اعتبارات تکمیلی سد کوهبرد کهگیلویه تامین می شود

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل شبکه آبیاری پایین دست سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه از منابع مختلف تامین خواهد شد.

رضا سرافرازی اظهار داشت: با حمایت وزارت جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی و اجرای خطوط شبکه آبیاری قطره ای و نوین این طرح در فازهای بعدی تامین خواهد شد.

او بر راه اندازی شبکه آبران از سوی جهاد کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به تکیمل سازه سد و آبگیری آن برنامه ریزی برای توسعه سیستم آبیاری نوین باید در دستور کار قرار گیرد.

سرافرازی بیان کرد: باتوجه به کیفیت بالای آب این سد و حاصلخیز بودن زمین های اطراف افزایش کشت انواع محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

او توسعه کشت های گلخانه ای بصورت عمودی در این منطقه را بسیار مناسب دانست و افزود: این منطقه ظرفیت زیادی با توجه به حاصلخیز بودن خاک و تامین زیرساخت ها برای توسعه کشت های گلخانه ای را دارد.

مدیرکل جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه آبیاری را ۶۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این سد، ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آبیاری خواهد شد.

سید علی معتمدی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر توسعه کشاورزی می توان زمینه گردشگری منطقه را فراهم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمیی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: وعده دولت در تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه تمام با آبگیری و تکمیل سد کوهبرد عملی شد.

حجت الاسلام سید محمد موحد بر همکاری جهاد کشاورزی در توسعه آبیاری زمین های پایین دست طرح تاکید کرد و اظهار داشت: با اجرای شبکه های آبیاری علاوه بر درآمد زایی شاهد توسعه و اشتغالزایی د این منطقه نیز خواهیم بود.

او تصریح کرد: با توجه به اشتغالزایی این طرح نیاز است جهاد کشاورزی با تامین زیرساختها ،بهره برداران را برای کشت محصولات کشاورزی حمایت کند.

این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت زهکش بنای دهدشت در فاز اول آغاز به کار کرد و باوجودکمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول(با ارتفاع۲۶متر و حجم ۲/۵میلیون متر مکعب) تکمیل شد.

فاز دوم این طرح که شامل آبگیری بوده نیز با حمایتدولت در تخصیص اعتبارات لازم از سوی پیمانکار به مرحله نهایی رسیده است.

سد مخزنی کوهبرد در کیلومتر سه جاده دهدشت- بهبهان در جنوب شرقی شهرستان دهدشت در مسیل رودخانه کوهبرد بین ۲ روستای پوزه کوهبرد و گدار خونی قرار دارد. طریق دسترسی به این محور تا روستای پوزه کوهبرد در مسیر جاده بهبهان دهدشت به صورت آسفالته است و از محل روستای پوزه کوهبرد تا محور پیشنهادی حدود یک کیلومتر جاده خاکی دسترسی به محل را مهیا می‌نماید.

هدف از احداث سد در این محل جمع آوری سیلابهای مسیل رودخانه کوهبرد در مواقع بارندگی و استفاده از آب ذخیره شده در مخزن سد جهت توسعه کشاورزی بخش جنوب شرق شهرستان دهدشت در محدوده پایاب سد و دشت های اطراف روستاهای کوهبرد ، برج بهمنی و بیمنجگان و توسعه بخشهای اقتصادی و گردشگری منطقه می باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.