شناسایی بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۸ هزار و ۴۲۳ گونه گیاهی در کشورمان شناسایی شده است.

ترحم بهزاد روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: از این تعداد گونه گیاهی شناسایی شده در کشورمان ۲ هزار و ۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند.
او افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۶۶ درصد گیاهان موجود در اروپا در ایران می‌روید.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: همچنین از این میزان گونه شناسایی شده در ایران یک هزار و ۷۲۸ گونه منحصر به فرد بوده و تنها در ایران رویش دارند بنابراین در صورت انقراض و از بین رفتن آن‌ها در هیچ جای جهان یافت نمی‌شوند.

بهزاد افزود: تولید گیاهان دارویی را از کارکرد‌های مثبت مراتع دانست و گفت: توسعه و تقویت کشت گونه‌های گیاهی در تغییر و بهبود معیشت بهره برداران و تقویت افزایش پوشش گیاهی کمک شایانی می‌کند.

او با بیان اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا گرایش مردم به مصرف گیاهان دارویی افزایش یافت گفت: هم اینک حدود دو سوم گیاهان دارویی موجود در اروپا در ایران می‌روید.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از دیگر کارکرد‌های عرصه‌های منابع طبیعی را تولید سالانه ۸۸ هزار تن تولید عسل و گوشت قرمز ارگانیک دانست و گفت: ۴۲ درصد پروتئین کشور به صورت ارگانیک از مراتع تامین می‌شود.

بهزاد تاکید کرد: سرانه تولید گوشت قرمز کشور ۸۶۰ هزار تُن است که نزدیک به ۳۶۰ هزار تن آن از عرصه‌های مرتعی تامین می‌شود.

او وجود مراتع را در افزایش عمر مفید سدها، جلوگیری از فرسایش خاک، روان آب، تلطف هوا و توسعه گردشگری مراتع موثر دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.