فیلم‌ها را دیدند و حمایت جانانه کردند و وقتی مردم حضور پیدا می‌کنند باعث دلگرمی می‌شوند.

او ادامه داد: وقتی یک کارگردان و تهیه کننده، فیلم خود را برای مخاطب تولید کرده و مردم استقبال می‌کنند بیشترین لذت را می‌برند و فکر می‌کنم الان، جواب مردم خوب است و افرادی هم هستند که بحث‌های خودشان را دارند و این موضوع ربطی به سینما و جشنواره ندارد و آن‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که در جشنواره حاضر نمی‌شویم و نمی‌خواهیم به جشنواره بیاییم و یک سری از دوستان، از ترس فضای مجازی و رسانه حاضر نمی‌شوند و می‌گویند که برای ما کامنت منفی و یادداشت نوشته می‌شود و برخی از همکاران هم می‌گویند که ما را تهدید می‌کنند.

به گفته خزاعی، یک عده هم تصمیم شخصی شان این است که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نکنند، ولی سینما متعلق به یک فرد و گروه یا جناح نیست و درختی است که ریشه عمیقی دارد و  در این سال‌ها رشد  کرده است و سینمای ایران، یک دستاورد بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. زیرا در هر جای دنیا حضور پیدا می‌کنید درمورد سینمای ایران صحبت می‌کنند و همین هنرمندان و پشتیبانی مردمی و حمایت دولتی باعث شده است که سینمای ما به این جایگاه دست پیدا کند و تمام رشد و نمو‌های ما از همین جشنواره فجر شکل گرفته است و هنرمندان با خلق اثر و جایزه‌هایی که دریافت کردند، از همین بستر معرفی شدند.

رئیس سازمان امور سینمایی ادامه داد: حتی معرفی سینمای ایران در حوزه بین الملل مدیون جشنواره فیلم فجر است و دستاورد بزرگی به شمار می‌آید و به همین دلیل، باید این میراث فرهنگی را پاس داشت و از آن مراقبت کرد و سعی نکرد به بهانه‌های مختلف، شاخه‌های این درخت را بُرید. زیرا هر قدر شاخه‌ها بلندتر شوند درخت رشد بیشتری می‌کند و تنومندتر خواهد شد و سینمای ایران در فضای تاریخی خاصی قرار گرفته است که بعد‌ها راجع به این موضوع قضاوت خواهد شد. یعنی درمورد عملکرد ما به عنوان مدیر، مردم و هنرمندان صحبت می‌کنند.

او درمورد دلیل اعلام نشدن نام هیئت داوران تأکید کرد:
بر اساس شرایط فعلی، خیلی از موارد را اعلام نکردیم و باید با این استراتژی جلو می‌رفتیم چراکه خیلی‌ها در خارج از کشور و برخی در داخل کشور، منتظر این فرصت بودند تا با فضایی که فراهم کردند چنین شخصیت‌هایی را تخریب کنند. بنابراین، این دیر اعلام کردن، یک سیاست است و امروز، بازار جشنواره افتتاح شد و داوران خارجی هم در این جشنواره حضور داشتند و به طور کلی، نمی‌توانستیم نام هیئت داوران را اعلام کنیم و  تا روز آخر جشنواره هم، بر اساس همین سیاست پیش خواهیم رفت. زیرا این برنامه در این دوره خاص، بیشترین جواب را خواهد داد و تدبیری بود که در سازمان سینمایی انجام شد.

  خزاعی افزود: دوستان خبرنگار ما حق دارند اطلاعات دقیق تری داشته باشند، ولی ما در چنین شرایطی ترجیح می‌دهیم که برگزاری بهتر جشنواره را برای مردم و اهالی سینما و کشور رقم بزنیم و در همین مرحله برگزاری جشنواره، یک پیروزی و دستاورد به وجود آمده است. زیرا مردم و بچه‌های سینما و اهالی رسانه حضور دارند و سه عنصر بسیار مهم برای جشنواره هستند و همه شان با شکوه آمدند و دشمن و افرادی که خارج از کشور هستند به دنبال نقطه ضعف هستند تا این موضوع را بزرگ کنند و من در این سال‌ها که به عنوان خبرنگار، دبیر، فیلمساز و مهمان در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردم این دوره از جشنواره را با همه مشکلاتی که وجود داشت قابل قبول و پربار ارزیابی می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار