متقی:

افغانستان آماده اعزام نیروهای امدادی به ترکیه است

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود از آمادگی کابل برای ارسال کمک های بیشتر به این کشور خبر داد.

دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه طالبان با انتشار بیانیه ای نوشت مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در تماسی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مورد تلفات جانی و مالی زلزلهٔ شدید اخیر این کشور صحبت کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه بار دیگر به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان مراتب عمیق تسلیت خویش رابه وزیر خارجه ترکیه ابراز نمود و خود را دراین اندوه بزرگ با برادران و خواهران ترکیه ای شریک دانست.

متقی در ادامه افزود طالبان در محدودهٔ امکانات خویش به ملت ترکیه اعلام کمک نمود و در صورتی که بخواهد، تیم‌های نجات و کمک‌های فوری بهداشتی آمادهٔ کمک و نجات هستند.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت سفارت افغانستان نیز تیمی را برای کمک به محل زلزله فرستاده است.

وزیر خارجه ترکیه از مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به‌خاطر تماس تلفنی و ابراز اندوه قدردانی کرد و زلزله اخیر ‌را یکی از شدیدترین زلزله‌ها در تاریخ ترکیه خواند که به حدود سیزده میلیون انسان در ده ولایت آسیب رسانده است.

وزیر خارجهٔ ترکیه ضمن قدردانی از کمک‌ها، افزود افغانستانی ها و ترک‌ها در طول تاریخ با هم همکار بودند و در صورتی که به کمک‌ نیاز باشد، از برادران افغان خویش درخواست کمک خواهیم کرد.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه ۱۷ بهمن جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که تاکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ پس لرزه داشته است.

در جریان این زلزله، ۲۴ هزار و ۶۱۷ شهروند جان خود را از دست دادند و ۸۰ هزار و ۲۷۸ نفر نیز مجروح شدند.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (۲۰ بهمن ماه) در ۱۰ استان زلزله زده این کشور حالت فوق العاده سه ماهه اعلام کرد.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار